468

M •©.

gedurende hoogstens vier jaren, werd, in stemming gebracht, met groote meerderheid verworpen.

Alsnu kwam aan de orde het voorstel van het lid M. Sijmons in zake de hygiënische wetgeving in Nederland.

De Voorzitter deelde mede dat aan de practische bezwaren, die het Bestuur noopten tot de verklaring in het prae-advies dat het geen kans ziet eene voordracht op te maken en mitsdien het benoemen eener gemengde commissie, als in het voorstel bedoeld, moet ontraden, was tegemoet gekomen, zoodat het Bestuur thans geen bezwaar meer had tegen het voorstel tot benoeming eener commissie.

Nadat het lid Symons nog eene mondeling toelichting gegeven had, werd besloten het Bestuur te machtigen, eene commissie te vormen en haar een crediet te verleenen tot een maximum van 500 gulden.

Het voorstel, vermeld onder sub b van het verslag, om tot Hare Majesteit de Koningin-Regentes een adres te richten met verzoek, dat het Haar moge behagen ruimer gebruik te maken van de bevoegdheid, verleend bij de wet van 1 Juni 1865, regelende het geneeskundig Staatstoezicht, en wel door in de geneeskundige raden, behalve de bij de wet genoemde personen, ook ingenieurs en technologen zitting te doen nemen, werd door de voorstellers ingetrokken, nadat door het lid Déking Dura er op gewezen was, dat het oogenblik daartoe niet geschikt was, nu de Regeering door de benoeming van den ingenieur Halbertsma getoond had den goeden weg op te willen.

De Voorzitter bracht vervolgens aan het bestuurslid van Ittersum den dank der vergadering over voor de wijze waarop hij de Vereeniging vertegenwoordigd heeft op het 50-jarig jubileum van het Kon. Instituut van Ingenieurs.

Naar aanleiding van een schrijven van het bestuur van het 7e Internationale Congres voor Scheepvaart, dat het volgend jaar te Brussel gehouden zal worden, werd besloten, dat de Vereeniging daarvan lid zal worden.

Voorts werd door den Secretaris voorlezing gedaan van eene correspondentie, gehouden met het bestuur van de Vereeniging van Werktuig- en Scheepsbouwkundigen over de ontworpen technische voorschriften ten opzichte van ijzer en staal, en door den Voorzitter mededeeling gedaan, dat nog hedenmiddag eene deputatie uit het bestuur door den Minister van Binnenlandsche Zaken zou worden ontvangen en welke deputatie zou wijzen op de urgentie van noodzakelijke wijzigingen in de Polytechnische School.

Uit het verslag van den Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten over het jaar 1896.

(Vervolg van bladz. 453.) Algemeene Zaken.

De Westinghouse-rem. Nu deze rem algemeen is ingevoerd, en geen rijtuigen of bagagewagens, voor de hoofdtreinen bestemd, worden in dienst gesteld zonder daarmede gewapend te zijn, heeft het geven van een staat, waaruit, bij vergelijking met het vorige jaar, de trapsgewijze toeneming der toepassing van dit voortreffelijke remtoestel kan worden afgeleid, zijn reden van bestaan verloren en blijft die dus ditmaal achterwege. Het Seinwezen.

A. Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen.

Met het aanbrengen van nieuwe telephoonposten, vooral in de seinhuizen, wordt voortgegaan; waartoe meestal van afzonderlijke leidingen gebruik gemaakt wordt, hoewel ook sommige telephoontoestellen door inductie op andere leidingen geschakeld zijn.

Opmerking verdient het, dat de daarbij in den regel gebruikt wordende telephoon en rnicrophoon en schakeltoestellen hier te lande vervaardigd zijn.

De nieuwe bloktoestellen, waarbij het ontijdig laten ontglippen van den drukknop geen schadelijken invloed uitoefent op den blokdienst, blijken goed te voldoen, weshalve dit type bij nieuwen aanleg steeds zal worden toegepast.

De belangrijkste oorzaak van storing in de werking der bloktoestellen is evenwel het kleven der magnetische ankers, als gevolg van den elk oogenblik veranderlijken toestand in de stroomsterkte, door het ongelijkmatig draaien van den inductor en het afleiden van de electriciteit langs de geleidingen bij de verschillende weêrsgesteldheden, zoomede door het afnemen van het magnetisme der permanente staalmagneten.

In het laatste euvel, dat wel een hoofdfactor schijnt te zijn, zal voorzien worden door de sterkte van het magnetisme de ankers periodiek met behulp van een kompas na te gaan, teneinde de magneten zoo noodig tijdig te kunnen vervangen.

Te 's-Hertogenbosch is, in verband met het in gebruik nemen van het nieuwe station en het verleggen der sporen naar dat station, eene geheel nieuwe wissel- en seininrichting tot stand gekomen.

Daartoe is aan elke zijde van het station een seinhuis opgericht, dat in verbinding staat met een bedieningspost op het station.

De seinwachter vormt de per wekkersein door het station aangegeven wisselstraat voor den binnenkomenden trein en zet deze per electrisch slot vast, waarop het station, na zich vooraf uit den stand der schijven van zijn eigen toestel overtuigd te hebben dat de gewenschte wisselstraat werkelijk gevormd is geworden, de aankomstsignalen ontsluit, welke vervolgens door den wachter op veilig gesteld worden. Zoodra de trein binnen is, worden de wissels weder door het station ontsloten.

