337

De ontvangsten van het reizigersvervoer op de lijn 's-Graveland waren zeer gunstig en hebben f9,771.25 bedragen, tegen f8,610.40 in 1897, dus f 1,160.85 meer. Aan abonnementen werden buitendien f558.75 ontvangen en aan extra-trammen f34.50.

Vervoerd werden 63094 passagiers en 9899 abonné's, totaal 72993 passagiers.

Het tarief van 's-Graveland naar den tol te Hilversum of omgekeerd, werd van af 1 October gebracht van 15 op 10 cent per rit.

De lijn Vaartweg te Hilversum werd gedurende den geheelen zomerdienst geregeld geëxploiteerd. Niettemin bleef zij een verlies opleveren, met berekening van rente en afschrijving van f539.30, waardoor de exploitatie van af den len Nov. dan ook geheel gestaakt werd.

Vervoerd werden in de 10 maanden 9275 passagiers met een opbrengst van f895.50.

Het vervoer van pakjes nam zeer toe. Verkocht werd voor f 219.64 aan frankeerzegels, hetgeen na aftrek van 25 pet. voor het personeel en eenige andere uitgaven netto f 155.28 opleverde.

Van boodschapkaarten werd zoo goed als geen gebruik gemaakt.

Voor reclames en advertenties in de rijtuigen werd f282.65 ontvangen.

Uit de winst- en verliesrekening blijkt dat de ontvangsten bedragen

hebben "ffiZ,

en de uitgaven - »,/<t).^»'/2

en er dus een saldo overblijft van f 3,280.48]/2

Van dat saldo is een bedrag van f 1,280.481/2 overgeschreven naar het hoofd reserve- of vernieuwingsfonds en dat daardoor gebracht op f9,268.55, terwijl de beschikbare winst dan f2000 of f40 per coupon bedraagt.

Weerkundige waarnemingen te de Bildt, 8 uur voormiddag.

1 Barometer- wi,)(1 ~~ Win,l!?™oht' Tempera- Neerslag

1899. | .tand.- riclltil)g, ^„f„t taffen ^

23 Juni 754.8 O. 4 13.9 —

24 » 760.9 stil — 15.9 —

25 » 763.6 N.N.W. 4 15.5 —

26 » 765.1 W.Z.W. 1 14.3 2

27 » 769.1 N.N.O. 3 16.7

28 » 767.2 Z.O. 1 14.7 —

29 » 757.3 Z.Z.W. 2 18.4 —

Rivierberichten.

Waterhoogten, in Meters + N.A.P. 8 uur voormiddag.

Keulen x7- , Wester- Maas-

1899 7 uur Lobith. N«™e jT™" voort, trloht. Veulo, Gravo.

vm. gei1' (reg. pi.) brug

24 Juni 38.34 10.76 8.40 8.72 9.21 41.91 9.36 5.36

25 » ! 38.31 10.75 8.42 8.72 9.20 41.91 9.54 5.56

26 » j 38.25 10.72 8.39 8.70 9.18 41.71 9.51 5.67

27 » |! 38 22 10.67 8.35 8.67 9.14 41.72 9.34 5.a7

28 » 1 38.21 10.64 8.30 8.63 9.11 41.61 9.34 5.47

29 » 38.18 10.62 8.28 8.61 9.09 41.41 9.24 5.45

30 » 38.20 10.59 8.26 [ 8.60 9.07 41.46 9.04 5.34

Na I Januari 1893 worden de opgaven der waterwaarnemingen aan de peilschalen langs de rivieren voorkomende in de Staatscourant herleid tot het Amsterdamsche peil volgens de UITKOMSTEN DER NAUWKEURIGHEIDSWATERPASSINGEN en de waterpassingen van den Algemeenen dienst van den Waterstaat.

Het Amsterdamsche peil wordt voor de hoogten, die dienovereenkomstig zijn bepaald, aangegeven door NAP. en de waterhoogten worden dus voortaan in meters volgens N.A P. uitgedrukt.

De waterhoogten, betrekkelijk de nul der oude schaal blijven natuurlijk onveranderd.

BINNEN- EN BÜITENLANDSCHE BERICHTEN. Polytechnische School.

Voor de deelneming aan de eindexamens der Polytechnische School hadden zich aangemeld 97 candidaten, en wel ter verkrijging van het diploma voor civiel ingenieur 45, voor bouwkundig ingenieur één, voor scheepsbouwkundig ingenieur één, voor werktuigkundig ingenieur 36 en voor technoloog (fabrieks-ingenieur) 13.

Van deze 97 candidaten trokken zich vóór of gedurende het examen 7 terug.

Nog hadden zich aangegeven voor het doen van het gedeeltelijk

examen voor technoloog, en wel voor het eerste gedeelte 26 candidaten, waarvan zich eveneens vóór of gedurende het examen twee terugtrokken, en voor het tweede gedeelte 16, waarvan zich één candidaat terugtrok.

Voor de eerste maal wordt dit jaar voor de examen-commissie C afgenomen een examen in de beginselen van kennis van werktuigen, werktuigbouwkunde en werktuigkundig teekenen; de candidaten moeten in dit jaar in het bezit zijn gekomen van het getuigschrift B voor werktuigkundig ingenieur. Tot het afleggen van bedoeld examen hebben zich 10 candidaten opgegeven.

