Mengelwerk,

dialekt hem vreemd was en hij hen meermalen gebrekkig verstond. Dit lokte dus ook niet uit tot onderling verkeer, en zoodoende kwam hij betrekkelijk weinig in aanmerking met de bevolking zijner woonplaats.

Hoe schoon en goed huis en school voorheen hier ook mochten samenwerken tot heil der jeugd, thans ontstond er allengs meer scheiding en verwijdering. Ieder werkte op zijn eigen terrein. Onwetend werkten ze elkander somtijds tegen in plaats van mede. Met vereenigde krachten en met des te beter gevolg daaraan te werken, dit was zoo geweest; doch het was thans niet meer het geval, want men raadpleegde elkander niet meer gelijk voorheen.

A., volgens de nieuwe schoolwet meer onafhankelijk in zijn bestaan, en minder genoegen vindende in den omgang met de ouders zijner leerlingen, bemoeide zich zoo min mogelijk met hen, en zorgde alleen voor zijn school. Hij offerde al zijn vrijen tijd op aan zijne studiën, omdat hij niet voornemens was te Z. aspersiebedden aan te leggen, maar binnenkort naar eene andere betrekking te solliciteeren, te meer, omdat men hem hier minder genegenheid betoonde dan men aan zijn voorganger had gedaan, en hij toch niet kon inzien, zulks zooveel minder te verdienen dan deze. Zoo stond hij met zijn school op een vrij en onafhankelijk standpunt, maar eigenlijk toch te afzonderlijk, te geïsoleerd, en zonder invloed uit te oefenen of te ondervinden.

Het spreekt van zelf, dat de ouders zich evenmin met hem bemoeiden, als hij dit toch niet scheen te verkiezen. Geschenken en andere bewijzen van genegenheid, voorheen door hen aan B. gegeven, vielen A. niet meer ten deel.

Klachten en aanmerkingen over de school, vroeger als het ware voorkomen of tegengehouden door de algemeene