676 Boekbeoordelingen,

len, door den handel, reeds vroeg als eené behoefte werd gevoeld, ten tijde der schoolverbetering zoo "weinig leerboeken voor handen waren, welke eene slechts dragelijke handleiding voor zoodanig onderwijs opleverden. Deze verwondering zal echter 'verminderen , wanneer men bedenkt, dat, ook in dit opzigt, ïiog weinig over eene goede leerwijze was nagedacht, en deze zich alleen bepaalde tot de (goede ) gewoonte, om de leerlingen in de vreemde talen te doen spreken , ondersteund door eenige gebrekkig geordende lektuuf, geheugen - en vertaaloefeningen. Zoodra de leerling de gelegenheid tot het eerste moest missen, gingen de resultaten van het onderwijs grootèndeels verloren; dewijl zijn smaak en gevoel, door gebrek aan taal - en letterkundige oefening, niet genoeg ontwikkeld waren , om, het geleerde door lektuur te onderhouden. %o'o was dat onderwijs op de meeste kostscholen ; op de dagscholen stond het op nog lageren trap, dewijl aldaar, gelijk nog, minder tijd en gelegenheid tot spreekoefeningen kon gevondeu worden. Dat ook dit gedeelte van het onderwijs heeft gewonnen, en er betere leermiddelen voor handen zijn, erkennen wij gaarne ; ofschoon wij meenen, dat er nog veel overig blijft te doen, om met de vorderingen in andere vakken op gelijke . hoogte te komen. Ook wordt er tot het zamenstellen van eene volledige reeks van goede leerboeken voor het aanleeren eener vreemde taal vrij wat meer gevorderd, dan uit woorden-^ boeken en spraakkunsten volzinnen en spreekwijzen bijeen te verzamelen , naar de aangeBomene orde der taaldeelen te rangschikken

en