DE INGENIEUR.

Orgaan

T Jaargang.

VEREENIGING VAN BURGERLIJKE INGENIEURS.

185

1892. - JTï 18.

WndHil gnf aai

iliieTaa ie wmm vaa Opnïare ïïertoiliraMi.

Prijs per Jaargang:

Franco per post.

Voor Nederland f 8'

Voor het Buitenland ;net vooruitbetaling ... - 10.50 Voor leden der Vereeniging van Burgerlijke Ingenieurs

worden bovenstaande prijzen met / 2.- verminderd. Men abonneert zich voor een jaargang. Over liet bedrag der abonnementen in Nederland

wordt halfjaarlijks door de Administratie beschikt. Afzonderlijke nummers 20 cents. — Bewijsnummers

10 cents.

Verschijnt eiken Zaterdag.

Abonnementen, stukken en mededeelingen, boeken brochures, enz. te richten aan de Redactie: Barentszstraat No. 51, te 's-Gravenhage.

Advertentiên uiterlijk Vrijdags 12 ure des voormiddags intezenden aan de Administratie: Gebr. Belineante, voorh.: A. D. Schinkel, Paveljoensgracht No. 19, te 's-Gravenhage.

's-Gravenhage, 30 April.

Prijs lier Advertentiëir.

Per regel / °-ï*

Groote letters naar plaatsruimte.

Abonnementen volgens afzonderlijke overeenkomst.

Bij eene eerste plaatsing van annonces voor Aanbestedingen is de prijs per regel ƒ 0.15; b(j eene tweede en meerdere plaatsing van dezelfde annonce ƒ 0.10.

Bij abonnement op Advertentiên wordt het blad gratis toegezonden

Verantwoordelijk Redacteur: E. H. Stieltjes, Civ.-Ing., VGravenhage.

"TnhoüdT

Berichten van het Bestuur der Vereeniging van Burger! Ingenieur^ - De tafltaem voor spoorwagens door F. A. Hollemam (0^(.) ~ Het ontweip van <*n der

SS? 18°9T ^Xleine mededeelingen : Hrt n^tder Lu^tscheepvaart „

^Vereeniging varTBurgerlijke Ingenieurs.

In de op 23 April 11. gehoudene tfestirnrsvergaaernië* met ingang van 1 Mei a.s. tot Redacteur van het Weekblad „De Ingenieur'' benoemd de Heer J. van Heubn, Uvielïngenieur te 's Gravenhage.

Het Bestuur van de Vereeniging voornoemd, J. van der Vegt, Voorzitter. L. E. Assee, 1°. Secretaris. 's-Gravenhage, 28 April 1892.

Vereeniging van Burgerlijke Ingenieurs.

De Algemeene Administratieve Voorschriften voor het uitvoeren en onderhouden van werken ten behoeve van Besturen en Particulieren,, zijn thans ingevolge

Een exemplaar zal aan de leden der Vereeniging kosteloos worden toegezonden. Exemplaren worden verder voor het Tfflhliek teeen den priis van f 0.60, verkrijgbaar gesteld door ÖfelSfUWxïgéverB, de Heeren Gebr. Bemneante, voorh.: A. D.. Schinkel.

Het Bestuur van de Vereeniging voornoemd, J. van dee Vegt, Voorzitter. L. E. Assee, 1°. Secretaris. 's-Gravenhage, 28 April 1892.

De bufferrem voor spoorwagens.

ï>eze vroeeer gebruikelijke rem wordt rechtstreens uooi

t . , p . i j:„ ;„ a~ 1 J„™o™nsaanweZieiS

» de levende Kracni uie ut uc iuuucuuu ""6^"" "T . ° t_

in werking georacnt. um nare eenvuuuiguciu, —--— , n ^ X :j Z Z,t,„„„ „„riin^ ™aM «an hare volmaking

«-^—u—c oaarneiu en k ..v,ww..6 .

door Stephenson, Rienee, Guérin en andere werktuigkundigen

met groote voorliefde gearoew. Mj oraeuueu vV

wijzen de beweging van de buffers op de ramtoestellen over en deze traden met meer of minder kracht in werking naar gelang op de machine sterk of matig geremd werd, terwijl de remmen automatisch werkten wanneer een trein op eene of andere wijze aan botsing werd blootgesteld. In dit laatste opzicht staan de tegenwoordig m gebruik zijnde pneumatische remmen verre bij de bufferrem ten achter daar laatstgenoemde reeds met volle kracht in werking treedt, vóór dat de schokken, uit ongevallen voortkomende, plaats hebben, terwijl de pneumatische rem eerst dan begint te werken,

wanneer eene slangkoppeling losgerukt of de treinleiding beschadigd wordt, in welke gevallen van de rem vaak niet veel heil meer te verwachten is. De bufferrem heeft echter het nadeel dat zij een trein waarvan de loop reeds aanmerkelijk vertraagd is, niet binnen den verlangden tijd en afstand kan doen ophouden en dat zij ongeschikt is om een stilstaanden trein vast te zetten, weshalve zij in hare^ oorspronkelijken vorm niet meer kan dienen.

Daarentegen kan aan haar een gewichtig moment ontleend en op de pneumatische remmen toegepast worden, om hare automatische werking bij ongevallen belangrijk te versnellen. Tot dat einde worden in de pijpleidingen der luchtdruk- of der vacuumremmen schuiven, resp. kleppen, aangebracht, die, wanneer schokken te verwachten zijn, door de buffers opengestooten worden. In fig. 1 is zulk een schuif ten behoeve der luchtdrukrem afgebeeld. Eene holle cylindervormige schuif a Fig. i.

beweegt zich passend in een anderen met de treinleiding verbonden cylinder b en wordt door eene veer c naar links gedrukt, in welken stand zij eene opening d luchtdicht afsluit. In de schuif a is een sterke stift e vastgeschroefd, die door de opening d heengrijpt en zoodra de buffers ingedrukt worden middellijk of onmiddellijk door de verlengde stang van een hunner met de schuif a naar rechts wordt bewogen. Daardoor komt de openin» d vrij, ontsnapt de samengeperste lucht uit de treinleiding°en worden de remmen plotseling in werking gebracht. ' ' Voor de vacuumrem is eene lederen klep a (fig. 2) voldoende.

Fig. 2.

W/////////////////////////////77,

erwiji ae pneumausune ~ — o-— — - — >

De vereeniging Tas Burgerlik ingenieurs stelt zien in geenen deele YeranTwoordeliiK Toer de dentteelden u de onderscheidene Uitdragen ontwimid ot toegelicht