ENGELSCHE BOEKEN VAN HEDEN

haal, dat onlangs bij Thornton Butterworth uitkwam onder den titel »The Vandekkers« door Russel Thorndike, en is ook eenigszins verwant aan den Vliegenden Hollander.

Over het buitenleven in Engeland schrijvend, heeft Phillis Bottome in »Windelstraws« (Collins) de aristocratie in de «country», en Almey St, John Adcock in »Poacher's Moon<: (Hodder & Stoughton) het boerenleven gekozen. In beide romans is het weer de eeuwige driehoek, maar in het eerstgenoemde boek is de affaire wel zeer ingewikkeld.

»Keerboskloof« van Norman Giles (Collins) speelt in ZuidAfrika. Het is een uitmuntende studie over het vraagstuk der kleurlingen, op vlotte wijze opgedischt.

Jean Dewray's »Females« (Hodder & Stoughton) is wel zeer tragisch, maar de karakterschets van de jonge vrouw die over haar heele familie de baas speelt, is bijzonder goed getroffen.

Gladys Sharp heeft in de »The Risen Sun« (Nash & Grayson) ook al weer den eeuwigen driehoek gekozen. Deze wordt gevormd door een handelsmagnaat, die verliefd wordt op zijn typiste en haar trouwt. Zij wordt echter later verliefd op een violist uit een strijkje. Alles komt op zijn pootjes terecht.

Wie van een goeden «thriller» houdt leze »Hide in the Dark<; van Frances Noyes Hart (Heinemann). Het boek heeft veel van een tooneelstuk, dat ik jaren geleden in Australië zag: »The Thirteenth Chair«. Ook hier zijn dertien menschen bij elkaar en dat loopt op een moord uit. Eerst wil niemand het gedaan hebben en ten slotte komen er twee bekentenissen los, maar pas tegen het einde wordt de lezer gewaar wie de dader is, hoewel geroutineerde speurders het geheim wel geraden zullen hebben, want de aanwijzingen zijn legio.