345

M as.

Rivier-berichten

Waterhoogten, in Meters -+- A P. 8 uur voormiddag.

Keulen. Niime- Arn- Wester" Ma!iB-

•18Q7 7 -anv Lobith. m->me £™ voort, trioht. Venlo. Grave.

1897- ra. «en- hem. refr p, (brug)

3 Juli 3944 11.54 9.26 9.37 9.97 41.58 9.40 5.62

4 » 39.09 11.50 9.23 9.35 9.94 41.55 9.42 5.54

5 » 39.10 H 46 9.19 9.32 9.92 41.50 9.50 5.56

6 » 39.13 11.46 9.16 9.30 9.90 41.60 9.26 5.60

7 » 39.07 11.47 9.20 9.32 9.92 41.60 9.26 5.42

8 » 39.03 11.43 9.18 9.30 9.89 41.59 9.32 5.38

9 » 39.00 11.38 9.13 9.26 9.85 41.71 9.29 5.42

Het Amsterdamsche peil wordt voor de hoogten, die dienovereenkomstig zijn bepaald, aangegeven door N.A.P. en de waterhoogten worden dus voortaan in meters volgens N.A.P. uitgedrukt.

De waterhoogten, betrekkelijk de nul der oude schaal blijven natuurlijk overanderd.

Na I Januari 1893 worden de opgaven der waterwaarnemingen aan de peilschalen langs de rivieren voorkomende in de Staatscourant herleid tot het Amsterdamsche peil volgens de UITKOMSTEN OER NAUWKEURIGHEIDSWATERPASSINGEN en de waterpassingen van den Algemeenen dienst van den Waterstaat.

BINNEN- EN BUITENLANDSCHE BERICHTEN. Examens Polytechnische School.

Geslaagd voor het diploma civiel-ingenieur, art. 61 : de heeren A. G. Allart, Jhr. W. M. de Brauw, G. H. Broekman, A. J. Hirschig, C. G. J. W. Koopman, A. K. M. Murtis, A. A. Meijers, P. H. G. Montenberg, B. J. Haitsma Mulier, Jhr. R. L. R. de Muralt, F. Graaf van Randwijck, H. C. C. van Rijsbergen, F. C. van Sillevoldt, F. Ch. J. v. d. Steen v. Ommeren, Ph. J. Stok, B. J. W. Swaters, A. M. Valkenburg, F. A. Varkevisser, W. van Veen, R. J. Verwijs, W. J. Wisselink, A. F. Zandstra, A. K. Zweede.

Geslaagd voor het diploma bouwkundig ingenieur, art. 62 : de heer A. W. C. Dwars.

Geslaagd voor het diploma technoloog, art. 60: de heer J. S. Gallay.

Geslaagd voor het iAe gedeelte technoloog, art. 60: de heeren W. J. A. E. Berkemeier, A. G. Böeseken, J. W. Böeseken, W. Locker de Bruijne, J. F. B. van Hasselt, P. ü. O Kley, J. M. C. Lebret, J. van

.Lonkhunzen, U. J. Morre Jr., j. t>. ïNacnemus, van luoergen oau»hagens, G. M. de Jongh Schiffer, H. O Volkers.

Koninklijk Instituut van Ingenieurs.

Door den Raad van Bestuur van het Kon. Inst. van Ingenieurs zijn verkozen : tot president het raadslid J. F. W. Conrad, tot vice-presi■dent het raadslid W. F. Leemans, tot penningmeester het raadslid M. J. van Bosse, die zich allen de benoeming hebben laten welgevallen.

***

De aandacht van de leden van het Kon. Inst. van Ingenieurs wordt gevestigd op het Congres, dat van wege den «Internationalen Verband für die Materialprüfungen der Technik» van 23 tot 25 Augustus a.s. te Stockholm zal worden gehouden, en in het bijzonder op de omstandigheid, dat het comité voor de organisatie van het Congres in verschillende landen pogingen in het werk stelt om voor de deelnemers vermindering van reiskosten te verkrijgen.

Omtrent de reisgelegenheden van Nederland uit is nog geen uitsluitsel verkregen, doch wel kan nu reeds worden medegedeeld, dat de directiën van de Staatsspoorwegen in Zweden en Noorwegen eene reductie van 50 pCt. op hare lijnen toestaan.

Het lidmaatschap van den «Verband» kost f 2.40 en de deelneming aan het Congres 15 kronen.

Voor mededeeling van verdere bijzonderheden en omtrent het programma van het Congres kan men zich vervoegen tot het lid van den Raad van Bestuur G. Alpherts, Riouwstraat 8, 's-Gravenhage.

***

Heeren leden, die nog proeven moeten ontvangen van hunne bijdragen voor het Gedenkboek, worden met het oog op eene tijdige verschijning van dat werk, beleefd maar dringend uitgenoodigd, cue proeven binnen 24 uren na de ontvangst terug te zenden aan aen Secretaris, Westeinde 32, en zoodanige beschikkingen te nemen, dat, bij eventueele afwezigheid, de proeven worden doorgezonden aan hun tijdelijk adres of wel iemand worde aangewezen om de proeven uit hun naam te corrigeeren en terug te zenden.

Reservekader bij de genie.

