44

deloos succes gespeeld. In eene zijner stukken werd hij viermaal I door een bijvalsstorin geïnterrumpeerd.

Door den inslrumentenfabriekant Ziegler alhier werd dien schitterenden fluitist een prachtvol, rijk met zilver versierd instrument met de vleijendste bewoordingen ten geschenke gegeven.

jLeijpzig. Veertiende abonnement-concert in de zaal van het Gewandhaus? den 24. Januarij 1861. Programma. Eerste deel. Svmphonie (N°. 2, D-dur), van L. van Beethoven. Tweede deel. ï)er Rose Pllgerfahrt, Marchen naar een gedicht van Moritz Horn voor soli, koor en orchest, van R. Schumann. De soli gezongen door de dames Emile Genast nit Weimar, Charlotte Scharnke, Sara Oppenheime, Clara Hinkel nit Dresden en de heeren Rudolph , kon. opera-zanger uit Dresden, Sabliath, kon. Dom-zanger uit Berlijn, en Scharfe. De koren uitgevoerd door de leden der »Singacademie ," «Pauliner Sangerverein" en het uThomanerchor."

Vijftiende abonnement-concert in de zaal van het Gewandhaus, den 31. Januarij 186). Programma. Eerste deel. Militairsymphonie van Jos. Haydn. Recitatief en aria uit Acis en Ga. lathea, van G. F. Handel, gezongen door den heer Ealvatore Marchesi uit Weenen Concert (H-mol), voor de Viool, van Violti, voorgedragen door den heer concertmeester Ludwig Straus, uit Frankfort a. M Tweede deel. Ouverture Alludin, van Carl Reinecke (voor de eerste maal). Aria uit II Matrtmoneo segreto, van Cimarosa, voorgedragen door den heer Braun uit Weenen. Ada-io en finale uit het viool-concert in Fis-mol, van Vieuxtemps, voorgedragen door den heer L. Straus. Duet uit Wilhelm Teil, van Rossini, gezongen door de HH. Braun en Marchesi.

Nieuwe Opera's, enz. Te Parijs, in het théatre impérial de l'opéra-comique, La Circassiènne, opéra in 3 acles, woorden van Scribe, muzijk van Auber , den 2. Febr. 1861 , met zeer veel succes. In het théatre lyrique, Madame Grégoire, opéra-comique in 3 actes, van Scribe en Boisseaux, muzijk van Clapisson , den 8. Febr. jl., mede met een goeden uitslag.

Kecroicgle.

Overleden: te Munchen, den 21. Januarij, de nestor der kon. hofkapel, de hofmusicus Carl Schönchen, in den ouderdom van 76 jaren. Te Brem en, de concertmeester G. Schmidt, die om de bevordering der muzijk aldaar zich zeer verdienstelijk heeft gemaakt. Te New-York, de Italiaansche bariton Assoni, na eene langdurige en smartelijke ziekte. Te Wickerstïdt ia Thiiringen, den 19. Januarij jl., de pastor Dr. A. Keferstein, bekend als muzikale schrijver en criticus.

Als iets belangrijks ter toevoeging bij de levensgeschiedenis van Joh. Seb. Bach behoorende, leze men het onderstaande protocol uit de handelingen van den raad te Arnsladt publiek gemaakt: Actum den 29. Junij 1707.

Erscheint Herr Johann Sebastian Bach, bissheriger Organist zur Neuen Kirchen , Berichtet, dass er nach Mühlhausen zum Organisten beruffen worden, auch solche Vocalion angenommen habe. Bedankte sich demnach gegen dem Rathe gehorsamst, vor bisherige Bestallung und billet uinb Demlssion, wollte hiermit die Schlüssel zur Orgel dem Rathe , von deine er sie empfangen, wieder überliefert haben.

Parijs. De Tannhauser, van Rich. Wagner, zal den i. Maart ek. voor het eerst in het théatre impérial worden opgevoerd.

Mej. Trebelli is bepaald voor het Italiaansche theater geëngageerd, en zal in het laatst van Maart debuteren. (La Presse théatrale).

Kritiek. Op welk een lagen trap sommige Fransche recensenten nog in de kunst slaan , om de werken van erkende groote Duitsche componisten te schatten, blijkt uit een gedeelte van het volgende in de Revue et Gazette mustcale de Paris (2 Febr. 1861): »La Symphonie-Cantate de Mendelssohn, exécutée pour la première fois a Paris dans la seconde séance de la Société des concerts, n'a pas obtenu tout le succes que faisait esperer le nom de maitre. Celle composition tient de 1'oratorio par son caraclère général: la couleur religieuse y domine, et 1'orchestre y joue le róle principal, quoique dans la "seconde partie le choeur inlervienne, ainsi que les airs et les dnos." Maar verder NB.: L'ensemble en a paru terne et monotone ; les combinaisons harmoniques X sont souvent poussées jusqu'a urne extreme durete'. Het beschaafde publiek in Nederland, dat jaren geleden reeds dit werk op eene voortreffelijke wijze heeft hooren uitvoeren, was bij de eerste auditie daarvan opgetogen, de kenners dweepten er mede. En diezelfde indruk heeft zich bij de voordragt van dat zoo schoone , klare werk telkens herhaald.

