VAN TWEE GESLACHTEN

ningen van het menschelijk bestaan den dieperen kern verleent.

Van Hulzen, met zijn zucht om het echt-menschelijke op te zoeken, en in de kunst te geven, heeft dat vroeger willen doen in die milieux en interieurs, de proletarische, waar dat wezenlijke van het leven nog het sterkste blijft spreken, waar 't het minste door vernis en maskers onkenbaar wordt gemaakt. Maar toen hij begon in te zien, dat hij, zóó doende, altijd slechts één klasse van menschen, in een beperkte omgeving, zou kunnen afbeelden, terwijl toch tegelijkertijd het leven der beschaafdere menschen, in hun gewone doen, hem, den begeerige naar realistische psychologische schildering, te weinig stof gaf, heeft hij die beschaafdere menschen weten te zetten of te vinden in de omstandigheden welke voor zijn kunst gunstig waren. Hij is daarmede begonnen in ,,In Hooge Regionen" en heeft met dat boek bewezen, zijn kunst volkomen te beheerschen, in dien zin dat hij om gaaf werk voort te brengen, in geenen deele was gehouden aan een bepaald levensmilieu van zijn romanfiguren.

Het is merkwaardig, dat een schrijver die debuteerde, en onmiddellijk met onbetwistbaar succes, met een werk, dat in de kringen van zeer eenvoudige menschen speelt, weinig gecompliceerde naturen, proletariërs voor een deel, dertig jaar later ongeveer, met een boek voor den dag komt, dat in het milieu der zoogenaamd bezittende klasse speelt, terwijl hij aan dit boek in wel wat al te sterk generaliseerenden zin den titel van ,,De Kinderen der Rijken" geeft. Het is, of liever, het lijkt merkwaardig, want deze verplaatsing van milieu in een tijd waarin de klasse-verschillen, bij vroeger vergeleken, scherp zijn toegespitst, stelt den auteur in staat schijn en wezen krachtiger te onderscheiden en aan deze omstandigheid is het dan ook wel te danken, dat de figuren van zijn beide „Kinderen der Rijken", van Marjan Roovaarts en haar broer Alfred, zoo kloek en levend voor ons staan. De schrijver, intusschen, stond hier voor een moeilijke taak. De moderne jonge dame, meer nog dan de moderne jonge man, is een type zonder