Beschermingsmaatregelen ter koopvaardij

„om niet langer ophouden met beschouwingen en verklaar deze eerste „vergadering voor geopend.

De Commissie heeft in zeer korten tijd aan de opdracht voldaan. In de zevende vergadering op 23 Januari werd de laatste hand gelegd aan een voorstel tot wijziging van het Schepenbesluit, waarin de resultaten van de besprekingen tot uiting kwamen. Eerst op 10 Februari verscheen in de bladen de publicatie van het rapport. Op 24 Februari wendde de Contact-Commissie van werknemers ter koopvaardij te Rotterdam zich in verband met het toegenomen aantal ongelukken met Nederlandsche schepen tot den Ministerraad en drong er bij dit college op aan te bevorderen, dat de door de Commissie voor de veiligheid ter zee ontworpen extra-maatregelen onmiddellijk van kracht zouden worden.

Op 1 Maart verscheen nu een Koninklijk Besluit (Stbl. No. 567) tot wijziging van het Schepenbesluit en tot invoering van een Bijlage XVIII, bevattende bijzondere maatregelen in dreigende oorlogsomstandigheden. Deze gelden voor hetzelfde gebied, als waarvoor Bijlage XVII van kracht is en loopen uiteraard bij de verschillende schepen uiteen. De kosten kunnen gemiddeld per schip op ruim 6000' gulden worden geraamd. Blijken de maatregelen, voorgeschreven in Bijlage XVII tot heden nog niet noodig te zijn geweest, geheel anders is dit met de maatregelen, genoemd in Bijlage XVIII.

Vele reeders hebben met de invoering niet gewacht en verschillende maatregelen hebben in de praktijk hun bestaansrecht reeds bewezen.

Behalve een aantal voorschriften betreffende het voeren van kenteekenen, afsluiten van tonnage-openingen, het aanwezig zijn van terugslagkleppen in de lensleiding, uitbreiding van reddingmiddelen, enz., wordt het aantal plichten van den kapitein uitgebreid met het volgende:

De kapitein is verplicht zorg te dragen, dat de door het Hoofd van de Scheepvaartinspectie voorgeschreven kenteekenen steeds zoo doeltreffend mogelijk worden gevoerd.

De kapitein is verplicht zorg te dragen, dat de waterdichte deuren en de branddeuren zooveel mogelijk gesloten blijven en dat bij elke waterdichte deur, welke geopend wordt, een wacht wordt geplaatst, die de deur sluit, nadat hij, die de ruimte achter de deur is binnen gegaan, weer is teruggekeerd.

De kapitein is verplicht zorg te dragen, dat de patrijspoorten gesloten zijn, overeenkomstig daartoe door het Hoofd van de Scheepvaartinspectie te geven voorschriften.

De kapitein is verplicht zorg te dragen, dat de tonnage-openingen in schotten van de shelterdekruimte afgesloten zijn.

489