No"tans wrrden ook in ons land sommige werken, o. a. van Rob. "schumann , die in Duitscbland hoog worden geschat, slecht begrepen; immers toont de verslaggever van het Concert Félix, in bet Handelsblad van 21 Jan. jl., volstrekt niet op de hoogte der kunst van onzen tijd le zijn; men zal het uit de volgende regelen duidelijk ontwaren: «terwijl het concert werd besloten door de symphonie N°. 1 in B-dur van Dr. Schumann, welke naar onze meening eene compositie is tot de zoogenaamde toekomst-muzijk behoorende: veel zoeken naar effect, doch weinig motieven die een geheel Uitmaken. De menuet komt ons het beste voor," (wat jou Scluimann zich daarover verheugen als hij nog in leven was?) «ofschoon het coda zeer onverslaanbaar is. In het algemeen gaf de siniplionie weinig genoegen." En zulke mensclien ondernemen het de muzikale kritiek in een veel gelezen Nederlandsen dagblad te vertegenwoordigen. »0 Philisterthum!"

Nieuwe buitenlandsche Muziekwerken en werken over Muzijk:

Die Maikönigin, pastorale fiir Soli, Chor und Orchester, von W. St. Bennet, Op. 39. Partitur, Clavierauszug, Orchester und Singstimmen. Die nachtliche Erscheinung bei Speier, Ballade fiir Bass mit Pianoforte componirt von Jean Becker. Costanza, impromptu pour piano par E. Silas Slill-Leben, Sechs gemiithliche Stückchen fiir erwachsene Clavierspieler von Louis Kohier, Op 88. Arabesken, kleine Sliicke von Pianoforte von Isidor Seisz, Op. 2. Die Restroyaner, Walzer fiir C. Krottenthaler. Concert in ungarischen Weise fiir Violine mit Orchester, von J. Joachim, Op. U. Trois Impromptus de concert pour piano et violon, par A. Dupont, op. 34. Abraham, Oratorium in 2 Theilen, von Martin Blumner, Op. 8. Clavierauszug.

Fr. Griilzmacher, Op. 35. Lieder ohne Worte. Stes Heft, Abendlied. Barcarole. Tanzliedchen. (Leipzig, Kahnt). St. Heller, Op. 95. Allegro pastorale. (Bonn, Simrock). Ferd. Hiller, Op. 88. Capriccio. (Leipzig, Breitkopf und Hïrlel). Alexis Hollander, Op 2. 2 Klavierslücke. (An Chopin. An Rob. Schumann). J. W. Kalliwoda, Op. 104. N°. 3, Valse mélancolique. .Leipzig, Peters). Fr. Kavan , Op. 23. Toccata f. Pfte (od. Physharmonika). (Prag, Veil). E. Kelterer, Op 83 Philémon et Baucis, Opéra de Cb. Gounod. Morcean de Salon. (Mainz, Scholt). L. Kohier, Op. 84.

2 Rondinos f. fortgeschrittene Anfanger. N°. i (C). N°. 2 (G). (Kassei, LuckhardtJ. Lefébure-Wély. Op. 60. Le Calme du Soir. Mélodie Nocturne. (Berlin, Jul. Weiss). Ch. Mayer, Op. 297. Marche hongroise. Rhapsodie. Ch. Mayer, Op. 298. Fleur de Lis.

3 Morceaux de Salon. N°. 1. Souvenir. 2 Mélancolie. 3. Berceuse. (Leipzig, Kistner;. Ch. Mayer, Le Printemps. Valse de Salon. Ch. Mayer, Op. 315. Lieder ohne Worte. Heftl. (Leipzig, Siegel). W. A." Mozart, Variations. Edit. rev. et corr. p. Ch. Czerny. N°. t3 Mio caro Adone. 14. Salve tu Domine. 15. Thème original (D). (Bonn, Simrock). J. A. Pacher, Op. 57. La Fête villageoise (Fest der Landleute). Impromptu. (Wien, Spina). Fr. Spindler, Op. 73. Volkslieder frei übertragen. N°. H. Hoch vom Dachstein. 12. Ach bleib' hei mir. Fr. Spindler, Op. 116. 2 Tonstücke N° 1 Glöekchenspiel. 2. Sylphide. Op. 117, Lieder ohne Worte! Heft 2. Op. 4 Schweizet Idyllen. N°. 1. Auf den Berden. 2. Wiederhall. 3. Willst lassen mich. 4. Einsame Thrünen? (Leipzig, Siegel). B. Brahmig, Praktisch-theorctische Pianoforleschule. "Methodisch geordnete Auswahl d. bewührt. Fingerstudien, Ueb'ungs- und Tonstücken a. d. Werken d. besten Klaviercomponisten nebst theoret. unterricht. Bemerkungen. Cursus 1. (Heft 1 — 6). (Erfurt, Körner). Jul. Knorr, Pianoforleschule f. d. Unterricht und das Selbslstudinm. 4te Aufl. (Leipzig, F/iese). C. Kocher, Klavierspielbuch. Eine a. d. ersten Elementen theoret. u. prakt, sich entwickelnde und durch mehrere hunderte von Vorübungen und Tonstücken meth. fortschr. Einleitung in d. Spiel n Verstandniss d. Klassiker. 2e Aufl. 4. Stnttgart, Nitzschke. (Leipzig, Scbuberlh u. Co.). W. A. Muller, Der kleine FortepianoSchule in fortschr. Ordnuug. 3les Bandchen. 21e Aufl. (Lahr, Geiger).

De concertleriglen uit Rotterdam zijn door bijzondere omstandigheden achterwege gebleven. Wij hopen dat onze geachte correspondent zijne taak wéér spoedig zal hervatten. {De Redactie).

Te Utrecht, bij MEMIXH <f* ZOON,