617

M 50.

derzoek geschiedt naar de sterkte en de qualiteit van het papier door de vaststelling van de breeklengte en het aschgehalte. Met het werktuig daarvoor medegebracht, toonde hij aan, hoe kan worden bepaald bij welk gewicht een papierstrook van bepaalde lengte breekt, waarbij nog zeer te onderscheiden valt of de strook genomen wordt in de richting der machine of loodrecht daarop, omdat daarvan de ligging der vezels afhangt. Met de microscoop liet hij de verschillende vezels bezichtigen en deed verder belangrijke mededeelingen omtrent de eischen waaraan het papier moet voldoen.

Zoowel door hem als door den heer P. L. C. de Charro werden verdere inlichtingen gegeven, waaruit o. a. bleek, dat de papier-industrie hier te lande in bloei toeneemt en het papieronderzoek vooral noodig is geworden nu Rijk en vele gemeenten aanbesteding houden op monsters van bepaalde samenstelling. Het bleek, dat zoowel aan de Landsdrukkerij, als elders men het onderzoek zelf kan bewerkstelligen. Toch werd de wenschelijkheid betoogd van een proefstation, het bestaande Polytechnische School te vestigen, dat bij geschillen uitspraak zou kunnen doen. Te Charlottenburg is zulk een station voor Duitschland gevestigd en verwondering werd uitgesproken dat het papier der nieuwe muntbiljetten aldaar was gekeurd, in plaats van te Delft, waar alle werktuigen voorhanden zijn.

Ramp in Transvaal.

Bij de directie der Nederlandsche Zuid-Alrikaansche Spoorwegmaatschappij is telegraphisch bericht ontvangen, dat een brug van 15 M., liggende bij K.M. 27,400 van den Delagoabaai-spoorweg — dus nabij de Portugeesche grenzen — is ingestort en een ledige goederentrein in de opening is gereden, met het treurig gevolg, dat zoowel de machinist als de stoker zijn gedood.

De machinist Ph. Wenneker is een Hollander, die eene in Amsterdam wonende weduwe met kinderen achterlaat.

Gedurende slechts enkele dagen zal het verkeer gestoord blijven, daar terstond een hulpbrug wordt gelegd.

De oorzaak, hoewel niet in het telegram vermeld, zal wel wezen een dier in dit jaargetijde herhaaldelijk voorkomende plotselinge bandjirs, welke soms groote verwoestingen aanrichten.

De Parijsche Tentoonstelling.

Er loopen zeer ongunstige berichten over de Parijsche tentoonstelling in 1900. Er moet heel weinig voortgang zijn gemaakt met de gebouwen, zoodat deze onmogelijk klaar kunnen zijn. Volgens den Parijschen correspondent van de «Daily Telegraph» zullen de groote gebouwen die de voornaamste producten zullen bevatten tegen de opening van de tentoonstelling onder dak zijn en gereed voor de opneming der goederen. Maar aan de inwendige versiering zal dan zoo goed als niets zijn gedaan. Toch zal de tentoonstelling op den vastgestelden tijd worden geopend.

Stoomvaartmaatschappij «Nederland».

De Maatschappij «Nederland» te Amsterdam heeft aan de Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij aldaar den bouw opgedragen van twee groote vrachtbooten, ten dienste van hare geregelde lijn op Ned.Indië. De schepen zullen genoemd worden «Timor» en «Flores», en onder de hoogste klasse van het bureau Veritas gebouwd worden.

In verband daarmede wordt medegedeeld, dat de levering der benoodigde materialen (circa 3,800,000 K.G. Siemens Martin staal) is opgedragen aan de firma Gebr. Kam te Rotterdam.

Aan den Raad der gemeente Rheden is door de electriciteits-maatschappij Phaeton te Nijmegen concessie verzocht voor de electrische verlichting van de dorpen de Steeg en Ellecom, en door de Maatschappij tot exploitatie van de Lavalstoomturbine te Amsterdam voor de verlichting van de dorpen Velp, Rheden, de Steeg, Ellecom en Dieren.

De firma J. J. Beynes te Haarlem zal aan de Maatschappij tot exploitatie der Staatsspoorwegen eenige rijtuigen 3e klasse afleveren, die bestaan uit acht compartimenten en in het midden door een wand in tweeën gedeeld zijn. In dien wand zijn closets aangebracht, voor iedere vier compartimenten één; de closets hebben waterdoorspoeling.

De wagens hebben een dubbele stoomverwarming, één onder den vloer en één onder de banken. Door een handle kunnen de reizigers de verwarming zelf regelen. De ramen zitten in trijp en kunnen dus niet rammelen. Door het aanbrengen van zeer stevige netten kunnen de zwaarste handkoffers veilig worden meegevoerd.

De zijwanden zijn van teakhout vervaardigd.

Behalve de acht die nu afgeleverd worden, moeten er nog twaalf worden vervaardigd, benevens nog tien gewone derde klasse en tien gemengde eerste en tweede klasse.

Nieuwe tramlijnen te Amsterdam.

Tusschen de A. O. M. en de Gemeente zijn eenige besprekingen gevoerd over het aanleggen van de veelbesproken tramlijn door buurt ? 'j-e,n d°ortrekken van de lijn Dam—De Clercqstraat door de Bilderdijkstraat naar de Const. Huygensstraat. Het gemeentebestuur schijnt ernstig voornemens te zijn zoo spoedig mogelijk deze beide

lijnen te doen aanleggen en bedienen, nog voordat de termijn van naasting van het bedrijf der A. O. M., 1 Jan. 1900 is bereikt. Deze aanleg en exploitatie zouden dus moeten geschieden door de A O M die hiertoe volgens art. 15 der concessie verplicht is.

