Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

Procentelijk overzicht van de zegelverkoop over het tweede halfjaar 1935. Toelichting: De achter de namen der verschillende afdelingen geplaatste cijfers geven het aantal aan, dat van elke 100 zegels inde verschillende klassen betaald is. Boven aan de staat vindt men in ieder vakje de waarde der verschillende zegels aangegeven. PERCENTAGE: Nr. afdelingen “ ©r-t rH —i rH tH »H i-l I=l !□ wio ■'fiococ— £3 1 Al(.hena/dßijn 47 25 2 9 22 10 I 2 2 Alkmaar 38 8 3 3 8 15 17 6 2 3 Almelo 43 1 4 13 26 112 4 Amerongen... 14 514 40 24 3 5 Amersfoort ... 21 5 8 6 10 19 23 71 6 Ammerstol- B, 56 24 6 29 3 —* 7 Amsterdam... 37 1 2 25 9 13 18 13 8 Apeldoorn.... 16 45 4 13 26 274 1 9 Appingedam.. 141 34 12 41 20 5 10 Arnhem 34 1 43 6 16 2211 3 11 Assen 13 6 5 6 22 39 6 3 12 Baarn 27 8 1 17 21 22 10 3 13 Barendrecht ..6/ 6 19 7 1 14 Bergen op Z. . 40 23 13 30 12 —- 15 Beverwijk .... 23 2 2 2 2 19 28 13 9 16 Bilt, de 22 4 6 7 4 24 25 8 17 Borne 41 31 6 233 11 3 18 Breda 30 25 5 10 49 153 1 19 Brummen .■. • 8 17 6 18 30 17 4 20 Bussum 334 25 5 19 1415 3 21 Cap. a.d. IJssel 60 2 13 20 5 22 Culemborg ... 35 4 10 9 13 20 45 23 Delft. 39 23 4 6 14 19 9 4 24 Delfzijl 18 1 47 23 40 7 _ 25 Deventer 46 44 4 9 20 111 1 26 Dieren ....... 18 25 431 35 5 27 Doesburg 18 32 4 30 43 28 Doetinchem .. 25 23 314 49 31 29 Dordrecht .... 44 3 3 3 6 19 17 41 30 Driebergen .. . 15 55 113; 221 2 31 Ede 8 2 10 17 43 32 Eindhoven.... 26 1 1 25 12 18 24 11 33 Enkhuizen.... 56 6 5 19 10 4 34 Enschedé 38 43 3 8 2715 1 1 35 Gecrtruidenberg 37 77 1515 19 _ 36 Geleen—Sittard 48 8 16 22 6 37 Goor 29 4 9 415 25 10 4 38 Gorinchem ... 42 1 23 6 26 18 2 39 Gouda 42 35 20 24 42 40Gouderak ....58 5 37 41 Groningen.... 32 34 41219 16 8 4 42 Grouw 8 1 2 13 26 482 43 Haag, den.... 34 13 35 9 13 ,21 11 44 Haarlem 46 1 2 24 1415 115 45 Hardinxveld .. 58 13 3 16 142 21 46 Harlingen .... 53 1 13 4 J8 17 , 3 47 Heerenveen... 21 3 9 4 23 30 10 48 Heerlen 48 2 3 19 23 1 4 49 Helder, den .. 34 121 4 19 17 10 3 50 Helmond 45 8 3311 3 51 H.ldoAmbacht 52 2 2 38 6 52 Hengelo 19 13 4 6 32 28 43 53’s-Hertogenb. . 60 -2 20 16 2 54 Hilversum.... 25 24 37 152) 17 2 55 Hoogezand-S. .39 1 2 722 25 3 1 56 Hoorn 223 47 12 31 20 1 _ 57 Kampen 28 4 32 23 9 4 _ 58 Kinderdijk.... 69 -1 – i 16 44 1 59 Krimp, a/d Lek 75 121 15 312 60 Krimp.a/dlTssel 66 1 1 13 14 10 31 61 Krommenie... 17 72 47 12 35 16 62 Leeuwarden ..21 75 6 12 *8 24 6 1 63 Leiden 41 1 23 6 17 21 8 } 64 Lekkerkerk ...75 1 20 4 65 Lemmer 52 10 12 26 _ 66 Maassluis 36 5 6 40 13 67 Maastricht.... 53 —• 5 28 9 4 j 68 Meppel 111 15 34 3y 69 Middelburg... 42 3 34 721 13 ,7 70 Muiden 37 45 4 6 4 '26 13 j 71 NwXekkerland 69 25 415 5 72 Nieuwleusen. . 1— 9 6 39 ->9 6 73 Nijmegen 30 13 5 6 2ü 28 52 74 Oude Pekela.. 36 4 8 30 713 75 Oudewater.... 42 1511 52 76 Papendrecht ..76 1 2 17 10 3 77 Pernis 19 _ 10 11 26 13 18 3 78 Ridderkerk ... 69 1 23 IUII o 1 79 Rotterdam.... 58 1 21 3 6 13 113 80 Schiedam. ...57 1 1 13 5 1811 3 81 Schoonhoven .45 2 6 h 6 82 Sliedrecht .... 701 1 9 141 31 83 Sneek 36 43 3 8 19 23 4 _ 84 Soest 35 7 54 222 _ 85 Stadskanaal... 24 34 236 21 pj 86 Terborg-G.... 35 31 413 43 1— 87 Tiel 334 9 8 17 23 51 88 Tilburg 24 1 2 11 59 17 3 3 89 Utrecht 43 2 23 t 17 16 8 1 90 Vaassen 54 10 8 42 6 91 Veendam 19 17 2 18 36 17 92 Velp 272 8 47 4Ü 17 10 5 93 Venlo 52 2 21 1 24 12 6 _ 94 Vlaardingen ..50 1 24 lü 21 111 95 Vlissingen.... 34 13 3 6 2j 22 8 _ 96 Voorburg 31 13 24 8 15 28 8 97 Wageningen .. 18 1 9 1 10 25 32 4 98 Weesp 31 13 5 10 2714 54 99 Westerbroek. .43 2 9 39 52 100 Wieringen.... 16 24 52 8 101 Winschoten. .. 28 55 8 19 30 5 102 Winterswijk ..15 8 54 Iz 4j 9 4 103 Wormerveer . . 16 35 6 73 32 19 9 104 Ijlst 26 4 6 115 4 9 5 105 IJmuiden 37 1 2 24 ll 24 154 106 IJsselmonde... 68 21 1 2 715 31 107 Zaandam 32 31 55 9 22 20 5 108 Zaandijk 10 -3 1 511 34 29 7 109 Zaltbommel... 52 3 3 420 12 6 110 Zeist.... 27 35 8 25 26 42 111 Zutphen....... 16 8 8 5 16 24 20 3 112 Zwolle 31 42 3 10 32 152 1 113 Verspr. leden .17 31 6 22 18 ;i 10 2 Totaal ...41 23 3 6 14 16 10 5 Betaalt geregeld wekelijks Uw contributie en m de juiste contributieklasse

