279

is". In dat rapport is ook reeds op het groote nut van eene uitwateringssluis te Scheveningen gewezen, maar zeker hadden de rapporteurs niet gedacht, dat dat werk, eenmaal gemaakt, op zulk eene zonderlinge wijze zou worden gebruikt.

Die spuiing toch moet zoovee) mogelijk, en vooral in den zomer, doorgaande en onafgebroken plaats vinden. Dit is zoowel in het belang van Den Haag als van Delfland.

De werken zijn er op ingericht om aldus te worden gebruikt, maar tot dusver heeft men niet aldus gehandeld. In plaats van zooveel mogelijk het stoomgemaal te bezigen, heeft men te 's-Hage aan de zooveel goedkoopere vrije loozing de voorkeur gegeven. Delfland van zijn kant is natuurlijk huiverig last te geven tot het in werking stellen van het stoomgemaal, omdat de kosten alsdan voor zijne rekening komen. Het gevolg van een en ander is dat een behoorlijk verband tusschen inlating van water door Delfland en uitloozing door 's-Gravenhage ontbreekt, en dit is van grooten inhoud bij de betrekkelijk geringe grootte van Delfland's boezem.

Zooals reeds boven werd opgemerkt, is Delfland in staat groote hoeveelheden water in te laten, meer dan voor de polders en voor de waterverversching van 's-Gravenhage zelfs in droge zomers noodig is, ook al is het waar, dat de genoemde cijfers gemiddelden zijn en sedert de aangehaalde jaren de eischen der polders wel veranderd kunnen zijn.

V. . . ,.J , , i 1„„_J „™.,lor, nmriat. nis de

Maar die ïnlating moei streng gecunuuiociu —-;.~ T

loozing plotseling gestremd wordt, de boezem in zeer korten tijd tot peil rijst. Dit is nog dezer dagen het geval geweest, zooals mij door den ingenieur van Delfland werd medegedeeld. Delfland heeft die mlating ook niet geheel in zijn hand. Aan de. Vijfsluizen zou eene grootere mlatingsopening gewenscht en ook met betrekkelijk geringe kosten mogelijk zijn. Een belangrijke hoeveelheid water kan aan de Oranjesluizen worden ingelaten, maar wegens de verbetering van den Rotterdamschen waterweg is dit slechts gedurende eenige uren van den dag mogelijk, omdat er anders brak water zou binnenkomen. Maakt 's-Gravenhage nu alleen gebruik van de snelwerkende vrije lozing bij eb, die bij hoogwater echter spoedig gestremd kan worden, dan kan het voor Delfland moeielijk worden den toevoer zóó te regelen, dat noch te veel noch te weinig wordt aangevoerd. Vooral in den zomer is dit bezwaar het grootst. Maakt daarentegen in dien tijd 's-Gravenhage uitsluitend gebruik van het stoomgemaal, zooals ook de bedoeling van het ontwerp is geweest, dan zou eenerzijds op alle belangen van het badwater te Scheveningen kunnen worden gelet, anderzijds zoude Delfland op een vrij constanten en voortdurenden aanvoer van water voor 's-Gravenhage kunnen rekenen. Het stoomgemaal dient dan echter steeds op stoom gehouden te worden en gereed om te malen. De beste oplossing in deze ware zeker de overdracht van het gemaal en der waterververschingswerken aan Delfland zelf, en hiertoe zal het wellicht ook wel eens komen. Maar m afwachting van wenschelijke verbetering in deze regeling, is, zooals ook de heer Conrad aanbeval, gestadige en regelmatige loozing van 's-Gravenhage, in den zomer door oppomping in den ruimen voorboezem tusschen schutsluis en zeesluis, het eenige middel, om zoowel voor 's-Gravenhage en

