ANTON PIECK

fisch werk ook de pracht van druk in het fluweel van het zwart, het blank van het wit en de gaafheid van de lijn, waardoor men tevens het mooie drukken van de andere moderne houtsnijders en etsers leert genieten en het oog geopend wordt voor de prentkunst der oude Meesters en die der Japanners en Chineezen.

Pieck's prent geeft precies dat, wat er moet staan, niets meer, niets minder. Bij de ets is ieder groefje, bij de houtsnede elk fijn verhoogd kantje afgedrukt, terwijl nooit de houtsneegroeven vol zijn geloopen met drukinkt of onzuivere moeten troebelen tusschen de etskrassen. Er zijn geen drukfoutjes of toevalligheden, 't Werk kan er tegen, grondig bekeken te worden en openbaart dan telkens nieuwe schoonheid in de gevoelige verzorging van ieder vlakje. Pieck is een meester in de preciese weergave van het detail. Juist daarom vergt het afdrukken de scherpste nauwkeurigheid.

Dit klare, zuivere en kristallijne is de gave pracht van de zes genoemde drogenaald-etsen. Kermis, Muziek en Polka zijn geestige vertellingen van het menschelijk leven in de uitingen van kinderlijke vroolijkheid vol humoristische zetten en komische vindingen;Poorf, Zierikzee en Zouielande zijn de klare uitbeelding der geestelijke gestemdheid van een rustig bespiegelend gemoed. Zij openbaren, dat Pieck behalve de Pallieter-uitbundigheid en Bruegel's boerenfeesten en volkstumulten ook den anderen, meer intiemen kant van den Vlaamschen geest leerde kennen bij zijn zwerven door Lier, Mechelen, Brugge en Antwerpen. Onder de kunstenaars van het oude Vlaanderen trof hem bovenal Quentin Massys, wiens aristocratische kunst met haar verfijnde geestelijke allure hem de spiegel werd, waarin hij eigen kunstenaarswezen zag verklaard. De zes etsen kenmerken zich alle door het bedachtzaam geordende der compositie, de scherpte en raakheid der teekening, de levendigheid der groepeering, het blij-geestige en guitig-snaaksche in de typeering, den eenvoud in de voorstelling, het duidelijke in de gedaante der menschfiguurtjes en in de vormen der dingen, het heldere spreken van het pittige zwart tegen het zuivere wit. Ondanks de veelheid der personen en zaken, is de voorstelling overzich-