ïao

Een zoogenaamde telephoon-automaat bracht hem, die een geldstukje in een sleuf wierp, in telephonische gemeenschap met den centraalpost van een plaatselijk telephoonnet. De verbinding kon voor enkele minuten behouden blijven; daarna werd de gemeenschap afgesneden, en niet weder hersteld, alvorens een nieuw geldstukje in de gleuf was geworpen. De zekerheid, waarmede de automaat werkte, zou dezen ter aanbeveling kunnen dienen bij de inrichting van publieke spreekcellen.

L)e phonograaf van Edison heb ik in werking gehoord op eene wijze als mij nog niet was voorgekomen. Het gedicht van den «Erlkönig» werd met eene duidelijkheid teruggegeven, die niets te wenschen overliet. Het teruggeven van de geregistreerde tonen van een muziekkorps, dat naar ik meen op een half uur afstands van den toestel eenige stukken had uitgevoerd, geschiedde met die neusgeluiden, welke mij nimmer eenig kunstgenot hebben kunnen verschaffen.

Verlichtingswagens in verschillende afmetingen en van verschillende constructie, hoofdzakelijk voor militair gebruik, waren goed vertegenwoordigd. Een wagen in beknopten vorm en voorzien van een petroleum-motor voedde 5 booglampen van groote lichtsterkte.

Ik trof een uurwerk aan, dat automatisch en langs electrischen weg werd opgewonden. Wanneer het gewicht der klok tot zekere hoogte was gedaald, sloot het eene batterij, die het anker van een electromagneet deed aantrekken, waardoor een pal werd uitgelicht en een raderwerk in beweging kwam, dat het gewicht der klok weder deed rijzen. Eene dergelijke inrichting kan vooral daar haar nut hebben, waar de klok niet gemakkelijk te genaken is.

In de spoorwegafdeeling der «Königlich-Preussische Staats-EisenbahnVerwaltung» was tentoongesteld een electrische treinafroeper bestaande in een zwart bord, waarachter de noodige toestellen en verbindingen, welke met een normaal-uarwerk in gemeenschap stonden, waren aangebracht. Op het oogenblik dat het publiek voor den een of anderen vertrekkenden trein moet gewaarschuwd worden, gaat een zware schel over, en verschijnt vóór het zwarte bord een breede witte strook waarop in flinke letters de richting van den trein vermeld staat.'

Dergelijke waarschuwborden schijnen bijzonder geschikt te zijn voor groote stations.

Naar men mij verzekerde, waren zij nog nergens in gebruik.

Een toestel voor het electrisch verlichten van holten (voornamelijk van het inwendige van vuurmonden), bestaande uit een verplaatsbaren handdynamo met rheostaat en voltmeter, en eene collectie gloeilampen met een lichtsterkte van 2^ tot 20 normaalkaarsen, benevens elliptische spiegels van 15 tot 200 mM. middellijn, met toebehooren.

Eene electrische brandspuit, zeer geschikt voor fabrieken, steden, enz., die eene kanalisatie voor electrische verlichting bezitten. Men behoeft ter plaatse slechts aan de electrische geleiding aan te sluiten, om terstond de noodige kracht te erlangen tot het in beweging brengen van een motor, waarmede het water kan worden voortgestuwd.

Een electrisch deurslot, dat van ieder willekeurige plaats, dus bijvoorbeeld op iedere verdieping eener woning kan worden geopend.

Sedert het aluminium zoo gemakkelijk langs electrischen weg kan worden gewonnen, en het diensvolgens zulk eene aanzienlijke daling in prijs heeft ondergaan, worden tal van voorwerpen van dit metaal vervaardigd. Er was een ruime keuze zoowel van het nog onbewerkte als van het bewerkte aluminium tentoongesteld. Mocht het zuivere aluminium nu ook als minder geschikt worden beschouwd om ter vervaardiging van verschillende voorwerpen voor andere metalen in de plaats te treden, als alliage zou ik meenen, dat het eene groote toekomst tegemoet gaat.

Een bootje op de Main was van aluminium vervaardigd.