De uitslag van de examens voor technoloog eerste en tweede gedeelte, van de bouwkundige, scheepsbouwkundige, werktuigkundige en mijnen ingenieurs volgt hieronder.

Examen B art. 60 (technoloog).

Geslaagd voor het le gedeelte (B 1) M. C. Braat, H. W. Dammers, P. H. Hendriks C. W. J. Hoyer, K. Jonker Czn., F. Keeman, W. C. Knoops E. de 'itruyff, J. G. Maschhaupt, F. A. Meihuizen, J. G. Roest, N. J. A. Roldanus, H. J.Scholte, M. Snel, N. L. Söhngen, W. O. Thaarup van Tienen, P. W. M. Trap, E. C. Verschoor.

Geslaagd voor het 2e gedeelte (B 2) H. J. W. A. A. Bakker, H. C. Barendrecht, H. J. Belinfante, D. J. Bunschoten, M. Holleman, O. van Iterson Jr., S. C. J. Olivier, J. H. Schepers, B. W. van Eldik Thieme.

Examens C. Art. 62—65.

Geslaagd : voor art. 62 (bouwk.-ingenieur) J. H. W. Lehman.

Voor art. 63 (scheepsbouwk.-ingenieur) J. C. S. Schokking.

Voor art. 64 (werktuigk.-ingenieur): H. F. Adams, A. E. R. Arnold, A. W. van Berkel, J. F. Bierman, A. G. Bosman, Ph. M. Bosscher, P.' J. C. Brauns, L. Coster van Voorhout, J. M. Goslings, F. L. Haider, A. G. P. Harting, Chr. Hovestad, F. J. Th. van Iterson, G. Kalff, W. L. A. Kemper, J. Q. H. Laumans, F. H. von Lindern, C. F. G. Metsen, F. W. Rühle von Lilienstern terMeulen, S. Piek, M. H. Rovers, N. A. Smits, E. F. Suringar, H. G.Teuwisse, F. G. Unger, S. G. Visker, D. A. Vreed'enberg, J. H. D. Wagener.

Voor art. 65 (mijnen-ingenieur) P. J. Jansen.

De uitslag van de overige examens, die worden voortgezet, zal vermoedelijk Dinsdag 4 Juli a.s. bekend kunnen gemaakt worden.

Koninklijk Instituut van Ingenieurs.

Aan de leden wordt bekend gemaakt, dat de vergadering van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs zal gehouden worden in het lokaal Düigentia te 's-Gravenhage, den 15den Juli 1899, des voormiddags te negen en drie kwart ure.

Daarin zullen de volgende punten worden behandeld: I. Voorloopige Algemeene Vergadering 10 ure, onder leiding van den aftredenden Raad van Bestuur van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs.

1°. Beraadslaging en stemming over de notulen van de Instituutsvergadering van 13 Juni 1899.

2°. Mededeelingen en voorstellen van den Raad van Bestuur. ' Mededeeling van de ingekomen verzoeken tot oprichting van vakafdeelingen, en van den uitslag van het voorloopig onderzoek der aan alle leden toegezonden concepten-vakafdeelingreglementen in den Raad van Bestuur.

3°. Mededeeling van den Raad van Bestuur van zijn besluit om in zijn geheel af te treden.

4°. Schorsing der Vergadering en uitnoodiging aan de leden tot het oprichten van de vakafdeelingen over te gaan.

II. 1ste Afdeelingsvergadering 10.30 ure Oprichting van de Vakafdee-

ling voor Werktuig- en Scheepsbouw onder leiding van het Bestuur der ontbonden Ned. Vereeniging van Werktuig- en Scheepsbouwkundigen.

1°. Mededeeling (voor zoover bekend) van het aantal der toegetreden leden tot vorming der Vakafdeeling.

2°. Voorstel tot oprichting der Vakafdeeling.

3°. Behandeling van het ontwerp-Reglement der Vakafdeeling.

4°. Verkiezing van : 1 President, 1 Secretaris, 3 Commissarissen, (witte stembiljetten.)

III. 2de Vakafdeelingsvergadering ± 11 ure. Oprichting van de Vakafdeeling voor Electrotechniek, onder leiding van het Bestuur deiontbonden Nederlandsche Vereeniging voor Electrotechniek.

1°. Mededeeling (voor zoover bekend) van het aantal der toegetreden leden tot vorming der Vakafdeeling. 2°. Voorstel tot oprichting der Vakafdeeling. 3°. Behandeling van het Ontwerp-Reglement der Vakafdeeling. 4°. Verkiezing van: 1 President, 1 Secretaris, 5 Commissarissen, (blauwe stembiljetten.) N.B. De verkiezingen II en III sub 4°. zijn geheel vrij. De bestuursleden van de ontbonden Vereenigingen zijn allen verkiesbaar.

IV. Heropening van de voorloopige Algemeene Vergadering ± li.**' 1». Aftreding van den Raad van Bestuur in zijn geheel.

2<>. Verkiezing van: ... .

Negen leden van den Raad van Bestuur (oranje stembiljetten.) N.B. De verkiezing sub 2 is geheel vrij. Al de aftredende leden van den Raad van Bestuur zijn herkiesbaar. V. Pauze.

Gedurende de pauze: Bijeenkomst van elk der verkozen Besturen der twee Vakafdeelingen en aanwijzing van een Penningmeester. Indiening ter goedkeuring aan