0CST-AZIAT1SCHE KUNST.

1129

tische vormen vermag te verzichtbaren. Zoo is dan het Boeddhabeeld de tot kunst geworden godsvereering. De in vrome aanbidding beleefde zielevreugden zijn er de Schoonheid van. Het in rhythmische vormen edel opgebouwde beeld, naar een ideaal voorbeeld gecomponeerd, is een getuigenis van het levend geloof in den maker. Het bedoelt niet een persoon lichamelijk uit te beelden, maar te zijn : een Hulde aan den Boeddha.

Het is een hymne, een Boeddhistisch Te Deum.

Hiermede wordt tevens zijn karakter verklaard, dat niet objectief-historisch maar subjectief-suggestief is. Alleen hierdoor kan deze tempelkunst als dienares van de Boeddhistische kerk krachtig invloed uitoefenen op de geloovigen. Men begrijpt nu ook, hoe er zoo groote verscheidenheid ontstond onder de Boeddhistische figuren en de buitengewone ontwikkeling der Bodhisattwagestalten, waaronder vooral te noemen zijn: de vrouwelijke Bodhisattwa's!

't Meest bekende Bodhisattwabeeld, de Chineesche Kwanyin, toont wel zeer duidelijk, dat het Boeddhistische godenbeeld in geen enkel opzicht historieel moet worden geacht. De Tanfrische school, die groote waarde hechtte aan de magische kracht der tooverformules, oefende sterken invloed uit op 't Mahayana, de z.g. Noordelijke Kerk, en bracht ook de Boeddhistische kunst onder haar machtsfeer. Door verschillende oorzaken kon 't Boeddhisme vrij gemakkelijk ingang vinden in 'n zoo groot gebied bij zooveel verschillende volken, 't Was de geest van mystieke bespiegeling, die groote bekoring had voor de Oost-Aziatische menschheid, en die geest kon eeuwenlang de kunstenaars inspireeren tot de schepping in schilderij en plastiek van godsdienstige voorstellingen, die het leven van den mystischen Stichter en zijn Leer volgens de vrome legenden afbeeldden en in de tallooze beelden van Boeddha's en Bodhisattwa's den geloovigen goden schonken, die door magische werkingen de vereerders beschermden, zegen en welvaart verleenden, en van ziekten genazen of voor rampen bewaarden. De kunstvormen van het Hindoeïsme werden toegepast en de attributen der godheden van zijn Pantheon werden aan het