188

dat het reizigersvervoer in de eerste klasse stationair gebleven, maar in de tweede en derde klassen vrij regelmatig gestegen is, zoodat, wanneer de maanden Augustus en April met elkander vergeleken worden, de vermeerdering in de tweede klasse bijna 80°/0 en in de derde klasse bijna 50°/0 bedraagt.

„De opbrengst van bagage is van Augustus 1886 tot April 1887 meer dan verdubbeld. Dit feit moet daaruit verklaard worden, dat Chineesche en andere handelaars, zoomede particulieren, meer en meer naar de hoofdplaatsen Medan en vooral naar Laboean gaan, om daar hunne inkoopen te doen en de gekochte goederen als bagage met zich nemen. Ook heeft het vervoer van versche visch als bagage van Laboean naar Medan zich belangrijk ontwikkeld.

„Het geheele vervoer bedroeg 387.390 kilogram, waarvan alleen door Laboean verzonden werd 248.290, dus bijna 2/3 van het geheel.

„De opbrengst, f 5985.09, was per ton f 15.45."

De opbrengsten van het gewone goederenvervoer zijn gedurende de maanden Augustus, September en October, vergeleken bij de daaraan voorafgaande maanden sterk achteruit, maar daarna weder flink vooruitgegaan. Ook al kent men een gedeelte van de vermeerdering toe aan het aandeel van de vracht der goederen, die van Laboean naar de lijn Medan— Timbang Langkat en omgekeerd verzonden werden, zoo is toch eene aanmerkelijke ontwikkeling van het goederenverkeer gedurende het tijdvak van November 1886—1887, vergeleken bij dat gedurende het tijdvak van November 1885—April 1886, te constateeren.

Het totaal aantal vervoerde tonnen bedroeg 23.777, en de gezamenlijke opbrengst / 88.328.83Yg of per ton f 37.15.

„ Het vervoer van rijtuigen, paarden en groot en klein vee bracht in het geheel slechts / 580.05 op. Al het ingevoerd wordende slachtvee moet ook nu nog van de stoombooten te Belawan worden overgeladen in sampans of tongkans en naar