OUD-CHINEESCHE KUNST

door

ANNE HALLEMA.

JADEN VAZEN.

Meer en meer wordt in Holland de belangstelling verlevendigd voor de kunst van Oud-China. Dit is in de eerste plaats te danken aan de Kon. Kunstzaal Kleykamp, die sinds jaren meesterwerken van Oost-Aziatische kunst in Den Haag bracht en daarvan belangrijke tentoonstellingen organiseerde, welke den schoonheidszin louterden en een veredelenden invloed hadden op het gemoed. Just Havelaar schreef daarvan, dat zij hebben bevestigd, hoe zonder wijding de schoonheid een leegte blijft. Dit woord van eerbiedige hulde aan de kunstwerken der Oud-Chineezen in het bijzonder, is ook van kracht voor de OostAziatische kunst in het algemeen. Trouw aan traditie en religie gaf aan dat beeldend werk zijn verheven karakter.

Dat, door meer bekendheid te geven aan de Oostersche schilderijen en beeldhouwkunst in Nederland, het genieten van gewijde schoonheid veler gemoed en hart zou verrijken, werd ook ingezien door de oprichters der ā€˛Vereeniging van Vrienden der Aziatische kunst", welke met haar tentoon-