Op die rivier kon men tochten maken met eene electrische boot die door middel van accumulatoren gedreven werd.

Bij de Main was een lichttoren gebouwd welks spits omgeven was door eene galerij waarop electrische booglampen met sterk lichtvermogen waren geplaatst. Het licht van een dezer booglampen werd teruggekaatst door middel van een reflector van 1.5 M. middellijn. Men beweerde voorwerpen te kunnen verlichten op afstanden van 25 K.M. en dat het licht op een afstand van 15 K..M. nog sterk genoeg was om er bij te kunnen lezen. Ik heb mij van dit een en ander niet kunnen overtuigen, doch zou meenen, dat men de juistheid der bewering slechts onder benefice van inventaris behoort aan te nemen.

Ik had bij dit verslag gaarne de verbalen nopens de handelingen van het Congres van Electrotechnici gevolgd* die, naar mij het Comité van uitvoering mededeelde, in druk zullen verschijnen en den leden zullen worden toegezonden. Tot heden zijn die stukken echter nog niet in mijn bezit, en ik meende nu niet langer meer te mogen wachten noch met het aanbieden van mijn verslag, noch met het opnemen daarin van eenige mededeelingen aangaande het Congres.

Niet minder dan 777 personen, waaronder 62 dames, namen deel aan het Congres, of liever, lieten zich als leden inschrijven.

Blijkens het programma werd het Congres in 5 sectiën verdeeld, waarvan er 4 zitting hielden in gebouwen op het tentoonstellingsterrein.

Zoowel reeds bij de ontvangst van de leden als bij verdere regelingen bleek, dat men de taak betreffende de organisatie van een Congres te licht had opgevat. Men had klaarblijkelijk niet gerekend op zulk een aanzienlijken toevloed van belangstellenden, en dit kon, alléén genomen, reeds de vermoedelijke oorzaak zijn, dat een en ander niet voldoende was voorbereid.

Spreekbeurten, die aangekondigd waren, werden niet vervuld, andere waaromtrent vooraf niets bekend was, werden ingelascht.

Intusschen werden in de verschillende afdeelingen, zoowel als in de

algemeene vergaderingen, voordrachten gehouden en gedachtenwisselingen gevoerd, die hoogst belangrijk waren. Te betreuren was het echter, dat het niet mogelijk was zittingen van verschillende sectiën, handelende over onderwerpen, waarin men belang stelde, bij te wonen, omdat die bijeenkomsten op dezelfde uren plaats vonden.

In het onderstaande roer ik een paar punten aan, die, voor zooveel de Telegraphie betreft, nog al van actueel belang zijn.

In de 3de sectie gaf de heer Preece een overzicht van den vooruitgang der Telegraphie en der Telephonie in Engeland. In 't bijzonder verdient, onder meer, de aandacht, wat daarin onder het hoofd «Fernsprechwesen» wordt medegedeeld. Aansluitende aan dat overzicht, werd in eene andere vergadering van dezelfde sectie de vraag gesteld, of de telephonie al dan niet in handen van den Staat behoort te zijn. De spreker, doctor Maier uit Londen, verklaarde zich voor Staatsexploitatie, en schreef den ellendigen toestand in Engeland, waarop de heer Preece gewezen had, in hoofdzaak daaraan toe, dat het bedrijf der telephonie aan den particulieren ondernemingsgeest was overgelaten. De toestand zou voorzeker beter worden — dus verzekerde dr. M, — indien het Post-Office met den aanleg en de exploitatie van telephoonlijnen en -netten werd belast, waartoe te meer aanleiding bestaat nu de telephoon afbreuk doet aan de telegraaf.

Niemand ter vergadering verklaarde zich tegen Staatsexploitatie; een paar leden gaven zelfs hunne volle instemming met des sprekers gevoelen te kennen.

De wensch dezer sectie, geen privaat- maar Staatsexploitatie, kon niet meer in de algemeene vergadering worden overgebracht, omdat

deze reeds hare laatste zitting gehouden had! (Weder een

bewijs van de bovenbedoelde gebrekkige regeling.)

