Buitenlandsche tijdschriften

eenkomst hebben gesloten, waarbij Rusland 20 onderzeebooten aan Duitschland zal leveren en Duitschland gebruik zal mogen maken van de haven van Wladiwostok, vanwaar het den Engelsch-Franschen handel in het Verre Oosten zal kunnen benadeelen.

Alg. Hbld. 20.11.39. Het moreel van het Duitsche marine-personeel

Er zijn verhalen in omloop over ontstemming onder de Duitsche onderzeeboot-commandanten. Zij eischten de invoering van den onbeperkten duikbootoorlog. Deze geruchten zijn zeer onwaarschijnlijk. Ten eerste omdat stipte gehoorzaamheid traditie van de Duitsche zee-officieren is. En dan is de huidige generatie marine-officieren en vooral die van den onderzeedienst erg bitter gestemd over den onuitwisbaren smaad van piraterij, welke de duikbootoorlog van de Keizerlijke vloot heeft veroorzaakt.

Het is meermalen gebleken tijdens den huidigen oorlog, dat de Duitsche duikbootcommandanten moeite deden deze slechte reputatie kwijt te raken. Enkele gevallen van onmenschelijk optreden zijn weliswaar vastgesteld — de „Athenia" bijv. — doch vertwijfelde pogingen werden gedaan om de verantwoordelijkheid hiervoor van zich af te schuiven. Over het algemeen is het optreden der Duitsche onderzeebootcommandanten behoorlijk geweest. Dat zij er niet in geslaagd zijn de wereld een indruk van ridderlijkheid te geven is toe te schrijven aan het feit, dat de strijd van onderzeebooten tegen koopvaardijschepen „contrary to civilised feelings" is. Het moreel van het Duitsche marine-personeel is zeer goed. Hun physiek is uitmuntend en hoewel zij doordrongen zijn van de Nazi-philosophie, hebben zij een hoogere mentale capaciteit dan de schepelingen, die in 1914 op de vloot dienden. Dit is een der redenen, waarom wij niet moeten verwachten, dat de Duitsche marine spoedig ineen zal storten.

Shipb. & Shipp. Record 30.11.39.

Een nieuwe springstof?

Het is ongeveer 10 jaar geleden, dat men te hooren kreeg, dat de Duitschers erin geslaagd zouden zijn een veel krachtiger springstof voor hun torpedo's en mijnen te vervaardigen. In 1935 werden deze geruchten bevestigd.

Helaas schijnt men deze rapporten toen niet voldoende au serieux te hebben genomen. De Britsche mijn- en torpedotechniek is echter ook belangrijk vooruit gegaan.

Gedurende den vorigen oorlog heeft percentsgewijs de mijn het grootste aantal slachtoffers veroorzaakt in den zee-oorlog, doch een groot gedeelte der getroffen schepen werd in een haven gebracht.

De gewone verankerde mijn explodeerde tegen den scheepswand, dicht bij de waterlijn. De magnetische mijn ontploft echter onder het

269