183

.14. 14.

Drenther bedijking f 500,000, de Vechtstreek f 475,000 en de Lüide-

tegen eene rente van 4 ten honderd, blijkt dus, dat^ del afsluitdijk reeds 25 millioen nwH^.^ewke^ ^SS^L^SxdS ten bate van de ■ omliggende streken blijvende de voogden voor de binnenlandsche scheepvaart de -ard™ * «SJjg^S™ vermeerderde volksgezondheid en detensie, nuS s „pdeelre van

posten, om met de Staatscommissie hoogstens ^^eSen daalde kosten van den dijk te doen drukken op de bepoldenngen daai achter.

Stoom-trawlervisscherïjen.

De Staatscouranten van 27-28 Maart en 1 April jl. bevatten de statuten van 2 stoom-trawlervisschenjen, en wel:

o die van de vennootschap Stoom-trawlervisscherij cdJmuiden», o-evpstig-d te Amsterdam. • i •■ •„

" ï)e vennootschap heeft ten doel het uitoefenen der zeevisschenj m haar vollen omvang, het koopen, doen bouwen huren en in exploitatie brengen van stoom-' en andere schepen bestemd voor die viMCbenv de

ff-Ptrt dT^^^lS^nigen en de exploitatie

^"dirSSTta bevoegd de schepen ook voor andere doeleinden in het belang der vennootschap te gebruiken. .

Zij vangt aan op den dag waarop de Koninklijke bewilliging zal »jn verkregen en eindigt 31 December '1922. „ nm vpnlppld jn o

Het kapitaal der vennootschap bedraagt f 1.000,000, verdeeld m z serieën elk groot f 500,000. n

Elke serie is verdeeld in 500 aandeelen van f 1000.

5*5 z t5ï.srrr«;-r,.s ara

wijze van benoeming betreffen, worden bij deze benoemd : tot directeur voor den duur dezer vennootschap de heer comparant

C'en tJotVleEdRenARvan den raad van commissarissen de herren R H Kiewit te Amsterdam, Mr. A. Fontener van Vlissingen, H. C. Berends,

1 f • dT™T « ^nnemerfaHrtXtSl^niöo,iï£p is de exploitatie der zeevisscherij eveneens door middel van stoomtrawlers. mnM. , , ■ • nn „„„. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt f 70,000, verdeeld in 70 aan

'lerleKeesktuguris opgedragen aan twee directeuren onder toezicht van beuren rSSissen worden door de algemeene vergade-

ring benoemd en ontslagen. uanna™\na- hetreft wor-

Met afwijking van het vorenstaande wat de benoeming betreit wo ,i„ vnnr Hr eerste maal bii deze benoemd:

XrSL^lnte heerefl W van ^"KoFÏÏZnWtot commissarissen de heeren P. van ^Jlict PrR°GGEBAND J. J. C. van Laar en A. van Hoboken van Hoedekenskerke.

. , j„ stoion van Nnord-Brabant

Naar men verneemt neooen ueuepuucc.^ — - , t

aan de Zuid-Nederlandsche Stoomtramwegmaatschappij, gevestigd te Breda concessie verleend voor den aanle?, er.de, explortaj van een stoomtramweg van den rijksweg Bergen-op-Zoom-Tholen, ot over

gToeor^raaSSb^:envei.binding worden J^^-J^ stoomtramwegen Antwerpen-Bergen-op-Zoom-Tholen, Steenbergen Brouwershaven en Steenbergen-Oudenbosch-Breda.

Callantsoog.

Door de Provinciale Staten van Noord-Holland is aangenomen het voorstel van Ged. Staten in zake de zeewering te Callantsoog.

aanleg6 eHXhoud der aanhet&™**$^tX"& werken ter verdediging van d^

800eo Meter bezuiden strandpaal IX tot.aan £en *w twee strandpaal XVII, behalve ^"X^/^tit^vOT, bij te dragen; deïl ^J^inS SZ^o^SZ to^ove/het rijk te ooen ingaan op dï dï t ltin werkfng ^den eener wet - b ^

dl >?00rdzeekust tusschen de Heldersche zeewering en de Hondsbossche zeewering ten laste van het rijk zullen zijn gebracht ;

III Ged Staten op te dragen de noodige voorstellen te doen ten einde de onmiddellijk belanghebbende gronden voorzoover dit b. lijk en mogelijk zal blijken, te belasten met een deel der sub I bedoelde bijdragen.

Rotterdamsche waterweg.

