56

Bovendien werd te Venlo nog eene nieuwe dynamo-machine, vervaar- [ digd door de firma Willem Smit en Co. te Slikkeveer, bijgeplaatst. -

Van ongevallen aan personen, die met de bediening der electrische verlichting belast zijn werd niets vernomen; trouwens zijn eerst zeer krachtige stroomen van gelijke richting nog bepaald gevaarlijk te achten, terwijl tegen brandgevaar genoegzaam kan gewaakt worden ( door voldoend zware leidingen en goede isolatiën. ;

Voor de verlichting van het centraal personenstation te Amsterdam 1 werden de electrische werktuigen door de firma Willem Smit te Slikkerveer vervaardigd; en ofschoon voor de constructie dezer machine de theorie nog slechts weinige gegevens oplevert, zoodat deze in hoofdzaak uit practische ervaringen moeten verkregen worden, blijkt toch uit de door haar voor bedoeld station geleverde verlichting, dat de firma m staat is met haar fabrikaat met buitenlandsche fabrieken te kunnen mededingen.

Een tweetal in de werkplaatsen der Maatschappij te Haarlem, in den vorm van groote locomotiefketels vervaardigde stoomketels, doch welk aantal tot vier zal worden uitgebreid, levert den stoom voor een drietal groote stoommachines, waarvan er één dient voor het in beweging brengen der hydraulische inrichtingen van het station en de beide anderen, welke door de firma Stork te Hengelo volgens het compoundstelsel vervaardigd werden, tot het drijven van een achttal dynamo-machines.

Van deze acht dynamo-machines, waarvan ieder afzonderlijk eene spanning van 300 volts voortbrengt en tijdens de verlichting eene stroomsterkte van een 13tal ampères ontwikkelt, zijn er op hetoogenblik zes in werking, terwijl de twee Overige als reserve dienst doen.

Van elk dezer dynamo-machines gaat eene leiding uit voor zes a zeven booglampen, terwijl er in het geheel 20 lampen onder de i overkapping, 6 op de verlengde perrons en 7 op het sporenterrein van het oostelijke eiland branden en voor het sporenterrein van het westelijke eiland nog een zes- of zevental lampen zullen worden opgericht.

Door de groote stroomsterkte van ongeveer 13 ampères per lampen die dus 2K maal meer bedraagt dan die voor het station Roosendaal, moeten de" lampen van het eerstgenoemde station belangrijk meer licht verspreiden dan die van het laatste ; terwijl door de hoogere spanning, waardoor een zes- a zevental lampen achter elkander geschakeld konden worden, de noodige commutatoren en andere neventoestellen voor de verlichting van het station Amsterdam van veel minderen omvang dan die voor Roosendaal konden zijn.

Natuurlijk staan bij beide stelsels verschillende voor- en nadeelen tegenover elkander, al naar gelang van de eischen, die voor de inrichting gesteld worden ; zoodat het verkeerd zou zijn, uit eene meer of mindere eenvoudigheid in het aanbrengen van leidingen en neventoestellen gevolgtrekkingen te willen maken over de doelmatigheid van beide stelsels, te meer, omdat het station Roosendaal tevens met gloeilampen verlicht wordt.

Zoowel de dynamo-machines als de booglampen met dubbel paar koolstaven en neventoestellen, die alle van zeer eenvoudige constructen zijn. werden door de bovengenoemde firma vervaardigd.

Bovendien zijn bij de inrichting een volt- en een ampèremeter geplaatst, die door een eenvoudigen commutator in de verschillende geleidingen geschakeld kunnen worden; terwijl het voornemen bestaat om later een stroomverbruikmeter hieraan toe te voegen, tot het maken van vergelijkende studiën omtrent den kostenden prijs van het licht bi] de verschillende in gebruik zijnde stelsels. Uitvindingen voor automatisch stoppen van treinen bij het passeeren

van onveilige seinstanden. Het blijkt steeds meer en meer, dat hoe eenvoudig dergelijke toestellen in theorie ook zijn mogen, bij de practische toepassing zich tal van moeilijk te overwinnen bezwaren voordoen; terwijl het niet te verwerpen denkbeeld, dat door het in gebruik nemen van dergelijke automatisch werkende toestellen, waarvan de goede werking toch nimmer geheel te vertrouwen valt, de aandacht van het locomotief- en treinpersoneel voor de optische seinen zal verslappen, ook meer ingang schijnt te vinden.

Beproeving van groote spoorwegbruggen. Nadat wij in het jaar 1888, bij het uitbrengen van verslag over de beproeving van den bovenbouw der nieuwe brug over de Maas te Venlo, o-elecenheid hadden gevonden opnieuw het voorstel te herhalen ten aanzien van de periodieke beproevingen van den bovenbouw der groote spoorwegbruggen, werden wij uitgenoodigd in een schrijven van 2 April 1889 no. 119, afdeeling Waterstaat II, na overleg met den Directeur voor'de Spoorwegen en den Hoofdingenieur voor de Rivieren, een uitgewerkt voorstel aan uwe Excellentie te doen. Aan deze opdracht werd voldaan door :s Raads advies van 29 April 1889, E no. 4212, waarbij in hoofdzaak werd voorgesteld :

lo dat de opnemingen zich zullen uitstrekken over alle bruggen over de groote rivieren en over de verdere bruggen met overspanningen tot 50 M.;

2o dat de beproeving der bovenbouwen geregeld om de vijf jaren zoude plaats hebben; doch dat gedurende de eerste vijfjaren alle bovenbouwen meermalen zouden worden gewaterpast, ten emde uit de verkregen uitkomsten onder verschillende omstandigheden, voor elke brug een° legger samen te stellen, waardoor voor de toekomstige periodieke beproevingen een maatstaf van vergelijking zou bestaan.

