Beschermingsmaatregelen ter koopvaardij

een gemiddeld vrachtschip volgens Bijlage XVII wordt door mij geschat op ƒ 1000.—. Toch zijn geen ernstige bezwaren naar voren gebracht. Van het begin af aan hebben de reeders medegewerkt aan het opstellen van de Richtlijnen, terwijl ook bij de aanvulling van het Schepenbesluit overleg met de reeders is gepleegd. Door het uitblijven van den gasoorlog zijn slechts de beschermingsmaatregelen tegen scherven en kogels tot heden noodig gebleken. Het is te hopen, dat in de toekomst de invoering van de andere maatregelen overbodig zullen blijken te zijn geweest.

Parakanen

Het was eind 1937, dat de reeders voor het eerst door de Scheepvaartinspectie werden gewezen op het nut van paravanen. Een enkele maatschappij ging toen reeds tot bestelling over, terwijl de meerderheid besloot te wachten totdat een toegezegde demonstratie zou worden gehouden. Een, tengevolge van de slechte weersomstandigheden minder-gunstige, demonstratie had plaats aan boord van Hr. Ms. „Tromp" op 19 October 1938, waarna de reeders niet overgingen tot het bestellen van paravanen. Een zeer goed geslaagde proef voor een klein aantal genoodigden volgde op 9 December 1938 aan boord van den motortanker „Clea" van de Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Mij. Het gunstige rapport over deze proeven, door de Scheepvaart-inspectie verspreid, had tot gevolg, dat een aantal reeders overging tot aanschaffing van paravanen. Bij herhaling werden vervolgens door de Scheepvaartinspectie aanwijzingen verstrekt over het gebruik van deze beveiligingsmiddelen, welke tenslotte in een handleiding voor het gebruik van paravanen, samengesteld door Marine en Scheepvaartinspectie, werden opgenomen. Deze handleiding wordt nu door de Marine verstrekt aan koopvaardijschepen, welke met paravanen zijn uitgerust.

Op 17 Juli 1939 had een tweede goed-geslaagde demonstratie plaats, nu voor een groot aantal genoodigden, aan boord van het motorschip „Brastagi" van den Rotterdamschen Lloyd. Ook nu weer kwamen eenige bestellingen los, welke bij het uitbreken van den oorlog door nog enkele werden gevolgd.

De kosten voor het gereed maken van een schip voor het voeren van paravanen bedragen van drie- tot zesduizend gulden; terwijl de eerste paravanen per stel ƒ 7500.— kostten, kan dit thans op ongeveer ƒ 4500.— worden gesteld. Ongeveer 130 stel paravanen zijn door de koopvaardij aangeschaft.

De goede samenwerking tusschen Scheepvaart-inspectie en Marine komt ook naar voren in de „Service" met betrekking tot paravanen voor koopvaardijschepen, zooals deze op 8 Juli 1939 van

483