468

staat 1'6" van den voorkant van den trottoirband.

Avenue bij 45'4 spanwijdte)

Vr>nv rlA stations gemiddeld lzUUU tt.

S kolomC bif de Broadwa^-overkruising weerstaan een . druk van 150,000 tot 180,000 tt en wegen l^f * Pf/ 1 vard- de zwaarste zijn inwendig versterkt door een plaat dik e 7 Dé gemiddelde lengte der kolommen, van onderkant dwarsdrager totÏe straat i 15' doch stijgt tot 30' (Broadway-overkruis.ng en 1 Sandireet boog en station). In dat laatste geval zijn de ko ommen onderlin' om 't andere vak, door raamwerk verbonden (tig. °5A hoog 4' en bestaande uit horizontale hoektors van 4 V 4" V 7/T«" verbonden door diagonalen (4" X 4 X ha )■ de ie wegen zijn de C andersom gebruikt, en de diagonalen nn iTpn buitenkant vastgeklonken.

°PSeSezijn overaf toegepast volgens;deschetsen m^ Ui zondering van de stationskolommen type U. E. R. R. Avenue irjn Kofommen die niet aan het einde der ^ »<PjtT ë maar op eenigen afstand daarvan, komen vooi in bogen.

Dwarsdragers. Fig. 7. Met uitzondering van het type IV komen overal dwarsdragers voor Vakwerken zijn slechts toegepast bij den B. K K. K. n Park Avenue en Lexington Avenue. De koppeling der kolommen in Lextngton Avenue typ°e IV ^^«^^ uit horizontale hoekijzers van 4" X 3" X 3/s en diagonalen

^Lde^n^Jbel'zijn de hoofdafmetingen der voornaamste normale dwarsdragers aangegeven. ,,„„qsM03/"

De vakwerk dwarsdragers hebben een spanning van 38 103/ zijn hoog 7'6" en hebben dubbel gekruiste diagonalen doch

"Te "aS-Ekijzers zijn 6" X ™ wegen 56 ft per yard. De knooppuntsafstand is 5'4". k,/\/q" De gedrukte diagonalen bestaan uit 2 hoekijzers van 5 X3

y 3/ '/ 0f 2 hoekijzers van 3" X 3',' X f/s"; S(/V1( Voor de getrokken diagonalen zijn gebezigd platen van 8 X h ■

Langsdragers. Fig. 7 en 8.

De langsdragers zijn bij enkele oude lijnen ^/^w6^,^;^1^ Als voorbeeld is op de schets aangegeven de normale ligger in

YDeSpieaattijzeren liggers zijn verschillend, zooals de onderstaande tabel aangeeft, afhankelijk van hunne lengte.

Spanning. Hoogte. Middenplaat. Kand-hoekijzers. Laschplaat,

35'-40' 42" »/„" 4" X 6" X '/ia'; Een ad 16".

40' -45' » » » Xk !

45'-50' i > > X 8//

50'—55' » » » . X /s »

55'-60' 48" » 6" X 4" X 6/8" m » Aan

SoJS' 54" 6" g 6" X 5/s" Twee ad 16

Fifth-Avenue 48" »/8" 6" X *" Twee ad 7

Ter versterking zijn op afstanden van + 5' hoeköttn aangebracht van 4" X 4" X */»" (bl3 60'-65 sPanning 4" X 6

XDe2'llngsliggers behoorende tot één spoor zijn onderling gekop peld boven, beneden en ineen verticaal vlak door hoekijzers vai 4" V 3". Spanningen van 55' tot meer dan 60' zijn uitzon dering. Sléchts één scanning van 63' komt voor in Myrtle Avenu.

Wat de bevestiging der lat.gsliggers betreft, zijn twee gt vallen te onderscheiden, losse en vaste oplegging.

De losse oplegging komt bij de oudere lijnen om t andei vak voor, bij de nieuwere lijnen om t derde vak.

Bii de B E R. R. wordt de beweegbaarheid verkregen do< den ovalen vorm der boutgaten. Bij de plaatijzeren liggers isc opleg-in- gelijk aan die in Yorkstreet. De middenplaat loopt do tot Z b. (fig. 8) en is daar afgesloten door hoekijzers vs

6" y 6" y 1/q"

B^de U. E. R.R. (Fifth Avenue lijn) zijn de vaste liggers teg de dwarsdragers geklonken, doch voor de beweegbare een stc aangebracht, zooals de figuur 7 aangeeft.