3o dat de opnemingen der rivierbodems bij de landboofden en pijlers en de om en vóór die werken liggende steenbestortingen jaarlijks eenmaal moeten geschieden, gelijk dit thans ook reeds door de Rijksopzieners op de Spoorwegdiensten geschiedt. .

Blijkens de mededeeling, ontvangen bij schrijven van 25 Mei 1889, no. 145, afdeeling Waterstaat II, wenschte Uwe Excellentie, ook m verband' met de bepalingen die daarover in de aanhangige exploitatiecontracten waren opgenomen, hare beslissing op te schorten totdat over die voorstellen zoude zijn beslist. {Wordt vervolgd.)

Weerkundige waarnemingen te Utrecht, 8 uur voormiddag

i Barometer- wi„,, Windkracht, Tempera- [ Gevallen

DATUM. stand in rSns v<?SenS,.de W^SraAen j re8e° ln

mM. neming. 10_A son Celsms j ml,

30 Jan. 1891. 763.7 Z.Z.W. 1 5 2

31 „ „ 768.0 Z.O. 1 3 0

1 Febr. „ — — — — ~

2 „ j 778.3 Z.Z.W. 0.0 0

3 " • I 777.0 Stil. _ 3 0

4 „ 776.1 W.N.W. 1 3 4

5 ° „ 1 779.1 Kjsr.w. i 10

Rivierberichten

Waterhoogten, in Meters -+- A.P. 8 uur voormiddag.

Vï' Lobith Nijme" l tTn' Toort" tocht Venlo. Grave. 1891. ^rmr LQtatn. gen | bem. (zelfrpl (brug)

li

31 Jan 38.62 13.22 11.26 8.54 9.66 44.15 13.33 10.45

1 Febr 38.58 13.85 11.73 11.51 11.92 44.43 13.34 9.65

2 '38 89 12.58 10.48 10.47 10.87 44.43 13.60 9.60

3 " 39 06 12 43 10.18 10.13 10.59 44.28 13.60 9.61

4 " 38 90 12.36 10.09 10.00 10.51 44.05 13.39 9.52

5 " 38'76 12.15 9.88 9.80 10.32 43.92 13.03 9.31

6 " 38>2 12.01 9.71 9.65 10.18 43.82 12.75 9.10

KerJ. Lob. Kijm. Arnh. Venlo Grave

Nul der oude schaal. 35.85113.91 6.22 6.95 — 7.37 42.20 - 4.85 Laagste stand bij open water te Keulen en te Maastricht, met

daarmede overeenko- '

mende standen. ... 36.85 9.37 6.87 7.51 8.02 7.87 41.70 8.85 4.85 Standen overeenkomende met 1.50 M.

+ peil te Keulen . . 37.35 9.79 7.60 7.88 8.38 8.21 — — —

tot"' S^miS. 38.66 11.25 8.72 9.00 9.53 9.38 42.87 10.13 6.04

Merk III. (Verbod van stoomvaart). . . 43.65 15.70 12.62 12.71 — — — — —

.H0_°üt„!„„Stand A* RR .ft M 1« 50 13.28 13.92 13.57 46.95 18.33 11.26

open water |40.ooiio.ooi io;ov\io.*o\i.o.b*\±».-j< —

Men zie verder „De Ingenieur" 1891, No. 1.

I.Tsberichten. Waarnemingen van 's morgens ten 8 ure.

Wanneer geen nadere omschrijving gegeven is, wordt bedoeld: dry/ijs over een kleiner of grooter gedeelte der rivierbreedle.

1891. 3lJan. 1 Febr. 2Febr. 3Febr. 4Febr. 5Febr. 6Fcbr.

Lobith . i •— eenig eenig eenig eenig eenig eenig

ïïiimegen . . — — eeniS eeniS eeniS ~ .eenlg

St. Andries . ijs vast «^be- «sdo^r ijsvasl jgtojr eemg Bsdoox

° ° zichtbaar zichtbaar zichtbaar

Maastricht. . — — — —

Venlo ... — — — — "

Grave ... — — I

St. Andries . eenig blankw. — — — — —

Arnhem . . — eenig eenig — — — —

Vreeswijk. . ijs vast ijs vast ijs vast ijs vast ïjsvast ijs vast arijtrjs

Schoonhoven, ijs vast ijs vast ijs vast ijs vast ijs vast blankw. 7„

Krimpen . . eenig blankw. — — — A

~

Westervoort . — 7» eenig eenig 7- blankw. —

Deventer . . eenig blankw. eenig blankw. — eenig blankw.

Kampen . . ijs vast ijs vast ijs vast ijs vast ijs vast eenig blankw.

Rechter Rechter oever oever

Gorinchem . bLin5r' Linker blankw. eenig eenig blankw. —

iis vast. vast. ,

J linker

Dordrecht. . ijs vast ijs vast ijs vast blankw. eenig (l) blankw. —

Moerdijk . . eenig eenig eenig eenig eenig eemg eenig

Hellevoetsluis 7, eenig eenig blankw. eenig blankw. eenig

Bruinisse . . eenig blankw. — — —

Hoekv.Holland — — - — — • { ~ eenlS

(1) IJs in Maas cn Merwede om 4.30 losgeraakt en doorgedreven. Noord nog ijs vast.