Marineblad

vermogen toeneemt. De inrichting der voorverdichters is zoodanig, dat tot een hoogte van 2 tot 4.5 km de max. inlaatdruk gehandhaafd kan worden. Doordat op grootere hoogte de tegendruk, die de uitlaatgassen ondervinden bij het uitstroomen in de atmosfeer, afneemt, zal op grootere hoogte het vermogen zelfs grooter zijn, dan aan den grond.

Begonnen werd met het beproeven van twee-traps voorverdichters, teneinde tot een hoogte van 10 km het max. motorvermogen te kunnen leveren. De uitvoeringen waren al dan niet voorzien van een inrichting, om op lage hoogte één trap van den compressor te kunnen uitschakelen. De gemiddelde druk in de cilinders bedroeg over het algemeen max. 12 kg/cm2. Het max. startvermogen van de meeste motoren voor groot vermogen was 1000 a 1200 pk, terwijl het normale vermogen ± 100 a 200 pk minder bedroeg. Als brandstof werd algemeen gebruikt benzine met een octaangetal 87. Wel werden reeds proeven genomen met benzine van 100 of meer octaan, doch in verband met de daaraan verbonden moeilijkheden, zooals hoogere warmtebelasting van zuiger en cilinder en hoogere gemidd. druk (indien men tenminste het hoogere toelaatbare compressievoud van 8 toepast, wordt de gem. druk ± 20 % hooger), werd de brandstof nog niet ingevoerd. Een enkele motor gebruikte alleen in de start deze benzine, om dan gedurende korten tijd een hooger vermogen te kunnen ontwikkelen.

Algemeen werd begonnen aan het uitwerken van projecten voor motoren met een vermogen tot 2000 pk of meer. In Frankrijk b.v. bouwde men de Hispano 82, een vloeistof-gekoelde 24-cilinder motor, bestaande uit twee naast elkaar samengebouwde 12-cilinder motoren (fig. 2). Deze motor moest bij 2400 omw./min 2600 pk leveren. Het lage aantal omw./min wijst er al op, dat men hier niet de oplossing zocht in een zeer hoog l.v. De luchtgekoelde 9-cilinder stermotoren met kleppen zoowel als met schuiven, zijn vrij algemeen in gebruik voor groote vermogens.

In ontwikkeling zijn dubbele stermotoren met 14 of 18 cilinders voor vermogens van 1500 tot 2000 pk.

Intensief wordt gezocht naar het verminderen van den nog altijd vrij hoogen weerstand, die stermotoren geven bij het vliegen.

In 1939 werd, voortgaande op de reeds in het vorige jaar ontwikkelde ideeën, en omdat zoowel burger- als militaire luchtvaart steeds dringender groote vermogens per eenheid noodig hadden, naarstig gezocht naar een goede oplossing voor het probleem, zuinige motor met gering gewicht, geringe afmetingen en groot vermogen.

512