Schoolnieuws.

en onbekende namen, veel dors en (als jaarlijks terugkomende) iets eentponigs. Maar ten anderen, en hetgeen bezwarender is, bestaat er bij velen (gelijk mij zeiven, bij herhaling, en nog onlangs is voorgekomen) steeds een ongunstig denkbeeld over de inrigting onzer scholen, als zoude op dezelve te hoog, en te veel geleerd, en zoodoende aan de kinderen, boven hunnen stand en kring, eene verkeerde rigting gegeven worden.

Een en ander wenschte ik bij deze gelegenheid, zoo veel mogelijk, uit den weg te ruimen en te bestrijden, en u de verzekering van hier te doen medenemen, dat wij het tegendeel voorstaan, en nu, en ten allen tijde, de aanmaning van den grooten Apostel, naar het voorbeeld van zijnen Heer en Meester, wensehen na te volgen, en aan de jeugd in te prenten: „tracht niet naar de hooge dingen, maar voegt u tot de nederigen." — Dien ten gevolge wenschte ik kortelijk en als bij inleiding te betoogen:

1°. Dat het niet genoegzaam is, den kinderen der behoeftigen het noodige onderwijs in gepaste en nuttige kundigheden te geven, maar dat het van het meeste belang is, hen tot deugdzame en met lot en stand tevreden mensehen op te leiden, om

2°. hierna, bij het jaarlijksch Verslag aan te toonen, dat dit doel bij onze Stads-Armenscholen zooveel mogelijk wordt in acht genomen en bevorderd, en meestal goede uitkomsten oplevert.

Wilt gij mij dnarbij met uwe belangstellende en verschoonende aandacht volgen, terwijl de Algoede mij Zijnen onmisbaren zegen moge schenken, en klem en kracht aan mijne rede geven!