Snelheid van Torpedobooten

De exponent x blijkt te stijgen tot ca. 4, daarna weer af te nemen, en bij topvaart ongeveer 2,5 te bedragen. Soms wordt 4 wel overschreden. Het punt waar het op aankomt is echter, dat er niet een doorloopende stijging van den exponent plaats vindt, doch een rijzing, direct gevolgd door een daling. En dat de macht van V bij topvaart nog onder de algemeen aangenomen „normale" waarde van 3 ligt.

8. Kruisvaart

Er doet zich de vraag voor, waarop men het ontwerp te baseeren heeft: alleen op maximale vaart of ook op andere overwegingen. Die overwgingen zijn dan de noodige radius en de daarbij behoorende kruisvaart (12).

Koppen (13) deelt mede, dat de Duitsche booten tijdens den oorlog een hoogere kruisvaart noodig hadden, dan men in vredestijd goed had geoordeeld, en wel wegens het onderzeebootgevaar. Men ging over tot 20 mijl. Maar nu werd de radius te klein, zoodat men vele booten moest verbouwen, n.b. in vollen vredestijd, om ze meer brandstofberging te verschaffen.

De zaak is dus van zeer groot belang en de booten moeten dus zeker ontworpen worden op groote radius bij oorlogskruisvaart.

Geheel bevredigend zal dit niet bereikt kunnen worden, de combinatie van goede boot bij topvaart en tevens bij kruisvaart. Dat in ieder geval het vraagstuk ook elders de aandacht heeft, moge blijken uit het feit, dat de Engelsche jagers der jongste jaren veel meer olie kunnen bergen dan de onze.

Ontwerpt men eenzijdig op hooge vaart, dan is het machinegewicht zoo gering mogelijk, doch dan is er verlies op het oliegewicht (wegens grooter verbruik bij kruisvaart). Weliswaar komt dit niet tot uiting in de standaard-waterverplaatsing, maar dit is een „congresdeplacement": het werkelijk schip vaart met olie.

Heeft men alleen aandacht voor de kruisvaart, dan krijgt men een vaartuig, dat volstrekt ongeschikt is voor het behalen van hooge snelheden, en dus moet men dan vele tonnen extra machinegewicht meevoeren; turbines en ketels. Vooral ketels! Hier komt behalve het gewicht ook nog de ruimte te kort.

De attentie blijve dus in hoofdzaak op de hoogste te behalen vaart gericht. Daarnaast diene men steeds bedacht te zijn op een schip, dat tevens zuinig is bij oorlogskruisvaart. En men richte daar zijn olievoorraad naar, niet naar een geschikte vredes-oefentochtensnelheid.

943