123

Door de inwerking van het water op de phosphorcalcium ontstaat phosphorwaterstofgas, dat door een klein buisje kan ontsnappen en dan door zijne zelfontbraridbaarheid zelfs bij wind met eene heldere vlam zal branden en de plaats van het projectiel zal aanwijzen.

(«C. d. B », no. 43, 25 Oct. 4890.) (Wordt vervolgd.)

Statistieke Mededeelingen.

Totale opbrengst van Tramwegen over de jaren 1890 en 1889.

Namen der Maatschappijen, j 1890. 1889. Aanmerkingen.

Amsterdamsche Omnibusmij 1,085.464.28= 1,156,853.92= Tramweg Amsterdam—SIo-

terdijk 7,339.55 6.997.63"

Stoomtram wegmij.'s-Bosch —

Helmond 68,549.365 71,770.81

Stoomtramwegmij. Breskens

— Maldeghem 55.540.305 49,512.96»

Eerste GroningerTramwegmij. 52,353.77 50,050.80= Tramw. Eindhoven—Geldrop 9.575.86 8,806.45

GelderscheStoomtramwegmij. 113.285.705 1 01,478.87

Gendringsche Tramwegmij. . 6,991 83 — In exploitatie sedert 1

Juni 1890.

Ginnekensche Tramwegmij. . 23,542.73 22.563.17= Gooische Stoomtramwegmij. 101,500.40 98,952.655 's-GravelandscheTramwegmij. 9,351.115 9,269.12= Haagsche Tramwegmij. . . 453.823.175 443.602.68 Nederlandsche Tramwegmij. 198,403.93= 189,082.71 = Noord-Brab. Stoomtr.wegmij. 42,734.19= 44.592.88 Noord-Holl. Tramwegmij. . 60,351.60= 49,938.09= Noord-Zuid-Holl. Stoomtramwegmij 100,047.40= 96.114.44

Nijmeegsche Tramwegmij. . 28,708.52= 16,051.86 In exploitatie sedert 26

Juni 1889.

Ooster Stoomtramwegmij. . 160,343.10= 149,578.99

Rotterdamsche Tramwegmij. 619,401.56= 606,848.67= In 1890: reizigers

f 451,777.05=, buitengewone ontvangsten f 107,624.51: in 1889 reizigers f 447,048.39=, buitengewone ontvangsten f 159,800.28.

Schielandsche Tramwegmij. . 23,775.97 22,253.56 Utrechtsche Tramwegmij. . 31,686.58 18,147.95 Tramweg Venlo—Tegelen—

Steijl 7 6,261.23 6,350.71 =

Westlandsche Stoomtramwegmii .... 65,761.63= 59,351.90 In 1890: reizigers

J f 58.973.01=, goederen

f5413.05; inl889:resp. f53,037.29 en f4946.35. Per dagkilom. in 1890 f9.16; in 1889 f 8.26=.

Zuider Stoomtramwegmij. . 60,072.20 59,411.11 =

Ned.-Indische Tramwegmij. . 262,200.— 251,700.—

Samarang—Joana Stoomtrammij 518,000.— 468,000.— Per dagkilom. in 1890

f8.30; in 1889 f8 50; gemidd. in exploitatie in 1890 171 KM. en in 1889 150.7 KM.

Oost-Java Stoomtramwegmij. lijn Modjokerto-Ngoro. . **'™°-~ ) 15,800.-*) *) Over de laatste vijf » Soerabaija-Sepandjang 62,100.- | > maanden van 1889.

Oost-Java Stoomtramwegmij. lijn Modjokerto—Ngoro. . » Soerabaija—Sepandjang

BINNEN- EN BUITENLANDSCHE BERICHTEN.

De Voorzitter van het Kon. lnst. v. Ingenieurs, de heer Conrad ontving voor weinige dagen eene mededeeling dat bij de Banco Constructor do Brazel voor het ontwerpen en uitvoeren van verschillende waterbouwkundige werken, als scheepvaart- en irrigatiekanalen, normaliseering van stroomen, het maken van dijken en afdammingen, rioleeringen van steden en droogmakerijen, een aantal ingenieurs zullen kunnen worden geplaatst.

In den eersten tijd zijn er noodig:

een hoofdingenieur met eene jaarlijksche bezoldiging van 20 a 25000 fr.

drie sectie-ingenieurs met jaarlijksche bezoldiging van 15000 francs.

zes adjunct-ingenieurs of opzichters tot het houden van toezicht en het doen van opnemingen, met een jaarlijksche bezoldiging van 9000 francs.

Ook voldoende kennis van de fransche taal is eene vereischte.

De overeenkomsten zullen vooreen duur van drie jaar gesloten worden.

De heer Conrad heeft zich welwillend bereid verklaard schriftelijke sollicitatiën van Hollandsche ingenieurs of opzichters, die voor plaatsing zouden wenschen in aanmerking komen, in ontvangst te nemen en deze aan de betrokken maatschappij te doen toekomen.

Bij de sollicitatie (liefst in Fransche taal) zullen de noodige inlichtingen verstrekt dienen te worden omtrent eventueel uitgevoerde werken, studiën en werkkring in de laatste jaren.

De Gemeenteraad van 's-Gravenhage heeft in zijne zitting van 24 Maart jl. besloten, het voorstel van Burg. en Weths. tot verbetering van den Schouwburg met het oog op brandgevaar aan te houden en eerst in de afdeelingen in zijn geheelen omvang te onderzoeken.

