439

fê 35.

De omvang der scheepvaartbeweging in de visschershaven blijkt uit het volgende staatje :

Staat der scheepvaartbeweging in de visschershaven te IJmuiden gedurende het jaar 1898.

Soort van vaartuigen.

= i= .S

Maanden. , g • i • « ,t a ■ a „• '5 -o

St o 2o g3 "S S J go a

«cu03 " Ch M j£

Januari . . 8 108 61 77 28 5 6 15 57 37 68,411

Februari .. 6 61 44 114 29 35 9 13 48 13 64,460

Maart ... 9 89 51 155 42 19 23 18 102 65 84,877

April ... 8 68 42 94 33 11 20 26 336 204 70,902

Mei. ... 12 23 22 83 49 110 29 92 139 62 75,153

Juni_ 17 2 1 — 48 47 52 219 143 35 57,108

Juli i8 _ _ — 46 — 49 125 591 286 52,171

Augustus. 28 — — — 53 — 29 63 550 293 46,193

September . 36 — — — 35 — 35 35 1033 484 56,925

October 34 1 26 — 48 — 41 14 881 354 54,884

November . 31 42 49 - 41 — 25 16 433 215 54,134

December. . 37 60 54 - 44 - 13 14 264 96 56,088

Totaalinl898 244 454 350 523 |496 |s27 J331 650 |4577j2144|741,306

Bij vergelijking van dit staatje met het in het vorig verslag opgenomene blijkt, dat de visschershaven te IJmuiden drukker bezocht werd dan in het vorige jaar. Tegen 9,794 vaartuigen met een gezamenlijke inhoud van 690,507 MK in 1897, maakten in 1898 van de visschershaven gebruik 9,996 vaartuigen met een gezamenlijken inhoud van 741,306 M».

De visschersvloot te IJmuiden heeft mede een aanzienlijke uitbreiding ondergaan. Zie hier de cijfers over de jaren 1897 en 1898:

Bemanning Aantal vaartuigen op

het einde van :

Soort der vaartuigen. van

elk vaartuig. 1897 1898

Kotters 6 6 14

Botters 3 17 17

Stoomtrawlers 9 1 0(1)

Noordzee-kanaal.

Zooals in het vorig verslag vermeld, naderde de nieuwe groote zeeschutsluis te IJmuiden, reeds sedert 12 December 1896 voor de scheepvaart opengesteld, hare voltooiing. De electrische verlichting met booglampen was reeds in April 1897 in gebruik gesteld. In het afgeloopen jaar 1898 is men voortgegaan met het aanbrengen van de electrische bewegingswerktuigen voor de deuren en rioolschuiven ; voor de midden-vloeddeuren waren die werktuigen reeds in 1897 in exploitatie gebracht. Naarmate nu ook voor de andere deuren de bewegingswerktuigen werkvaardig gereed kwamen, werden ze zoo spoedig mogelijk in gebruik genomen. Op het einde des jaars was dan ook reeds de tijd, voor het doorschutten benoodigd, in de meeste gevallen aanmerkelijk bekort.

In het buitentoeleidingskanaal naar de nieuwe sluis, alwaar aan de noordzijde een verbreeding was gemaakt ten einde daar eenige ligplaatsen te verkrijgen, werden nog 5 remstoelen en 12 meerpalen geplaatst.

Door den tegenwoordigen Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid is in het afgeloopen jaar een stap gedaan, die hem aanspraak geeft op den hartgrondigen dank van allen die bij de scheepvaart op de haven betrokken zijn, namelijk door de indiening op 28 October 1898 van het wetsontwerp tot verbetering van het Noordzeekanaal, het wetsontwerp, dat door den Minister Lely voorbereid, toegelicht en sedert verdedigd, weldra tot wet verheven, zijn contraseign zal dragen.

Zooals men weet, verkeert men sedert enkele jaren in den zeer zonderlingen toestand, dat men een zeeschutsluis heeft, die een vrije doorvaartwijdte van 25 Meter biedt, terwijl daarachter over het kanaal, waartoe de sluis van uit de zee toegang verschaft, een drietal bruggen liggen met geen grooter doorvaartwijdte dan van 18 a 21 Meter, terwijl ook de afmetingen van het kanaal zelf met de diepte en breedte der sluis niet in overeenstemming zijn. Het bedoelde wetsontwerp nu heeft, volgens artikel één, de eenvoudige en logische strekking: het Noordzeekanaal geschikt te maken om door de grootste scbepen welke door de nieuwe zeeschutsluis te IJmuiden kunnen worden geschut, veilig te worden bevaren. Daartoe zullen dan de beide spoorwegbruggen aan de Hem en bij Velzen vervangen worden door nieuwe draaibruggen met een vrije doorvaartwijdte van 55 Meter; terwijl de brug voor gewoon verkeer in den straatweg van Velzen naar Beverwijk komt te vervallen en door een zeer krachtig, snelvarend en geriefelijk ingericht stoompontveer wordt vervangen. Voorts wordt het geheele kanaal, thans 9 Meter onder Nieuw Amsterdamsen peil diep bij een bodembreedte van 32 (in de bochten 46) Meter, uitgediept tot 10.30 Meter onder N. A. P. en op den bodem op een doorgaande breedte van 50 Meter gebracht. In de kosten, voor het geheele werk op 7'/2 millioen gulden geschat, zal door de Gemeente Amsterdam een tiende gedeelte worden bijgedragen.

