* .. 'li i IIW—

110,0 Schoolnieuws.

Het is hier vooral, dat men de doelmatigheid ondervindt van het aangenomen beginsel , om den stand der behoeftigen door middel van arbeid en onderwijs te verbeteren. Het inprenten eener hebbelijkheid tot orde en werk behoort inzonderheid tot de opvoeding dier kinderen, waarom dan ook hij voortduring een gedeelte van den dag tot arbeid, en een gedeelte tot het verstandelijk onderwijs wordt bestemd, hetgeen bij ondervinding de beste vruchten oplevert.

De kinderen komen allen met ijver en lust ter school, verrigten hun werk met het grootste genoegen, en nemen vlijtig deel aan het onderwijs; en maar zelden zijn er, die anders dan om wettige redenen afwezig blijven.

De opleiding en vorming, die op deze wijze aan de kinderen wordt gegeven , heeft dan ook die gelukkige uitwerking, dat dezelve al vroeg tot ambachten en diensten ; geschikt zijn, en dat de werkbazen bij voorkeur jongens verlangen, die op deze scholen zijn aangekweekt; zoo dat men tot hiertoe nimmer verlegen was , om ter zijner tijd jongens geplaatst te krijgen.

Ten einde eenige verscheidenheid in den arbeid te brengen , en vooral ook om, zoo mogelijk, eenen nieuwen tak van industrie in deze Stad over te planten, ' bad men ., vroeger aan deze Inrigting eene mattenmaJcerij verbonden; doch daar, ten gevolge van den Belgischen opstand, de mattenmakerijen in eenen kwijnenden toestand geraakten , zoo heeft men dit werk moeten staken; schoon men zich voorstelt hetzelve ten gepasten tijde op nieuw te beproeven. Ter