Scheveningen als voor ueliianu een toesranu Le schbijijbh m * "•-'". o van gezondheid van mensch en vee. Maar tevens is het noodzakelijk, dat te 's-Gravenhage zelf door het uitbaggeren en schoonhouden der grachten al het mogelijke worde gedaan om het opeenhoopen van afvalstoffen in het water tegen te gaan en het ontstaan van voor de gezondheid schadelijke, uit een aesthetisch oogpunt weerzinwekkende rottingsverschijnselen te voorkomen. Redacteur.

f J. Kluit. De teraardebestelling van het stoffelijk overschot van den ingenieur van den Waterstaat J. Kluit had 18 Juli jl. plaats, ingevolge den wensch van den overledene, te Arnhem. Aan de geopende groeve werd het woord gevoerd door den inspecteur van den Waterstaat J. F. W. Conrad, die Kluit's verdiensten herdacht als kundig ingenieur, waarop het corps van den Waterstaat roem droeg. De hoofdingenieur J. van der Vegt bracht den overledene hulde in zijne betrekking van lid van het Bestuur der Vereeniging van Burgerlijke Ingenieurs.

De ingenieur van den Waterstaat J. W. Welcker bracht een afscheidsgroet aan den edelen man en vriend, veler weldoener, terwijl ten slotte de adj.-ingenieur G. Roodenburch den chef herdacht, die «iet zijn personeel geleefd en medegevoeld had. Ook het Bestuur der Maatschappij tot bevordering der Bouwkunst was bij de begrafenis vertegenwoordigd. Een aantal kransen en de groote schaar bij het grat vereenigd, legden getuigenis af van de vriendschap en hoogachting, welke Kluit alom had verworven, en van de droefheid over zijn te vroeg verscheiden.

Examen voor opzichter van 's Rijks Waterstaat.

Naar wij uit goede bron vernemen, zal waarschijnlijk tegen het einde der maand November a.s. een vergelijkend onderzoek plaats hebben van candidaten, dingende naar een getuigschrift van voldoend atgelegd examen voor opzichter van 's Rijks Waterstaat.

Het gedeelte Vlijmen—'s Hertogenbosch der lijn Zwaluwe-'s Hertogenbosch zal blijkens officieele aanschrijving van den Minister van Waterstaat, H. en N. aan de Mij. tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, op 1 Oct. a.s. gereed zijn en in exploitatie kunnen worden genomen.

7 èn 8 Juli j.1. hield de Vereeniging van Nederlandsche Gasfabrikanten

te Maastricht hare 18de algemeene vergadering, welke o. a. werd bijgewoond door den heer Richter, directeur der Imp. Cont. Gas Association

te Berlijn den heer Chamond uit Parijs en den heer Coze, directeur der o-asfabriek te Rheims. De vergadering werd geleid door den heer Brender a Brandis, directeur der gemeentewerken en der gasfabriek te Maastricht. Deze herdacht de werkstakingen en dientengevolge verhoogde kolenprijzen, zoomede de vorderingen der electrische verlichting. Hij meende dat de gemeente, die exploitante is der gasfabriek, ook de electrische verlichting moest exploiteeren.

Door den heer André Coze werd verder o. a. eene voordracht gehouden over een door hem ontworpen nieuw stelsel van gasovens met hellende retorten.

Tot voorzitter van het bestuur werd gekozen de heer Van der Horst te Utrecht, tot onder-voorzitter de heer Brender a Brandis, tot bd de heer Salomons, directeur der Imp. Cont. Gas. Ass. te Amsterdam.

Op 9 Juli bezochten de leden op uitnoodiging der Imp. Cont. Gas Ass. hare fabriek te Aken, alwaar hun verder een feestmaaltijd in het Kurhaus werd aangeboden.

Ingevolge de peilingen van 17 Juli, is van den 23sten Juli af als grondslao- voor de getijseinen in den Nieuwen Rotterdamschen Waterweg

bij gewoon laagwater aangenomen 73 dM., zijnde het minste water in de 100 M. breede vaargeul, van 50 M. benoorden tot 50 M. bezuiden de lichtenlijnen.

