Boekbeoordelingen* 871

het geheugen opgenomen en bewaard te kunnen worden ; b. v. op bladz. 11 :

« Al de mannelijke woorden, die gij hier ver-

« zameïd ziet, « Schoon zij e in 't meervoud hebben, nemen

« toch den Umlaut niet: « Arme, Basze, Dachse, Doekte, Dome,

« Falze , Focke , Flausch , « Fracke, Golfe, Grade, Pfade, Gurte,

« Haeksche, Halte, Tausch, « Hange , Horste, enz."

Aan den voet der bladzijden vindt men de Nederduitsche beteekenissen, en aan het einde van het werkje eene verzameling van meer dan vijf honderd woorden ter oefening in de vorming des meervouds.

Behalve de lezenswaardige voorrede, die den praktischen onderwijzer doet kennen, is dit alles in slechts 14 bladzijden voorgesteld ; het bevat dus eene beknopte handleiding, die nevens elke volledige spraakkunst kan gebruikt worden, om den leerling dit inoeijelijk onderwerp, door gedurige herhaling , zich te doen eigen maken. Mogt de oudervinding het nut der rijmregels al niet bevestigen, dan zal het bloot leeren en herhalen der woorden, in het enkel - en meervoud , met bijvoeging van het lidwoord, der Graben, das Bett, enz. hetzelfde doel doen bereiken. — Op bladz. 17 staat « Antwort, heeft Antworte enz."; dit zal Antworten moeten zijn, gelijk het ook op bladz. 16 wordt opgegeven. Indien men regel V, bladz. 8, dat ■ de onzijdige woorden, in het enkelvoud, alle op dezelfde wijze verbogen worL11 2 den"