Sedert 1 Januari van dit jaar waren voor den Nieuwen Waterweg bestemd 1407 schepen, metende 1,120,062 netto reg. ton, tegen 128b schenen metende 1,031,262 netto reg. ton in de 3 maanden van 1897.

Alzoo'eene vermeerdering van 121 schepen en 88,800 netto reg. ton.

Algemeene voorschriften bij aanbestedingen.

De commissie uit de Tweede Kamer in wier handen zijn gesteld de inlichtingen van den Minister van Waterstaat op het adres van het bestuur van den Nederlandschen Aannemersbond, houdende verzoek tot. herziening der algemeene voorschriftenvoor de uitkering en het

onderhoud van werken onuer ueiieci ^ —r- — ■■ ,

staat Handel en Nijverheid, van Binnenlandsche Zaken, van Oorlog en Justitie, heeft hieromtrent haar verslag ™*f de be£rinselen

Daaruit blijkt dat zij geen eenheid gevonden heett in ae oegmseien bij het vaststellen deze? voorschriften. Dit wordt nader aangetoond door een beknopt overzicht van hetgeen thans ter in quaestie bij de verschillende departementen wordt toegepast.waaruit blijkt dat de rechtsverhouding tusschen den aanbesteder - het ««k — en den aannemer of leverancier, bij die verschillende Departemen ten, op verschillende wijze is geregeld.

Dit schijnt der commissie niet noodig met alleen, maar het komt haar ook niet wenschelijk voor. . , .„u

Met de Kamer van Koophandel te Amsterdam is de commissie het eens dat eene zelfde leidende gedachte de samenstelling der verschillende voorschriften behoort te beheerschen Het is gebleken dat alleen bij Marine een zuiver stelsel van arbitrage bij geschil wordt toegepast. Bij Waterstaat en Justitie in sommige gevallen; terwijl bij de andere departementen alles aan de beslissing van den Minister >s overgelaten Ter verkrijging van de gewenschte eenheid kunnen — meent de commissie - twee wegen worden ingeslagen. Men kan den aannemer oHeTancier stellen older de hoede van

moeten ook sommige Depaiiugeu un, uö "■b"™" 7nnal<5 dit

dwijnen, of men kan het systeem van "^*f™*™™<J^ in de Algemeene voorwaarden van aanbesteding van goederen en materialen? van 26 Oct. 1893 bij Manne is bepaald en waarbn m geschil tusschen dengene die met de uitvoering is belast en dm aan nemer of leverancier, nog altijd eerst eene mimster.eete beshssmg gevraagd wordt. En dit schijnt der Commissie de meest doelmatige oplossing van het vraagstuk toe.

De commissie komt ten slotte tot de volgende conclusie : 1°. Den heer Minister van W., H. en N. dank te zeggen voor de verstrekte inlichtingen ;

r'daVhet'wTnschelijk is, dat er eenheid zij in de verschillende algemeene voorwaarden, voorschriften of bepalingen, ten aanzien van de

rechtsverhouding tusscnen uen aauura^uc. ——

rTiedret er bii deze voorschriften van den aannemer of leverancier

geen a stand _J noch uitdrukkelijk, noch

van zijn recht om de bes.issing in te roepen ^^gtfgft ÏVTgemS'UoiS^. van Lt Departement vanMarine

^rSÏft^n dit verslag te verzenden aan de heeren Ministers van'Oorlog" van Binnenlandsche Zaken, van Kolomen, van Waterstaat, Handel en Nijverheid en van Marine.

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben goedgekeurd de voordracht nm een renteloos voorschot aan de Rotterdamsche Tramwaymaatschap^ij te verstrekken, voor den aanleg en de exploitatie van stoomtrammen op de Zuid-Hollandsche eilanden.

Evenzeer is goedgekeurd het gewijzigd voorstel betrekkelijk eventueele verbeterinl der sluis in den Rijn te Bodegrave, waarbij subsidie fn uitzicht is gesteld voor een plan dat aan de eischen en afmetingen naar den zin van Gedeputeerden zal voldoen.

Door den gemeenteraad van Amersfoort is aan den heer A. L Krieger voor den tijd van twee jaren, ingaande 1 April, voorloop.ge S verleend tot" aanleg en exploitatie van een paardentrarn n de gemeente Amersfoort, waarvoor de voorwaarden later zullen worden

vastgesteld.

BENOEMINGEN, VERPLAATSINGEN, ENZ.

Bij Kon. besluit van 29 Maart j.1. is, ^\'^vZen^t 1898, benoemd tot opzichter 2e kl. voor het stoomwezen A. J. BuT,'te Rotterdam.

Bii beschikking van den Minister van Binnenlandsche Zaken