Schoolnieuws.

I. Het zal wel in de tegenwoordige in vrijheid en verlichting, zoo wij vertrouwen, steeds vooruitgaande eeuw geen betoog behoeven, dat het noodig en nuttig is, dat de kinderen, ook uit de minste en laagste klasse, onderwijs ontvangen in die kundigheden, welke voor hen gepast, nuttig, ja onmisbaar zijn.

Ook zal het niet uitvoerig behoeven vermeld te worden, welk nut hieruit, niet alleen voor hen zelve, maar ook voor de geheele maatschappij voortvloeit, daar hierdoor domheid en onwetendheid in 't algemeen wordt tegengegaan, en misleiding even als baatzucht voorgekomen en uit den weg geruimd.

Een ander iets is het om de behoeftigen in 't algemeen (want er zijn en blijven altijd uitzonderingen) met' zoodanige kundigheden te overladen, welke door hen even ras worden vergeten, als zij die geleerd hebben, en welke zouden kunnen strekken, om hen overmoedig, wijsneuzig, ja, boven hunnen stand verhoven te maken.

Doch welke zijn nu die gepaste en nuttige kundigheden? — en tot welke vakken zal zich alzoo het lager onderwijs bij die kinderen dienen te bepalen? — Kortelijk ons gevoelen deswege met anderen uitende, vermeonen wij dat op de scholen der mindere klasse het lager onderwijs zuiver lager onderwijs moet blijven, en op dezelve niet meer, dan de eerste beginselen der wetenschappen , welke men daartoe gewoonlijk brengt, dienen onderwezen te worden. Hiertoe behoort alzoo het onderwijs in het lezen, schrijven, rekenen, de gronden der Nederduitsche taal, en de beginselen van de aardrijkskunde en geschiedenis, waarbij het onderwijs in den zang (zooveel er gelegenheid is) dient gevoegd te wor-