Blijkens de onlangs verschenen opgaven, was de hoeveelheid regen, die er van 1 Juni tot 15 Juli in Engeland gevallen is, belangrijk grooter, dan gedurende ditzelfde tijdperk in al de jaren sedert 1813 is voorgekomen,

Blijkens bericht van den minister-resident te Bucbarest bevat de officieele courant aldaar van 9 Juli jl.de volgende mededeeling van den president van den ministerraad: ,

De Rumeensche regeering heeft eene prijsvraag uitgeschreven voor het ontwerpen van voorloopige projecten voor een gebouw voor de Kamer van afgevaardigden en voor een gebouw voor den Senaat .

Voor elke der beide gebouwen wordt een afzonderlijke wedstrijd geopend, waartoe architecten van alle nationaliteiten worden toegelaten. Voor ieder der wedstrijden zijn drie prijzen uitgeloofd.

lste prijs ter waarde van frs. 15000. 2de » » » » » 7000. 3de » » » » » 3000.

Het programma en de voorwaarden zullen na 15 Juli 1890 worden medegedeeld aan alle architecten, die zich deswege wenden tot den secretaris van den ministerraad te Bucharest, of tot een der Rumeensche gezantschappen in den vreemde. (Voor Nederland adres: den gezant bij de hoven van Nederland en België, den heer I. Vacaresco, te Brussel).

De plannen moeten onherroepelijk voor 15 November 1890 worden ingezonden.

De Belgische Senaat heeft in zijne zitting van 18 Juli het wetsontwo™ oonmnnmon wnnrhii eene som van 2 millioen francs ter beschikking

van de Regeering wordt gesteld, ten einde daarmede den grondslag te leggen voor een fonds tot verzekering tegen ongelukken bij den arbeid.

De locaalspoorweg Warasdin—Golubovec in Kroatië werd 15 Juli jl. geheel in exploitatie gebracht, nadat 1 Juli jl. het gedeelte Warasdin— Lepoglava feestelijk voor het verkeer was opengesteld.

Aan den heer Th. Sanders, civiel- en bouwkundig ingenieur te Amsterdam, is de controle opgedragen over den aanleg van den ontworpen spoorweg om de Etna. Hij is dientengevolge naar Catania (Sicilië) vertrokken. Deze spoorweg'lang 114 KM. «Circum Etnea-spoorweg» genoemd begint te Catania. doorsnijdt de rijke dalen aan den voet van den berg, loopt langs Paterno, Aderno, Bronte, Randazzo, Lmguaglossa G'iarre en eindigt te Riposto, aan beide einden aldus aansluitende 'aan het Siciliaansche spoorwegnet. Eene 5 pCt. obligatie-leemng der spoorwegmaatschappij werd voor een deel hier te lande geplaatst.

De dienst op het gedeelte Breda—Liesbosch van de lijn Breda— Oudenbosch der Zuid-Nederlandsche Stoomtramwegmaatschappij is 24 Juli

jl. geopend.

PROVINCIALE STATEN. Friesland.

De mededeeling in n°. 28, blz. 261, omtrent de_ wijziging van het reglement betreffende de inrichting van den Provincialen Waterstaatsdienst, is ten deele onjuist en onvolledig.

Het volgende diene tot rectificatie.

I. Het reglement betreffende inrichting van den L'rov. Waterstaatsdienst is gewijzigd als volgt :

De hoofdingenieur geniet eene jaarwedde van t 3o00, die 3-maal telkens na 5 jaren, met f 500 kan worden jerhoogd.

De ingenieur geniet een jaarwedde van 1 1500, die 5-maal, telkens na 3 iaren met f 300 kan worden verhoogd.

De opzichters genieten een jaarwedde van f 1200, die 6-maaI, telkens na 5 jaren, met f 100 kan worden verhoogd.

De verhooo-ingen worden toegekend bij voortdurende trouwe plichtsbetrachting en gebleken geschiktheid op voorstel van Gedep. Staten.

De eerste beambte (chef) op het bureau van den hoofdingenieur,