Van de architecten W. B. Liefland, aldaar, en J. Verheul Dz. te Rotterdam was een adres ingekomen, waarin deze mededeelden, binnen kort nadere voorstellen tot het bouwen van een geheel nieuwen schouwburg aan den Raad te zullen aanbieden, en in afwachting daarvan aanhouding van het voorstel verzochten.

Ned. Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel.

Naar het Alg. Handelsblad verneemt is de uitslag der inschrijvingen voor aandeelen in de «Ned. Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel» deze, dat de gegarandeerde aandeelen alle, en de ongegarandeerde aandeelen voor de helft ongeveer geplaatst zijn.

Het is bekend, dat de plannen tot reorganisatie der Kon. fabriek van Stoom- en andere Werktuigen alleen dan voortgang kunnen hebben, indien het kapitaal der nieuwe fabriek ten volle geplaatst is.

De leening voor den Nederlandschen Zuiderspoorweg Herzogenrath— Heerlen—Sittard (zie No. 11, blz. 105) is volteekend.

Onder den naam van „Zeeuwsche Stoomvaartmaatschappij" is eene nieuwe maatschappij opgericht, met het doel om het goederenvervoer van Vlissingen naar buitenlandsche havens, in de eerste plaats naar Engelsche havens, te ontwikkelen. De eerste lijn — waarvoor nieuwe stoomschepen gebouwd worden — zal zijn die naar en van Huil, waarop tweemaal 's weeks een boot zal varen.

De Maatschappij, die nauw verbonden zal zijn met de stoomvaartmaatschappij «Zeeland», Staat onder de directie van de heeren Mr. C. Bakker Czn en O L. van Woelderen.

De algemeene vergadering van aandeelhouders der „Maatschappij van landaanwinning op de Friesche Wadden", gehouden op 13 Maart jl.. heeft besloten vooralsnog geene beslissing te nemen omtrent het aan de orde zijnde voorstel om het werk op te geven en tot liquidatie over te gaan, maar eene commissie te benoemen tot onderzoek van een ingediend plan tot voortzetting. Tot leden dezer commissie zijn o. a. benoemd de heeren Ph. W. van der Sleyden, hoofdingenieur van 's Rijkswaterstaat te Maastricht en R. P. J. Tutein Nolthenius, ingenieur 2e kl. belast met de uitvoering der werken tot verlegging van den Maasmond, te 's-Hertogenbosch.

In de op 13 Maart te Amsterdam gehouden buitengewone algemeene vergadering van aandeelhouders der Bataviasche Oosterspoorwegmaatschappij, deed de directeur mededeeling, dat van den in aanleg zijnden spoorweg Bekassie—Kedong—Gedeh het eerste gedeelte tot Tjikarang, lang 17 kilometer, half Aug. van het vorige jaar in exploitatie was gebracht, en dat over de overige 13 kilometer sedert 1 Januari jl. goederen met werktreinen werden vervoerd. De exploitatie-ontvangsten waren na de verlenging tot Tjikarang zeer bevredigend. Zij lieten na aftrek van alle exploitatiekosten, maandelijks een saldo van ruim f 6000 over, dus reeds voldoende tot verzekering der rente over de geheele 4K pCt. leening. Na afloop der algemeene vergadering hebben commissarissen besloten den minimumprijs der uittegeven ooligatiën vast testellen op 100 pCt.

De vereeniging tot Behartiging van Stoomvaartbelangen hield 5 Maart 11. bare twjntigste vergadering te Rotterdam, behalve verscheidene onderwerpen van minder algemeen belang, werd in de eerste plaats een rapport door den heer G. W. Lans uitgebracht over de wenschelijke verbeteringen van de vaart door en om Amsterdam, met het doel hieromtrent een adres aan de Kamer van Koophandel aldaar te richten. In de tweede plaats werd ter sprake gebracht, aan de Regeering te verzoeken een college voor de scheepvaart in te stellen. Bij de toelichting van het daarop betrekking hebbende voorstel, werd er o. a. op gewezen dat verschillende waterstaatswerken werden uitgevoerd of voorschriften en reglementen worden gegeven die niet voldoen aan de practijk en de scheepvaart, zoodat herhaaldelijk op verbetering of wijziging moet aangedrongen worden.

Het is van de ingenieurs niet te eischen, dat zij de belangen van de scheepvaart in al hare onderdeelen kennen.

De vereenigingen «Schuttevaen en nStoomvaartbélangenu strijden sedert jaren met onverdroten ijver voor de belangen der scheepvaart, maar zelden kunnen zij preventief werken, daar zij niet vooraf met plannen in kennis worden gesteld. Het instellen van een college voor binnenlandsche scheepvaart als adviseerend lichaam voor de Regeering, zou dus veel nut kunnen stichten.

Over de wenschelijkheid van het voorstel en de gegrondheid van de toelichting, volgde een langdurig en geanimeerd debat. Wegens het vergevorderde uur en de belangrijkheid van de zaak werd besloten, het voorstel aan te houden en eene volgende vergadering verder te behandelen.

In het «Architectenhaus» te Berlijn heeft op den Hen Maart jl. de beoordeeling plaats gehad van de 164 ontwerpen, die waren ingezonden als antwoord op het tweede gedeelte van de prijsvraag voor een