316

De kosten van aanleg, inclusieve de uitbreiding der stations Medan en Belawan, worden geraamd op / 1,860.000, en de directe vermeerdering der netto opbrengsten op f 117,000.

Bij nader onderzoek is gebleken, dat bet voorloopig niet raadzaam is de zijlijn tot Bedagei door te trekken. Gedurende den bouw der lijn naar Bobongan wordt echter de mogelijkheid eener verdere uitbreiding naar Bedagei in het oog gehouden.

De gezamenlijke opbrengst der exploitatie in Indië is / 592,918.04 geweest, of per dagkilometer f 34.98. Dit is f 10.19 per dagkilom. minder dan in het vorige jaar, doch deze uitkomst kon niet anders zijn, daar in 1886/87 nog slechts in exploitatie was de lijn Laboean—Medan, 17 kilometers, en het verkeer op deze lijn, ook ongerekend het doorgaand verkeer naar en van de lijnen Medan—Timbang Langkat, 21 kilometers, en Medan—Deli Toewa, 12 kilometers, immer minstens resp. l:/3 en 4 maal meer zal bedragen dan op laatstgenoemde lijnen.

In plaats dan ook dat de ontvangsten niet aan de verwachtingen beantwoord hebben, geven deze alle reden tot tevredenheid.

Ten bate der exploitatie-rekening zijn in Nederland geen ontvangsten gemaakt.

De exploitatie-kosten hebben in het geheel f 253,051.85 beloopen, of 42.68 pet. der inkomsten. De uitgaven per dagen per treinkilometer zijn van f 21.16 en ƒ 2.23 in 1886/87, in het nu verstreken dienstjaar gedaald tot f 14.93 en f 1.84, „welke cijfers", zegt de directeur, „de toestanden in Deli in aanmerking genomen, de vergelijking met die bij andere spoorwegen ïn Nederlandsch-Indië verkregen, kunnen doorstaan."

Aangaande de exploitatie van telefoon en telegraaf wordt medegedeeld dat de openstelling daarvan den 15e« Januari j.1. heeft plaats gehad; op uit0. April beliep het aantal aansluitingen 51, van 15 Jan.— 30 April hebben de ontvangsten te samen f 1699.86 bedragen en de uitgaven f 402.92, zoodat