Art. 15, le al., luidt: »De Maatschappij is verplicht, op verlangen der Gemeente en voor hare rekening zich te belasten met het onderhoud en de exploitatie en desgewenscht met den aanleg van elke lijn die vooraf door de Gemeente aan de Maatschappij zelve is aangeboden', doch door deze met op de door de Gemeente gestelde voorwaarden is aanvaard.»

Van gemeentewege zal dus eerst aan de A. O. M. moeten gevraagd worden of zij bereid is op zekere voorwaarden zich te belasten met aanleg en exploitatie der bedoelde lijnen. Deze aanvraag is nog niet geschied, dus kent de Maatschappij nog niet de voorwaarden, en heeft zij nog geen beslissing in deze zaak kunnen nemen. Intusschen heeft zij maatregelen getroffen om gereed te zijn wanneer van haar, hetzij dan door aanneming van het voorstel der Gemeente, hetzij door haar opgelegde verplichting, gevorderd wordt de lijnen aan te leggen. Zij heeft opmetingen laten doen in het tijdens vroegere opmetingen nog niet voltooide deel der Ceintuurbaan bij den Amsteldijk en op de ronding van de JJe Clercqstraat naar de Bilderdijkstraat. Ook ten opzichte van materieel zijn door haar voorbereidingen getroffen.

Men mag verwachten, dat de zaak spoedig tot een oplossing komt en dat de bewoners van de buitenwijken eindelijk hun verlangen naar een tramverbinding zullen bevredigd zien.

De tramquaestie van buurt Y Y viert reeds haar achtsten verjaardag. Er bestaat nu gelukkig kans dat zij den negende niet zal bereiken. De hjn naar den Amsteldijk bij de H. Willibrorduskerk is geprojecteerd langs Ferdinand Bolstraat, Jan Steenstraat, Sarphatipark (verlengde van de Jan Steenstraat), Sarphatipark (verlengde van de kweelinckstraat), Ceintuurbaan, Amsteldijk. De dienstregeling zou in verband met die van de lijn Dam—Amsteldijk zoodanig geschieden, dat beurtelings een tram langs de Stadhouderskade en door de Ferdinand Bolstraat zou loopen, op dezelfde wijze als dat plaats heeft met de lijnen Parkweg en Vondelstraat.

BENOEMINGEN, VERPLAATSINGEN, ENZ.

Bij Kon. besluit van 3 Dec. j.1. is de bij besluit van den raad der gemeente Amsterdam, van 16 Nov. 1898, gedane benoeming van dr. E. Dubois tot buitengewoon hoogleeraar aan de gemeentelijke Universiteit te Amsterdam, bekrachtigd.

Bij Kon. besluit van 5 Dec. j.1. is benoemd bij het wapen oer genie, bij den staf van het wapen, tot 1<» luit,, de 2<= luit. H. Walaardt Sacré, van dien staf.

De civiel-ingenieur F. J. des Tombe, ingenieur bij de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen te Westervoort wordt, ingaande 15 dezer, overgeplaatst naar den dienst van' weg en werken, te Utrecht.

De heer N. Blankevoort, directeur der gasfabriek te Monnikendam, is benoemd tot architect dier gemeente.

De heer J. J. F. J. Donkers, directeur der gasfabriek te Roermond, zal met 1 Jan. optreden als vertegenwoordiger van de «Ned. Gasgloeilicht-Maatschappij».

OPEN BETREKKINGEN.

Ingenieur of Koopman, als vertegenwoordiger voor Holland en België voor een Duitsche machinefabriek. Vereischten : grondige kennis der armature branche enz., Holl., Fransche en Duitsche taal. De fabriek is in beide landen reeds goed ingevoerd. Offerten met opgave van tegenwoordigen werkkring, referentiën en photographie, onder L 2528 F. M., aan Rudolf Mosse, Keulen a/R.

Civiel-ingenieur in een technische inrichting. Br. onder ltt. M U, Alg. Adv.-Bureau W. Meerkotter, Amsterdam.

Machineteekenaar. Br. onder ltt. B L H, Alg. Adv.-Bureau Nijgh & v. Ditmar, Rotterdam.

Bekwaam Teekenaar, volledig bekend met brug- en kapconstructiën Franco brieven, lett. N. S., Centraal Adv.-Bureau Gebr. Belinfante Wagenstraat 100, 's-Gravenhage. '

Teekenaar, bekwaam in ijzerconstructiën, vlug kunnende detailleeren. Adres met brieven, met opgave van gevraagd salaris onder No

- 30168, aan het bureau der N. Rott. Cour.

Teekenaar, terstond in vasten dienst met goede vooruitzichten voor hét detailleeren van geconstrueerde ijzerwerken. Adres met brieven onder n°. 30468, aan het bureau der N. Rott. Crt

Bouwkundig Uitvoerder, practisch ontwikkeld, naar later overeen te komen conditiën. Brieven met opgave van religie en ouderdom te adresseeren onder No. 3564 aan het bureau van het Alg. Ned Adv.Blad te 's-Gravenhage.