540

Mengelwerk.

zeiven nog niet bekwaam er toe rekenen, dit volgt als van zelf.

Zoo en in vele andere opzichten zal het schoolbezoek voor hen een leerschool zijn om hunne eigen gebreken in de huiselijke opvoeding te leeren inzien en verbeteren, het goede van den onderwijzer zooveel mogelijk over te nemen of na te volgen, en met hem naar hun vermogen in alles mede te werken, doch nimmer, gelijk voorheen, uit dwaling of opzettelijk hem tegen te werken.

Bovendien heeft de onderwijzer het dan geheel in zijne macht de huiselijke opvoeding te veredelen en te verbeteren, zoowel in den omgang en in vertrouwelijke gesprekken, als door zijn voorbeeld en zijn raad. AI zijn de ouders over 't algemeen veel minder dan hij bekend met theoriën van opvoeding, zij stellen uit liefde voor hunne telgen er des te meer belang in, al dwalen zij uit onkunde en te goeder trouw zeer dikwijls in hunne maatregelen. Hunne harten en ooren zijn derhalve geheel voor hem geopend om naaizij n raad te hooren, omdat zij hem volkomen vertrouwen, als meer bedreven, en hem beschouwen als den oprechten vriend hunner kinderen.

Is hij inderdaad geschikt voor zijn vak, dan zal het hem niet zwaar vallen, hen, bij al hunne onkunde, maar groote belangstelling, toch genoegzaam te overtuigen om zijn voorbeeld en zijn' raad te volgen en steeds ééne en dezelfde lijn met hem te trekken ter bevordering van het waar geluk van hunne kinderen en zijne leerlingen.

Beeds sedert jaren kon men zoo gehandeld hebben, en men zou er thans reeds de schoonste vruchten van oogsten voor den bloei van onderwijs en opvoeding, tot groot nut en genoegen van ouders, kinderen, onderwijzers, en de maatschappij. Onberekenbare voordeelen zouden het gevolg daarvan geweest zijn.