Perron- en Stationliggers.

Deze zijn van dezelfde constructie als de langsliggerj>zoowel •Uwpvk (B E R. R.) als plaatijzer (U. E. R. K. , hoog o o ÏT<V' De hoekijzers zijn 6" X 4", behalve bij spanningen

VST™* AvenTnjn ngg2 dTpXnliggers 13' hart op art! bij die stations, welke tusschen de sporen zijn gelegen. Rails en Wissels. Fig. 9, 10 en 11. De afmetingen der stalen rails, zwaar 60 ft per yard, zijn op de chets aangegeven. Zij zijn 26'8" ^ en s^n^Recht en de Iwarsliggers welke niet zijn ingekeept en 1' hait op nait uu

"zijn ondersteund en verspringen voor een en

^rtXuten zijn 5*,," lang Be ^schplaten zijn * ana- en eaan over den voet der rails; 4 bouten (<74 ) met een 21 aaneen buitenkant, dienen tot bevestiging, benevens 2

"tX^Zr^S^ 10) zijn door een schuine |a«-n lano- 1' en door 2 schroefbouten verbonden ^e'Sructie in de bogen is. mede in de/ig 10 aangegeven. Aan den binnenkant is een ijzeren plaatje van d X /. aangebracht. De hoogte a van de wig gaat van'%" tot 4/l6 ,&

^Aan^de^Sde van het spoor is een looppad, ondersteund • bafkeronder de rails gestoken. De 4 planken zijn ,eder

tingen zijn in fig. 11 aangegeven. (Zie ook Sandsstieetstation,

fiS- U> t „ D.

o7', no.5' 137'.76.

l4' 11°.4'.30" 12'.83.

De straal der wissels is 250'. . r>0 nuntstnkken ziin uit rails geconstrueerd. Up de scnets is n Pl knn der ra Is aangegeven. Centrale wissels en wisselSngen % algemetn Tege^st. De seinen bestaan uit armen die horizontial halt aangeven, naar beneden gericht veilig te kennen geven.

Stations. (Fig. 12, 13 en 14). Algemeene inrichting. Er zijn twee soorten te onderscheiden- eilandstations en stations langs het spooi.

De Terstè zim goedkooper, vooral uit een exploitatie-oogpunt On de schetsen in fig. 12 en 13 zijn de hoofdafmetingen en PnrichLe aangegeven, welke echter aan kleine veranderingen óndeïSg zfrn Omtrent de eiland-stations is het volgende op e merken Ten einde de noodige ruimte te verkrijgen voor de tiap s "e conslructie der langsliggers gewijzigd en. wel' ^ftj;^

^fe Sn dÏS= =a^SgS diVeS aSandlS' secundaire langsdragers bedraagt 6' of 5', in verband met de langsliggers. v^rnact büv in

• T r a p p e n. Het aantal is zeer afwisse end ^ bedraagt bijv • m

• de 5th Avenue 40-50, bij Sandsstreet-station 77 De 3 -t-7". de aantrede 10" en bij de nieuwe trappen in Sandsstreet / sTation 12". Zij zijn van hout met gf aJ;P^\Sers boven . ^eXbT)entenren^^^^

ï. brug zijn 6'5" breed.

J' pè^^'Dete™ ?t' breed 7'-8', bij de eilandstations , 13rbï sands^eSïo?17'9" De ^ ^ d? ^ron.

is + 150' De perrons rusten op houten balken van ó X ° ï *ëttXiïXÏ^ -t (ÏE.R.R.) op houten stijlen van or 6" y 6" afstand 12'! of (U.E.R.R.) i zeven kolommen van ö n diamÏter, hart ï hart' 15', verbonden door hoekijzers van 3>/2 X 3V2" X1/4,, ; het dak wordt gevormd door horizon ale;i x q?- t/\%\J' y Va" en L-spanten van 2V2" X * /» X en I van o1^ X a '2 X /16 en i_ ^ is"en2"y5". ,el I V*" ; de gordingen zijn van hout, zwaar 3" X °pl.e"r0u; De De kolommen staan 2'4" van den voorkant der perion., ue