KORTE MEDEDEELINGEN.

107

van den oorlog ons bedrijf in hooge mate hebben beïnvloed en zulks nog doen.

Was reeds voor het uitbreken van den wereldkrijg de toestand van de algemeene vrachtenmarkt alles behalve rooskleurig, het losbranden van den oorlog bracht plotseling alle zaken vrijwel tot stilstand.

Onze in Europeesche havens ladende schepen, konden — wegens gebrek aan afkomende lading — niet worden geëxpedieerd.

De geheele maand Augustus kon geen enkel schip vertrekken ; eerst den ï'c" September mocht het ons gelukken een redelijk afgeladen schip zee te doen kiezen, terwijl onder normale omstandigheden in dien zelfden tijd minstens 4 vrachtschepen zouden zijn vertrokken.

Begrijpelijkerwijze ontstond hierdoor voor de later afkomende retourvrachten een achterstand in tonnage die onmogelijk was in te halen, temeer, waar het geheele jaar door, het uitgaand vervoer kwijnend bleef. Eerst in den loop van het vierde kwartaal van het jaar deed de gelegenheid zich voor de uitgaande vrachtbooten met steenkolen naar Port-Said of eenige andere en route liggende haven te bevrachten, om dan na lossing, de reis naar Java verder in ballast te vervolgen. Sinds dien hebben wij niet nagelaten onze vrachtbooten voor een dergelijk emplooi aan te bieden, wanneer de gelegenheid zich daartoe aanbood.

Onze passagiersschepen daarentegen zijn allen, op een na, op den vastgestelden datum van Amsterdam vertrokken, zij het met een zeer beperkte lading en met weinig passagiers. De meeste dezer reizen werden zeer vertraagd als gevolg van de gebrekkige bediening, die zoowel in Engeland als te Genua door onze schepen werd ondervonden. Daarenboven werden deze schepen menigmaal aangehouden door de patrouilleerende schepen der verschillende oorlogvoerende natiën.

Het mailschip, dat niet op de vaarbeurt kon vertrekken, was het s.s. „Koningin Emma", dat — wegens langdurig oponthoud, tengevolge van de actie der oorlogvoerende mogendheden — eerst één dag vóór den officieelen vertrekdatum van Amsterdam binnenkwam.

Op Java was de toestand aanvankelijk waarlijk niet gunstiger dan in Europa. Van de bij den aanvang van den oorlog in Indië liggende 5 vrachtbooten werd de belading vrijwel gestaakt en de geboekte lading teruggehouden, terwijl mede storend op den afscheep werkte het uitvoerverbod door de Nederlandsch-Indische Regeering op verscheidene artikelen