De Stct. (n°. 156) bevat de Kon. besluiten van 21 Mei 1897, n°. 44, 7 Juni 1897, n°. 31 en 23 Juni 1897, n°. 50, betreffende het reserveren aanzien van het reservekader der genie wordt in het K. B. wogen dat het wenschelijk is, om ten behoeve van het wapen der genie ' meer dan tot dusverre geschiedde, partij te trekken van de bouwkundige krachten in de burgermaatschappij, zoowel voor den

dienst bij den staf der genie in vredestijd als voor dien bij het korps genietroepen in tijden van oorlog of oorlogsgevaar; en tevens om gepasporteerd kader van het korps genietroepen in de gelegenheid te stellen, in tijden van oorlog of oorlogsgevaar hunne diensten weder ter beschikking van dat korps te stellen.

Het kader is hoofdzakelijk bestemd om dienst in en achter de verdedigingsliniën en stellingen te verrichten. Het bestaat uit adspiranten, reserve-korporaals, reserve-sergeanten en vaandrigs.

De vrijwilligers worden onderscheiden in drie categorieën : 1°. zij die voornemens zijn een diploma van technoloog of van ingenieur te verwerven, of in het bezit zijn van een dier diploma's ; 2°. zij die als bouwkundig opzichter of teekenaar, of in eene dergelijke betrekking werkzaam zijn of daartoe eene opleiding genieten ; 3°. gepasporteerde sergeanten en korporaals van het korps genietroepen, die minder dan drie jaren in het bezit van het paspoort zijn en, desgewenscht, tot een reëngagement zouden zijn toegelaten.

Om te worden toegelaten moet men zijn tusschen 17 en 36 jaar, beneden de 24 ongehuwd, en behalve categorie 3, afgelegd hebben een examen volgens een der beide programma's, in de Stct. opgenomen. De Min. van Oorlog bepaalt de vrijstellingen.

Vrijwilligers die tot de 1ste categorie van artikel 4 behooren, mogen niet voor eerste opkomst onder de wapenen worden opgeroepen, voor en aleer door hen aan den commandant van het korps genietroepen is overgelegd:

a. hetzij eene verklaring van het hoofd der Polytechnische School te Delft, of van eene daarmede, naar het oordeel van den Minister van Oorlog, gelijk te stellen buitenlandsche inrichting van onderwijs, dat zij daarbij als student ter opleiding tot technoloog of tot ingenieur zijn ingeschreven;

b. hetzij een aan die school of aan een dier buitenlandsche inrichtingen van onderwijs verworven diploma van technoloog of van ingenieur.

Om tot vaandrig te kunnen worden bevorderd moet de reservesergeant van het geniekader in het bezit zijn van een diploma van technoloog of van ingenieur, verworven aan de Polytechnische School te Delft, of aan eene der onder a. van artikel 13 bedoelde buitenlandsche inrichtingen van onderwijs; voorts moet hij zijn Nederlander of zoon van een Europeesch of daarmede gelijkgesteld ingezetene der koloniën of bezittingen van het Rijk in andere werelddeelen.

Examen voor opzichter van den Rijkswaterstaat.

De Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, brengt ter kennis van belanghebbenden:

1°. dat, behoudens de sub 2 vermelde uitzondering, in het vervolg

tot de vereischten van toelating tot het vergelijkend onderzoek van candidaten dingende naar een getuigschrift van voldoend afgelegd examen voor opzichter van den Rijkswaterstaat, zal behooren het overleggen van bewijsstukken waaruit blijkt dat de candidaat na volbrachten zeventienjarigen leeftijd, gedurende te zamen minstens twee jaren met vrucht practisch werkzaam is geweest in een of meer tot de bouwvakken behoorende ambachten ;

2°. dat voor het eerstvolgende examen, hetwelk in Maart 1898 zal worden gehouden, het vorenstaande nog niet verplichtend zal zijn, maar dat bedoelde bewijsstukken tot aanbeveling zullen strekken voor eene eventueele benoeming bij den Rijkswaterstaat.

Aan den heer E. O. de Burlett te Teteringen is door den Minister van Waterstaat, H. en N. voorloopige concessie verleend voor den aanleg van een tram Oss—Grave—Cuijk.

Zuidelijke Spoorweg tusschen Amsterdam en Haarlem.

Het is ons aangenaam aan onze lezers te kunnen mededeelen, dat de onderhandelingen over de concessie van den Zuidelijken spoorweg tusschen Amsterdam en Haarlem tot een goed einde zijn gebracht en de voorwaarden door den heer T. Sanders te Amsterdam zijn aan- ' vaard.

Deze nieuwe snelle verbinding, welke electrisch geëxploiteerd zal worden. — tusschen de schoonste deelen der beide steden en waardoor de Haarlemmerhout het Bois de Boulogne van Amsterdam wordt — zal zeker in groote lang gevoelde verkeersbehoeften voorzien.

Zooals ons wordt medegedeeld wordt deze zaak ondernomen door allereerste Hollandsche en Duitsche bankiershuizen. De spoedige uitvoering is verzekerd.

BENOEMINGEN, VERPLAATSINGEN, ENZ.

Bij Koninklijk besluit van 6 Juli jl. is J. van Lokhorst, Rijksbouwkundige voor de gebouwen van onderwijs enz. te 's-Gravenhage, benoemd tot ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw.

Tot adspirant-ingenieurs van de Rijkstelegraaf zijn benoemd: de heeren E. L. v. d. Bilt en S. Mulder, beiden civielingenieurs, te 's-Gravenhage.

Tot ingenieur bij de gemeentewerken te Arnhem is benoemd de heer°W. F. C. Schaap, civiel- en bouwkundig ingenieur, te Delft.

De heer F. L. S. F. baron van Tuyll van Serooskerken, ingenieur van het waterschap «de Regge» is, met ingang van