Een ernstige drawback, van het overigens van ruime opvatting getuigend wetsontwerp, was, dat de Memorie van Toelichting voorden duur der uitvoering een tijdperk van tien jaar in uitzicht stelde. De ontvangst, die aan het ontwerp in de Staten-Generaal ten deel viel en de ten aanzien van den geraamden tijd van uitvoering gemaakte opmerkingen, — een en ander buiten de geschiedenis van het verslagjaar vallende — doen de hoop koesteren, dat, zeker in overeenstemming met de wenschen van den voortvarenden Minister van Waterstaat en van zijne ambtgenooten, in belangrijk korter tijd het werk voltooid zal worden en dat althans spoedig de groote belemmering, die de bruggen voor de scheepvaart opleveren, zal zijn opgeheven.

(Wordt vervolgd.)

(1) Hieronder zijn niet begrepen 4 stoomtrawlers van de Naamlooze Vennootschap Stoomtrawlervisscherij iIJmuiden» te Amsterdam, waarvan de totale bemanning, bestaande uit 36 koppen, te IJmuiden woonachtig is.

Uit de Jaarverslagen der Spoor- en Tramwegmaatschappijen over 1898.

Tramweg-Maatschappij „de Meijerij" over 1898.

In het verslag over het boekjaar 1898 wordt o. a. het volgende medegedeeld :

Het jaar 1898 heeft als eerste voorjaar van exploitatie bevredigende resultaten opgeleverd.

Aangenaam is het te kunnen mededeelen, dat de onderneming met alleen "voldoende levensvatbaarheid blijkt te bezatten, maar dat zelfs te verwachten is dat mettertijd gunstige financieele resultaten zullen worden verkregen.

Heeft door invoering van goedkoope tarieven het personenvervoer direct eene hoogte bereikt, waarvan, behoudens verdere aansluitingen met andere lijnen, geen belangrijke hoogere inkomsten kunnen verwacht worden, met het goederenvervoer is dit wel het geval.

De streek, waardoor de tramweg loopt, was tot dusver geheel geïsoleerd. Door het goedkoope en gemakkelijke middel van vervoer zal de industrie zich meer en meer ontwikkelen en komt dit het goederenvervoer ten goede.

Dit was vooral het geval met de lijn Eindhoven—Belgische grens. In den korten tijd, dat de tramweg in exploitatie is, is er een merkbare vooruitgang op het gebied van handel en industrie waar te nemen.

Door enkele heeren werd in den loop van dit jaar van de gemeente Veldhoven een perceel heidegrond aangekocht, met het doel daarop een groote steenfabriek te bouwen..

Deze fabriek, welke waarschijnlijk met Mei 1899 in exploitatie zou worden gebracht, is met eene zijlijn aan den tramweg aangesloten. Voor het vervoer van steenen en benoodigde materialen werd een contract gesloten voor den tijd van 20 achtereenvolgende jaren.

Deze voor die streken nieuwe industrie kan voor de Maatschappij een bron van groote inkomsten worden. .

Het douanestation aan de Belgische grens werd in de maand Mei voor het verkeer opengesteld. . >

Zal deze aansluiting met België aan de gestelde verwachtingen oeantwoorden, dan is het noodig dat gemeenschappelijke tarieven worcl™ vastgesteld, aangezien de nu bestaande tarieven van de Belgisc ie Buurtspoorwegen te hoog zijn. Onderhandelingen hieromtrent zijn begonnen en wordt gehoopt dat deze binnen een niet te laag tijdsi erloop tot een goed resultaat zullen leiden. . .

Den len October werd het baanvak St, Oedenrode—bt, iviicmelsgestel van de Tramwegmaatschappij St. Oedenrode— s-Hertogenbosch Voor het pubhek verkeer opengesteld ; deze lijn sluit te St. Uedenrode aan den tramweg aan. , TT . .

Zoodra deze lijn over hare geheele lengte tot s-Hertogenbosch m