ANTON PIECK

drie het hoofd gedekt door een hooge roodbruine muts en aan de voetjes groote bruine muilen met dambordornament. De middelste heeft een witte tunica, de knaap rechts is in het grauwbruin uitgedost, het ventje links draagt een turquoisen kleedje, gelijk bij de anderen met een blokjespatroon op den zoom. Tegenover den dreigenden krijgersstoet vormen deze aardige mannekes een tooneeltje vol onschuld en liefelijkheid. Wat is dit alles stil en rustig. Toch is het een moment van heftige emotie. Fijn is 't gevoeld, alle ostentatie te weren. Op de stoep van de aanstaande deur verschijnt een voet, terwijl overal in de stad deuren en vensters uit vrees voor den Moor zijn gesloten. Die vermetelheid wekt den toorn van den dwingeland. Zijn gevolg wordt ontroerd: dat zal storm geven! Dit psychologisch gebeuren wist Pieck te vertolken in het kijken der oogen. Al de wijdopen oogen zijn gericht op die deur, die ééne deur. In de stomme rust van de straat is dat kijken de handeling, waardoor de durf van den prins wordt uitgedrukt. En dan is het woest loeren van den in zijn hoogmoed gekwetsten Moor weer een ander kijken, dan de ontsteltenis in de oogen van zijn trawanten, terwijl de drie knaapjes kinderlijke verbazing toonen. Deze kleurprent is een juweel van levendige, geestige en geestvolle illustratie en een meesterstukje van prachtvolle teekening en luisterrijke kleuring.

„Het Boek der Helden" in groenen band met gouden monteering heeft Anton Pieck door zijn feestelijke verluchting gemaakt tot een kostbaarheid. Hij doet zich daardoor kennen als de schrandere en fantasierijke illustrator van Nederland, die zich kan meten met de uitmuntendste verluchters van het buitenland. Maurice Boutet de Monvel, Arthur Rackham en Edmund Dulac hebben géén sterkere en fijnere dingen gemaakt dan de Hollander Anton Pieck.

Pieck's illustraties, die men ieder afzonderlijk zou willen beschrijven, toonen oorspronkelijkheid in de compositie, terwijl zij door de zuiverheid der uitbeelding van figuren en dingen, door de geestigheid in de vertelling en de verscheidenheid van voorstelling sterk boeien. De grondige bestudeering van talrijke bronnen van literatuur en beel-

2