Professor Sylvanus Thompson hield in dezelfde sectie eene lezing over de Phonopore van Langdon-Davies, waarmede ook in Nederland herhaaldelijk proeven zijn genomen. De verklaring van de samenstelling en de werking van den toestel werd door teekeningen opgehelderd; terwijl ook ter plaatse een toestel aanwezig was, dien men op een gewonen telegraafdraad in gemeenschap had gesteld met Hamburg.

De heer Grawinkel «.Geheimer Postrath» te Berlijn sprak over het, gebruik van accumulatoren voor verschillende doeleinden, o. m. ook voor telegrapheerstroomen, waarvan ik hiervoren reeds melding heb gemaakt.

Dr. Strecker, hoofdingenieur bij het «Reichs-Postambt» te Berlijn, besprak den telephoondienst in het, algemeen en de telephoontarieven meer in het bijzonder. Bij de Duitsche administratie schijnt in overweging, het invoeren, ook voor de plaatselijke netten, van een tarief per gesprek of per duur van een gesprek, om daardoor de lijnen vrij te houden van de zoogenaamde koffiehuispraatjes waarvoor de geleidingen maar al te veei in beslag worden genomen. Men zou bijv. bij iederen geabonneerde een uurwerk kunnen plaatsen, dat onmiddellijk begint te loopen, wanneer men de telephoon van den haak neemt, en stil blijft staan wanneer de telephoon wordt opgehangen. De geabonneerde zou dan hebben te betalen naar den tijd, dien hij in beslag had genomen. Het door de uurwerken aangewezen tijdsverloop zou (gelijk zulks bij gasmeters geschiedt) op gezette dagen door beambten opgenomen, en de uurwerken opgewonden kunnen worden.

Ook scheen men bedacht op eene verdeeling van het etmaal tot het in toepassing brengen van verschillende tarieven, met het doel om de telephoonlijnen zooveel mogelijk beschikbaar te kunnen houden voorde gesprekken van beteekenis.

Eindelijk werd in de 5e sectie een besluit genomen omtrent het geven van voorschriften voor den aanleg en de exploitatie van lijnen en inrichtingen bestemd voor zwakke of voor sterke electrische stroomen.

Zoodra de verwacht wordende verbalen zullen zijn ontvangen, zal ik de vrijheid nemen ze alsnog aan te bieden.

Weerkundige waarnemingen te Utrecht, 8 uur voormiddag.

Barometer- w,r\ci Windkracht, Tempera- J Gevallen

DATUM. stand in «'HLSrl volgens de tuur, graden | regen in

mM. nccnng lnd gch Celsius j mM.

11 Maart 1892. ? 750.9 O.Z.O. 1 _2 0

12 „ ' 747.4 W. 1 10

13 „ „ I — — — — '

14 „ „ I 746.9 Z.Z.W. 1 —1 1

15 „ „ 757.4 Z.Z.W. 1 1 3

16 „ „ 757.0 Z.O. 1 3 3

17 „ ,, ]! 769.6 Z.Z.W. 0 2 0

II

Rivierberichten

Waterhoogten, in Meters -+- A P. 8 uur voormiddag.

Keulen. „„„. I ,,.„ Wester- Maas-

1892. 7 uur Lobith. ^"me- ! , voort. tricht Venlo. Grave.

'sm. I gen' I hem- (zeltr.pl. (brug).

i i r

12 Maart 38.59 11.55 9.18 9.23 9.75 42.94 10.82 6.90

13 „ 38.53 11.46 9.09 9.18 9.67 42.93 10.77 6.90

14 „ 38.46 , 11.38 9.00 9.10 9.59 42.90 10.73 6.83

15 „ 38.40 11.31 8.92 9.04 9.54 42.88 10.69 6.78

16 , 38.31 11.22 8.86 8.98 9.48 42.92 10.65 6.75

17 „ 38.25 11.16 8.78 8.90 9.43 43.31 10.72 6.82

18 „ ! 38.24 11.10 8.72 8.87 9.38 43.39 11.50 6.99