M 3».

298

aanzetten en omschakelen op gemakkelijk te voorziene wijze zijn aangebracht. Waar de plaats zulks toelaat, is deze standplaats onder de brug aangebracht, zoodat de kraanknecht den haak bedienen en tevens gemakkelijker spreken kan met den werkman, die beneden staat.

De stroomtoevoer heeft plaats langs de baan door middel van trolleys; van daar of van den stuurstoel gaat het dan langs den eenen brugdrager naar de twee in fig. 6 zichtbare geleidingsrollen en van daar naar den lastmotor en naar den motor voor de dwarsbeweging van den wagen.

De reeds vermelde kniehef boomrem wordt van den stuur¬

stoel uit, en naar omstandigheden ook van den vloer af bediend.

Voor grootere lasten komen bij het lierwerk behalve de wormen nog twee a drie verzetbare radoverbrengingen om het opheffen van den last langs mechanischen weg, met verschillende snelheden te kunnen doen plaats hebben, of wel er worden draaistroommotoren met poolomschakelaars toegepast, waardoor het mogelijk is met onverminderd effect te werken. Welke veranderingen in de algemeene dispositie zulke groote lasten vorderen is uit fig. 7 te zien.

Het zal wel niet noodig zijn de voordeelen aan te toonen,

Fig- 7.

die electrische loopkranen hebben boven die met kabel- of zelfs met as-beweging in het opzicht van krachtsontwikkeling, zekerheid van bedrijf, geringere slijtage (daar er geen transmissies loopen, als de kraan niet gebruikt wordt) en van den gedruischloozen en stootvrijen gang. Hoe zeer zij op prijs gesteld worden bewijst het feit, dat de machinefabriek „Oerlikon" er in den loop van eenige jaren bijna 200 afleverde.

In fig. 8 is de wagen voor een automobielen, electrischen elevator voorgesteld, dus van een electrischen elevator van de groep, waarbij de motor de rijdende beweging medemaakt. Deze

elevator heft een netto last van 1000 KG., met eene snelheid van 15 M. per minuut. De draaistroommotor van 9 Hp is onder het platform in het midden aangebracht. Zijne as draagt aan elke zijde een stalen worm, die een wormrad van phosphorbrons drijft. Op dezelfde as als dit wormrad zit aan elke zijde een tandrad, dat ingrijpt in den getanden stang, die in den zijwand van de schacht is aangebracht. Zoowel de volkomen symmetrie van den geheelen elevator als ook de geheel onder en boven aangebrachte geleidingsrollen, die langs den getanden stang glijden geven aan het platform een stevig evenwicht. De bediening van den elevator heeft