DE INGENIEUR.

14e Jaargang.

Orgaan

325

der

1899. -J6 26.

VEREENIG1NG VAN BURGERLIJKE INGENIEURS.

ffiiBM piM aai li lecMct bi ili CBConomiB m DpBnUarB Warten bi flimMi.

Prüs per Jaargang: VersGhijnt elïen Zateriag, prijs ier Aivertentiên:

franco per post. Abonnementen, stukken en mededeellngen, boekeu Per regel ƒ 0 25

Voor Nederland ; ' »•— brochures, enz. te richten aan de Redactie: Soheve- or00te letters naar plaatsruimte.

Voor het Buitenland met .ooruitbetalina - 10.50 ningsche Veer «^«^T»^- fle8 voormiadag8 Abonnementen volgens afzonderlijke overeenkomst.

Voor leden der Vereeniging van Burgerlnke Ingenieurs lntezen<jen a!lu de Directie en Administratie van dit Advertentiên van Aanbestedingen ƒ 0.15 per regel.

worden bovenstaande prezen met / 1- verminderd. Blad,^e«o= Wem - 2() en 3e plaatsing , 0.10 per regel.

Men abonneert zich voor een jaargang. Advert.-Bureau, Rotterdam. BB abonnement op Advertentiên worden bewysnum

Over het bedrag der abonnementen ln Nederland Afzonderlijke Nummers worden, voor zoover de voor- mers gratis toegezonden.

wordt halfjaarlijks door de Administratie beschikt. raad strekt, alléén aan Abonnés geleverd. 0yer ^ bedrag" der Abonnementen op advertentiên

Afzonderlyke nummers 20 cents. - Bewösnnmmers 's-GraV6nhage, I JuÜ WOrdt Memaandelijks beschikt.

Verantwoordelijk Redacteur: J. van Heubn, Civ.-Ing., 's-Gravenhage. INHOUIX

De stalen dwarsliggers op den Staatsspoorweg ter Sumatra's Westkust, door L. KLindhout (Geill.). - Vergadering van de Vereeniging van Burgerl Ingen. - Vergadering van de Vereeniging vau Glasfabrikanten in Nederland. — Staten-GVeneraal. Aanleg en onderhoud van een visschershaven te Scheveningen. — Uit de Jaarverslagen der Spoor- en Tramwegmaatschappijen over 1898. — Weerkundige waarnemingen. — Rivierberichten. — Binnen- en Buitenlandsche berichten. — Benoemingen, Verpl. enz.

ERRATA.

ki No. 25, bladz. 310, le kolom, regel 21 v. o. staat die zaak, lees : die de zaak; bladz. 310, 2e kolom, regel 21 v. b. staat gemeedte, lees: gemeente; bladz. 311, 1» kolom, regel 26 v. o. staat: zwavel en ammoniak, lees: zwavelzitre ammoniak; bladz. 311, 2e kolom, regel 15 v. b. staat: wordt, lees: wordt het; bladz. 311, 2e kolom, regel 22 v. b. staat: van gezondheid, lees: van de gezondheid.

De stalen dwarsliggers op den Staatsspoorweg ter Sumatra's Westkust,

DOOR

L. K. LINDHOUT,

Adjunct-Chef der Afdeeling «.Weg en Werkenn.

i>et eerst aangelegde gedeelte van den Staatsspoorweg

ter Sumatra's Westkust kwam op 1 Juli i»yi toi Padano- Pandiansr in exüloitatie. maar daar met het

snoorWp-en reeds in Juni 1888 begonnen was, werd

dit spoor reeds geruimen tijd vóór het officieele begin der exploitatie door werktreinen en andere treinen druk bereden. Men kan aannemen dat dit spoorvak gemiddeld sedert 9% jaar in dienst is en over sommige gedeelten zijn reeds meer dan 100,000 treinen gereden (zie kolom 6, tabel I).

Had men bij den aanleg djattihouten dwarsliggers gebruikt, dan zou thans de verwisseling in vollen gang zijn geweest en ik achtte het daarom van belang eens een onderzoek in te stellen naar den toestand waarin zich het stalen spoormaterieel nu bevindt en naar de gebreken die het na 9% jaar dienst vertoont. De volgende regelen zijn eene korte beschrijving mijner bevinding.

In de jaren 1890 en 1891 verscheen in «De Ingenieur» eene reeks artikelen betrefiend den aanleg van den Staatsspoorweg ter Sumatra's Westkust; n°. 10 van 8 Maart 1890 bevat een opstel omtrent den bovenbouw, zoowel wat betreft gewoon spoor als tandspoor. Onder verwijzing naar die beschrijving zij hier het volgende herinnerd.

De geheele lengte van het net is thans 210 K.M., waarvan 36 K.M. tandspoor.

De stalen spoorstaven wegen 25,7 K.G. per M1. en zijn door stalen hoeklaschplaten verbonden. Alleen in en bij dsn tunnel, lang 826 M., zijn stalen spoorstaven van 40 K.G. per M. gebruikt. (1)

De stalen dwarsliggers, zoowel die voor adhaesie-spoor als die voor tandspoor, zijn van het systeem Post, met ingewalste versterking der draagvlakken. Fig. 1, 2 en 3 vertoonen vorm en doorsnede van beide dwarsligger-types. Zij wegen nieuw gemiddeld 39,27 K G. per stuk. De gewone dwarsliggers zijn in het midden samengeknepen (taille, fig. 1) tot vermeerdering van den weerstand tegen verticale doorbuiging. (1)

Gewoon spoor op Post-dwarsligger.

Lerujle oftwrsnede

(1) Van het profiel sedert 1886 op de S.S. in Nederland in gebruik. Toenmaals vonden sommigen dit overdreven zwaar; sedert hebben echter vele Belgische, Duitsche, Fransche, Amerikaansche en Zwitsersche spoorwegen dit voorbeeld van verzwaring van het spoorstaaf-profiel

n-o™1<Tfl

De Vereeniging Yan Burgerliite ingenieurs stelt zien in geenen deele verantwoordelijk voor de denkbeelden in de onderscheidene indragen ontwikteld of toegelicöt.

(1) Bij latere types van de Post-dwarsliggers is de onderrand in het midden niet verzonken als in fig. 1, maar horizontaal, waardoor de «dromedaris»-vorm ontstaat. Deze schijnt voor het gewone onderhoud voordeelen te hebben; zie het artikel van den ingenieur Renson in «De Ingenieur» 1898, n°. 31, blz. 395.