6e Jaargang.

DE INGENIEUR.

Orgaan

245

1891. -12 28.

VEREENIGING VAN BURGERLIJKE INGENIEURS.

BM pwiifl aai Ja ticïM ei da ncoioii m Opta Wsrta bi NpfMü.

Prijs per Jaargang:

Franco per post.

Voor Nederland ƒ 8.—

Voor het Buitenland met vooruitbetaling ... - 10.50 Voor leden der Vereeniging van Burgerlijke Ingenieurs

worden bovenstaande prijzen met ƒ 2.— verminderd. Men abonneert zich voor een jaargang. Over het bedrag der abonnementen in Nederland

wordt halfjaarlijks door de Administratie beschikt. Afzonderlijke nummers 20 cents. — Bewijsnummers

10 cents.

Verschijnt eiken Zaterdag.

Abonnementen, stukken en mededeelingen, boeken brochures, enz. te richten aan de Redactie: Barentszstraat No. 51, te 's-Gravenhage.

Advertentie», uiterlijk Vrijdags 12 ure des voormiddags intezenden aan de Administratie: Gebb. Belineante, voorn.: A. D. Schinkel, Paveljoensgracht No. 19, te 's-Gravenhage.

's-Gravenhage, fl Juli.

Prijs der Advertentie]

ƒ 0.25

Per regel

Groote letters naar plaatsruimte.

Abonnementen volgens afzonderlijke overeenkomst.

Bij eene eerste plaatsing van annonces voor Aanbestedingen is de prijs per regel ƒ0.15; bij eene tweede en meerdere plaatsing van dezelfde annonce ƒ 0.10.

Bij abonnement op Advertentiën wordt het blad gratis toegezonden.

Verantwoordelijk Redacteur: E. H. Stieltjes, Civ.-Ing., 's-Gravenhage. INHOUD.

Be Circuni-Etnea spoorweg (Geïll.) — Dr. Franz Perbot en het Hongaarsche zonentarief. — Ingezonden Stukken : Internationaal Congres van Electroteehnici te Frankfurt a/M. 1891. — Aanteekeningen uit Technische Tijdschriften: Engineering, Januari 1891. — "Weerkundige Waarnemingen, — Bivierborichten. — Statistieke Mededeelingen. — Binnen en Buitenlandsche Berichten. — Benoemingen, verplaatsingen enz. — Open Betrekkingen.

De Circum-Etnea Spoorweg.

I. De landstreek.

ïPiet vrucntDare eiianci s>iciüe, dat eens de voorraadschuur

j> der Romeinen was en acht millioen inwoners telde, het [ rijke land, dat in voorgaande eeuwen door ieder begeerd

!S> wera en om welks bezit zooveel striid werd gevoerd, is

door het wanbeheer der Bourbons geheel verarmd en de bevolking is gedaald tot onder de drie millioen inwoners. Maar hoewel de bosschen, die eenmaal de bergen bedekten, bijna geheel zijn uitgeroeid, het land heeft zijne vruchtbaarheid behouden en sedert het deel uitmaakt van het vereenigd Italië, is reeds partieel in veel verbetering gebracht. Het schoone eiland heeft, bij goed beheer, eene groote toekomst voor zich.

De omgeving van den vulkaan de Etna is het rijkste en vruchtbaarste deel en heeft de dichtste bevolking.

De lava, die gedurende eeuwen naar alle zijden uit de groote en de kleinere kraters van den berg is gestroomd en, op kleine uitzonderingen na, den geheelen omtrek binnen een straal van 20 Kilometer heeft overdekt, vormt den vruchtbaarsten bodem wanneer zij eenmaal tot verweering is overgegaan.

De vulkaan, die boven alles uitsteekt, bij wien vergeleken alle overige bergen van het eiland klein zijn, rijst geheel alleen, af¬

gescheiden van de omringende rotsformatiën, als een kolossale kegel, vrij gelijkvormig uit den bodem ; alleen aan de Oostzijde is zijn vorm minder regelmatig; de z.g. Valle del Bove vormt daar eene zeer belangrijke inzinking.

Verder heeft de lava zich gelijkmatig naar alle zijden verspreid, aan de Oostzijde tot aan en in de Jonische zee, ten Noorden en Westen tot aan de beide rivieren Simeto en Alcantara, wier bedding door de lavastroomen meermalen werd bedreigd en soms verlegd; ten Zuiden loopt de lava tot voorbij Catania en Misterbianco om in de z.g. Piana te eindigen.

Wanneer men weet, dat de beide rivieren, zooals op de kaart te zien is, bijna een zelfden oorsprong hebben, ongeveer 1000 Meters boven de zee, zal men zich een denkbeeld van het geheel kunnen vormen, als ik er nog bijvoeg, dat de Etna ruim 3300 Meter hoog is, dus bijna driemaal de hoogte van den Vesuvius heeft.

Behalve de enkele stroomen van nog onverweerde lava, is de geheele oppervlakte, die wij beschouwen, uitstekend bebouwd; koren, wijn, citroenen, sinaasappelen, mandarijnen, vijgen, amandelen, kastanjes en olijven zijn de hoofdproducten, bijna alle voor uitvoer bestemd, waartoe Catania en Riposto, maar vooral de eerste, als havens dienen.

De bevolking van het Etna-gebied bestaat uit + 350,000 zielen. Hiervan komen ongeveer 230,000 aan den spoorweg ten goede, als:

Catania met

Misterbianco »

Paternö »

Biancaville »

Adernö »

Bronte »

Randazzo »

Castiglione »

Linguaglossa »

Piedimonte »

Giarre »

Riposto »

100,000.

7,000. 17,000. 14,000. 16,000. 15,000.

8,000.

9,000. 10,000.

6,000. 18,000. 10,000. 230,000.

II. De aanleg.

De spoorlijn, met eene totale lengte van 114 Kilometer, heeft Catania tot uitgangspunt, met het hoofdpersonenstation, tegenover dat van den Siciliaanschen spoorweg, aan de zeezijde der stad. Evenals van dezen laatsten spoorweg, gaat ook van den onzen een tak in zuidelijke richting naar de haven.

De beide spoorlijnen blijven echter geheel gescheiden, wat dooide verschillende spoorwijdte gewenscht is.

De oude spoorweg heeft de normale spoorwijdte, de nieuwe die van één Meter.

Voor het noodige verband, ten dienste van een gemakkelijk overladen van goederen en overstappen van reizigers, is echter gezorgd.

Waar de lijn westelijk ombuigt heeft men in het noordoostelijk stadsdeel, bij het Borgo, een tweede station, hetwelk alleen als personenstation wordt ingericht.

Van hier loopt de baan westwaarts, voortdurend stijgend, tot op het hoogste punt, 970 Meter boven den zeespiegel, dat ongeveer bij het dorp Maletto ligt.

De vereenigine van BnTgerlijKe Ingenieurs stelt zich in geenen deele verantwoordelijk voor de denüeelden in de onderscneidene bijdragen ontwiffield ot toegelicnt.