Boekbeoordeelingen.

ten docent èene betere methode, dan hij tot nu toekende, dient gevolgd te worden. — Steunt dus de onverdeelde lof, aan Smits' methode van vele zijden toegezwaaid, o.p goede gronden, dan is het niet meer dan Wenschelijk, dat die Handleiding zooveel mogelijk worde ingevoerd, tot tijd en wijle dat er ceno nog betere net licht ziet

Wij nemen deze gelegenheid te baat, om op een zeer gewigtig kenmerk van Smits' werk opmerkzaam te maken. Het is niet anders dan de persoonlijkheid, de individualiteit van den Heer Smits, als onderwijzer, in deze Handleiding overal doorstralende, die wij hier op het oog hebben. Wij noemen het inderdaad een groote verdienste, dat de Heer S. steeds bij zijn schrijven toont, de zangklasse — gelijk ze langzamerhand gevormd wordt — duidelijk zich voor den geest te hebben gesteld. Als aien bedenkt, hoedanig, in het algemeen, de toestand is van het zangonderwijs op onze scholen, dan moet men Waarlijk het zoo kwalijk niet nemen, dat hier, als ware 't, gesneden brood werd gegeven. Het wordt den onderwijzers zeer gemakkelijk gemaakt, wat in elke les te behandelen; on de wijze, waarop de Heer Smits in de keuze der achtervolgens opgegeven onderwerpen te Werk gaat, pleit ten gunstigste voor zijne paedagogische bekwaamheid. Zijne methode is praktisch, geleidetyk; onderhoudend voor de kinderen, doelmatig voor de onderwijzers. Men vindt hier niet, wat men in een legio • leerboeken kan vinden, namelijk eene dorre opgaaf van de elementen der kunst, in systematische orde gerangschikt. Neen; de Heer S. heeft steeds zijn doel helder Voor oogen gehouden, en door de noodige afwisseling l7x de te onderwijzen zaken een geschikt middel aange-