214

cription , van Marius A Brandts Buijs, (andante van J. Haydn). Dubbel-kwartet uit het oratorium Elias, van F. Mendelssohn Beartholdy. Hallelujah , uit het oratotorium der Messias, van G. F. Handel , voor orgel met begeleiding van bazuinen.

8 November. Eerste abonnement-concert (a la Strauss) van den heer H. Henning. Programma. EntreeMarsch , van Henning. Concert-ouverture, van Leutner Friedensüeder, wals van Heinsdorf. 7e air varié, voor viool, van de Beriot. Traumbilde"r, fantaisie van Lumbye. Feest-Marsch , van Lachner. Ouverture: Eyrianthe, van Weber. Eldorado-Quadrille, van Strauss. Adelaide, van Beethoven. Groote fantaisie uil ie Troubadour, van Verdi.

22 November. Tweede abonnements-concert van den heer Henning. Programma. Marsch van H'artel. Ouverture : Zampa, van Herold. Herz Töne Walzer, van Strauss. Concert voor Cornet-a-Pistons , van Terssy. Fantaisie uit Robert le Diable, van Meyerbeer. Tweede afdeeling. Ouverture: Preciosa , van weber. Friedrich Wilhelm Quadrille, van Büse. Finale uit de le acte van Stradella , van Flotow. Jugend Traume Fantaisie, Polka Mazurka, van Conradi. Het kamp bij Zeist, Groote Slag-potpouri, van Henning.

De heer Henning zal 8 zulke concerten geven. De uitvoering was (de krachten in aanmerking genomen) vrij goed. De heer Bernhard (lid van het korps) blies de concertante van Terssy, voortreffelijk.

16 November hadden wij het genoegen den dichter H o f d ij k (op eene vergadering van het genootschap »Demosthenes") zijn »Noord en Zuid," en eene ballade (Kennemer Trouwe) te hooren voordragen. Mej.L. Triebart (dilettante-pianiste) speelde eene notturue van Field, les Najades van Taubert en eene Polonaise van Chopiu. Het Italiaansch alpenjagers-korps gaf hier ook twee concerten.

Hiermede zoude onze taak voor bet oogenblik geëindigd zijn, doch kunnen wij niet nalaten, den sehrijver van de necroloog van den heer W. Wessels (zie N°. 21 van dit Tijdschrift) te doen opmerken , dat die necroloog in lof overdreven is1). De schrijver spreekt van «druppelende watervallen," »de onsterfelijkheid van het genie," het laatste gelooven wij gaarne , (het eerste minder) maar waar is het genie van Wessels neergelegd in zijn»vaderlandsch gevoel uitstortende feestmarsch ?." of in een oranje-wals ? zijn dat reliquien het genie waardig ? Waarlijk mijnheer de schrijver, bf gij hebt u door de vriendschap te ver laten medeslepen, of gij staat op een niet hoog muzikaal standpunt. Wij, die Wessels zeer goed gekend hebben, betreuren in hem een vlijtig, braaf mensen, Apeldoorn verloor veel! — maar de kunst ? — zijt ten minste eerlijk tegenover de dooden.

Deventer, 24 Nov. Marius A. Brandts, Buijs.

BUITEXEiAMldSCME IStCIlIGTËN.

ANTWERPEN, den 11. November 1861.

Het koninklijk theater heeft sedert 29 Sept. een aanvang genomen. De directeur Vizentini geeft zich veel moeite, maar is nog niet in staat, zijn troep met de noodige artisten te volmaken. In afwachting heeft hij voor eenige voorstellingen mev. van den Heuvel, geb. Duprez, en mev. M i o 1 a n , van hel thèalre lyrique van Parijs geëngageerd.

4) Met den heer TVessels en zijne verrigtingen waren wij van nabij niet bekend, en konden daarom geene aanmerkingen op die necroloog veroorloven.

(De Redactie).

De eerste heeft reeds voor twee weken Lucie en in de Barbier de Séville gezongen. Hare schoone en bevallige methode en haar opwekkend spel vonden veel bijval. Hare stem mist sterkte en vuur.

Mev. M i o I a n zong Zondag 10 Nov. Ave Maria of Prelude van Bach , L'air d'Actéon van Auber, romance uit de Noces de Figaro en les Noces de Jeannetle, opera van Masset. Deze zangeres sedert verscheidene jaren de sieraad van het Ihèatre lyrique, heeft alle hoedanigheden , welke men van zulk een talent verwachten kan. Zie hier eenige biographische schetsen dezer twee zangeressen: Duprez (Caroline) is de dochter van den beroemden tenor-zanger '). Zij is geboren te Florence in 1833 toen haar vader aldaar eene kunstreis ondernam. Voor de eerste maal trad zij op in de rol van Lucie de Lamme rmoor, in 1850. Later deed zij eene reis door België en Engeland, om hare heldere slem algemeen geroemd wordende. In 1852 debuteerde zij in de opera comique te Parijs , in de opera Marco Spado van Auber. In 1854 schepte zij de rol van Catherine in L'ètoile du Nord, van Meyerbeer, later die der opera Jenny Bell, les Saisoris en Valentine d'Aubigny. Sedert eenigen tijd is zij gehuwd met den heer van den Heuvel, geplaatst als accompagnateur aan de groote opera.

M i o I a n. In 1847 begon deze verdienstelijke zangeres hare studiën in het Conservaloire te Parijs, in de klasse van G. Duprez. Na den eersten prijs behaald te hebben , debuteerde zij in de opera comique in 1849 met de rol van Giralda van Adam. Haar talent werd hoog geschat door de Parijzenaars, en in korten tijd werd zij de lieveling der componisten en van het publiek. In 1853 huwde zij den heer Carvalho, directeur van het Ihèatre lyrique. Sedert heeft zij verschillende rollen der laatste nieuw geschrevene opera's vervuld; de bijzonderste was die der Franchonelte, muzijk van Clapisson.

De concerten hebben reeds een aanvang genomen. De sociëteit l'Echo de l'Escaut, een der bijzonderste kunstmaatschappijen onzer stad , geeft heden haar eerste concert. Later zal u een verslag der muzikale uitvoeringen gezonden worden.

E. G.

Concert, gegeven door de Cercle Artistique littéraire et scientifique, met medewerking van mevr. O ff er man s — van Hove, den 26. November 1861.

Een allergunstigste avond voor den beminnaar der edele toonkunst, en bijzonder voor den bewonderaar deiklassieke muzijk. Het orchest onder de leiding van den heer Callaerts, uit liefhebbers meest zauietigesteld, was niet onberispelijk wat de blaas-instrumenten betreft, in tegendeel waren de violen en andere snaar instrumenten goed bezet en voortreffelijk van ensemble.

De voor de tweede maal hier opgetredene zangeres mev. Offermans — van Hove heeft met hare zuivere stem , hare buitengewone bravoure , bare juiste opvatting der klassieke school, het publiek in verrukking gebragt. Mev. Offermans bekleedl eenen hoogen, eersten rang onder de hedeudaagsche zangeressen , en vooral waar zij hare liefelijke en leedere uitvoering der Schuberth'sche

\) Duprez (Gillert) is geboren te Parijs in 1805. Ia 4825 debuteerde hij met de rol van Almaviva in de Barbier de Seville. In 1828 vertrok hij naar Italië en verbleef daar twee jaar. In 1837 zong hij voor de eerste maal in de groote operu Guittaume Teil, en verwekte eene algemeene geestdrift. In 1848, heeft hij zich van de groote scène teruggetrokken en werd opgevolgd door Royer.