Marineblad

Bij den bouw van deze speciale z.g. hoogte-apparaten zijn 2 principes te onderscheiden:

1. longautomatische apparaten;

2. apparaten met constante doseering.

De sub 1 genoemde apparaten worden hoofdzakelijk in Duitschland gebouwd, terwijl Engeland, Frankrijk, Italië en Amerika zich voornamelijk toeleggen op de sub 2 bedoelde toestellen.

Een hoogte-apparaat zal in elk geval slechts weinig plaats mogen innemen en van een zoo licht mogelijke constructie moeten zijn.

Een betrouwbare werking en dus ongevoeligheid voor de trillingen van het vliegtuig zijn een eerste vereischte; terwijl het hoogteapparaat voorts bestand moet zijn tegen alle invloeden, waaraan het tengevolge van de opstelling in vliegtuigen bloot zal staan.

Bovendien moet rekening worden gehouden met het feit, dat tusschen hoogten van 4000—12000 meter temperaturen optreden, die tot —60° C kunnen bedragen.

Bij deze lage temperaturen mag het toestel niet bevriezen en niet zwaarder gaan werken.

Tenslotte moet onder alle omstandigheden de constructie zoodanig zijn, dat overmatig zuurstofgebruik wordt vermeden.

Deze laatste eisch heeft de Duitsche constructeurs ertoe gebracht een zuiver longautomatisch apparaat te bouwen, aangezien hierbij aan alle eischen kan worden voldaan.

Op grond van ruimte- en gewichtsbesparing werden deze toestellen als hooge-druk longautomaat uitgevoerd. Het bij de andere toestellen noodzakelijke reduceerventiel kon hierbij vervallen; het longautomatische ventiel wordt rechtstreeks door hoogedruk bediend.

Slingeringen van den vliegtuigwand werden door den langen hefboomarm van de longautomaatbladen opgevangen, waardoor het ventiel werd geopend en het toestel afblies. Door een juiste verdeeling van deze longautomatische veeren in een sluitveer voor het ventiel en bewegingsveer voor de bladen, wordt dit gevaar bij de nieuwe, uitvoering geheel uitgeschakeld, zoodat ook bij de sterkste slingeringen het ventiel gesloten blijft en zonder storingen werkt.

De twee-armige in den ademzak liggende longautomaat is thans volkomen verzekerd tegen alle opstellingsinvloeden, daar de op den eenen hefboomarm werkende verandering van de opstelling, of een eventueele versnelling van den anderen hefboom door een tegenwerkenden hefboom weder wordt opgeheven.

Voor alle bewegende deelen van het apparaat waarvoor vastvriezen gevaarlijk is, is door toepassing van zelfsmerende kunststoffen, vastklemmen en ook een zwaardere werking uitgesloten.

1140