De handelsblokkade toegepast op de Centrale Mogendheden 1914—'18 HOOFDSTUK IV. Beschouwing van de door de Geallieerden genomen maatregelen. Maritiem

De doeltreffendheid van de blokkade in maritiem opzicht kan alleen beoordeeld worden door een vergelijking te maken van het aantal door het 10e Kruisereskader aangehouden handelsschepen en het aantal aan de patrouilleschepen ontsnapte koopvaarders.

Gegevens hierover zijn schaarsch en tegenstrijdig.

Volgens „The Merchant Navy", Vol. III p. 183, werd in de tweede helft van 1916 reeds 95.9 % van het aantal schepen, dat de blokkade-linie passeerde, aangehouden. (Op welke gegevens dit berust wordt niet vermeld). Volgens Admiraal Tupper (R.U.S.I. 1923) werd van 1914 tot 1917 niet meer dan 4 % van alle passeerende schepen gemist. Volgens „Naval Operations", deel I echter, vond in de eerste maanden van den oorlog een abnormaal groot scheepvaartverkeer plaats beNoorden Engeland. Dit feit kwam niet ter kennis van de Britsche Regeering door middel van het 10e Eskader, doch door den Gezant te Kopenhagen. Dit is niet geheel in overeenstemming met Admiraal Tupper's verklaring.

Groos (Seekriegslehren p. 106) verwondert er zich over, „dat bij „de geringe werkzaamheid van de blokkade tegen hulpkruisers in ,,het begin van den oorlog, geen enkel van de zich in het buitenland „bevindende Duitsche handelsschepen het gewaagd heeft, de blokkade te doorbreken".

Volgens „The Merchant Navy", Vol. III, p. 84, zijn de „Bergensfjord" en de „Kristianiafjord" (beide erkende smokkelschepen) van de 46 maal, dat zij beNoorden Engeland passeerden, 22 maal aangehouden (gedurende 1915 en 1916). Dit wijst op een aanhoudingspercentage van het 10e Eskader van minder dan 50 %.

Volgens Castex, „Théories stratégiques", Tome III, p. 541, werden gedurende de eerste helft van 1915 van de 2466 in de Noordzee binnengekomen neutrale handelsschepen, 2132 stuks onderzocht. (De bron, die Castex voor deze cijfers opgeeft, vermeldt ze echter niet).

Volgens „Krieg zur See", „Kreuzerkrieg Bd. III", p. 358, zijn alle uitloopende en thuisvarende Duitsche hulpkruisers, met uitzondering van de „Greif" en „Leopard", wier uitloopen verraden was en van de „Seeadler", door de blokkade heengekomen si). Men houde hier-

) Marine Rundschau, April 1937, p. 181.

1487