Voor een vertrekkenden trein wordt eveneens de wisselstraat door wekkerseinen aangegeven en worden de signalen van vertrek door het station ontsloten; doch dan zijn de wissels van de gevormde wisselstraat niet electrisch gesloten en komen zij weder los, zoodra de vertreksignalen op onveilig teruggebracht worden.

Aangezien de overwegboomen van den publieken overweg aan de zijde van Vught, Helvoirt en Vlijmen in de centrale wissel- en signaalstelling zijn opgenomen, kan het voorkomen dat deze bij het kort op elkander volgende binnenkomen of vertrekken van treinen uit respectievelijk naar de genoemde drie richtingen betrekkelijk lang gesloten gehouden worden.

B. Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.

In het onderhoud der electrische telegraaf- en seininrichtingen wordt behoorlijk voorzien met behulp van particulieren, aan wie de herstelling der fijnere toestellen bleef opgedragen.

De telegraaflijn over de hoofdstations der lijn Amsterdam—Rotterdam is thans voor ruststroom ingericht.

Daartoe zijn nieuwe relais aangeschaft en de schrijftoestellen van Digney door de firma Caminada gewijzigd geworden, terwijl alle deelen van het telegraaftoestel, overeenkomstig het gebruikelijke type van de firma Siemens en Halske, op eene houten plank gemonteerd zijn, om het verwisselen van de toestellen bij herstellingen als anderszins te vereenvoudigen.

Door dezen maatregel is eene groote besparing verkregen en de dienst op deze lijn beter verzekerd, hetgeen natuurlijk aan de indirecte meer voor den spoorwegdienst bestemde lijnen, ten goede moet komen.

Om den stand der ver van de plaats van bediening opgestelde signalen beter te kunnen controleeren, dan zulks met de in denzelfden trekdraad aangebrachte herhalingssignalen het geval is, werden te Baarn, bij wijze van proef, electrische verklikkers geplaatst op het afstandssignaal zijde Hilversum, die goed bleken te voldoen.

Deze toestellen bevatten een tweetal verschillend gekleurde schijven, waarvan de roode schijf zichtbaar is wanneer het toestel buiten werking of defect is en wanneer het sein een twijfelachtigen stand heeft aangenomen; daarentegen wordt met behulp van een electromagneet fin tandrad de witte schrijf zichtbaar, zoodra eene aan den signaalpaal aangebrachte stroomcontact-inrichting in werking treedt en dus het sein den gewenschten stand heeft ingenomen.

In het geheel zijn alzoo voor elk signaal evenveel van zulke toestellen noodig als het aantal seinstanden bedraagt, dus in den regel twee voor veilig en onveilig.

Om dat aantal toestellen te beperken volgt de Maatschappij thans eene andere constructie, waarbij een drietal schijven voorkomen, n.1. eene roode voor het geval dat het toestel buiten werking of defect is, en wanneer het sein een twijfelachtigen stand heeft aangenomen, en ter wederzijde van die roode schijf een witte schijf, waarop de seinpalen net veilige en onveilige seinstanden in zwarten inkt zijn afgedrukt, voor de gevallen dat het signaal veilig resp. onveilig moet aangeven.

Deze drie schijven worden met behulp van een paar cirkelvormig afgebogen staalmagneten, die zoodanig aan eene draaibare as bevestigd zijn, dat de gelijknamige polen tegenover elkander staan, naar links °f rechts bewogen door een tweetal draadrollen, al naarmate deze door den stroom in de eene of andere richting worden doorloopen, en aangezien de drie schijven met dezelfde as verbonden zijn, zal afwisselend naar gelang van den stand van het sein, eene der schijven voor het venster van het kastje, dat het toestel omhult, zichtbaar worden.

Aan den signaalpaal is verder, in plaats van eenvoudige stroomcontacten. een stroomwisselaar aangebracht, die eerst nadat de seinarm geheel op- of nedergegaan is, den stroomketen in de gewenschte richting sluit en die hoogst eenvoudig kan samengesteld zijn, wanneer van eene dubbele batterij gebruik gemaakt wordt.

Van dit soort van toestellen heeft de Maatschappij eenige laten aanmaken om op verschillende plaatsen, in het bijzonder bij de afstandssignalen te Winterswijk aan de zijden Bocholt en Borken, te kunnen nagaan of zij geheel aan het beoogde doel beantwoorden.

Voorts wordt het achterlicht van alle signaallantaarns afgesloten, roet uitzondering van een klein stervormig gaatje dat voor den wachter voldoende is om te zien, of het licht behoorlijk brandt.

Deze maatregel werd genomen om vergissingen van het locomotiefpersoneel te voorkomen.

Voor Rotterdam Maas werd een nieuw plan van beveiliging goedgekeurd en reeds grootendeels uitgevoerd. Hierbij zullen de te vormen wisselstraten door electrische slotschijven aangegeven en door den veiligen stand der signalen vastgehouden worden, waartoe de beveiliging van het emplacement over een vijftal posten verdeeld wordt. Deze inrichting, die tevens met de blokinrichting volgens het stelsel Van de firma Siemens en Halske van de lijn Gouda—Rotterdam verbonden zal worden, is nog niet in dienst gesteld.

{Wordt vervolgd.)