Overzicht van de zegelverkoop gedurende het tweede halfjaar van 1935. (Bij de staat). Wij publiceren hierbij de halfjaarlijkse staat betreffende de zegelverkoop in onze Bond gedurende het tweede halfjaar van 1935. Ter vergelijking met de cijfers van vroegere perioden, laten wij hier allereerst een overzicht volgen: PERCENTAGE. rf. CJi Oï -4 05 (£5 O £ H.O O O O O (5 O (50 Pc+ c+ c+ c+ c+- c+ c+ c+ le halfjaar van 1934 30 23 3 6 13 1511 8 2e „ „ 1934 38 23 3 6 14 16 H 7 le „ „ 1935 42 2 23 6 1415 115 2e „ „ . 1935 41 23 3 6 14 16 10 5 Uit dit vergelijkend overzicht blijkt, dat

„Een Oosters sprookje". Weekblad WIJ overeen werkobject voor een Nederlandse scheepswerf. Het bekende weekblad WIJ heeft al vaker bewezen, grote belangstelling te hebben voor alles wat den Nederlandsen werker betreft en die belangstelling over te willen dragen op zijn enorme lezersschare. | Een nieuw bewijs daarvoor vindt men in het nummer van 24 April, waarin een artikel voorkomt, dat geen enkele metaalbewerker ongelezen mag laten. Het stuk is overdadig geïllustreerd met een groot aantal uitmuntende foto’s en wie de voortreffelijke verzorging kent, die het genoemde weekblad kenmerkt en die het van het ogenblik van zijn verschijnen af zulk een goede naam heeft bezorgd, begrijpt uit deze weinige regels al, hoe geslaagd het geheel is, dat de redactie onder de titel „Een zeejacht voor Iran’s Sjah” op twee volle pagina’s van het bekende grote formaat brengt. Het artikel heeft betrekking op een werk, dat Boele’s Scheepswerf in Bolnes op het ogenblik onder handen heeft. „Een Oosters sprookje” noemt de redactie het. Op zichzelf moge het werk misschien niet van abnormale afmetingen zijn, wie de nood kent, die de crisis over onze Nederlandse scheepswerven heeft gebracht en over de arbeiders, die er hun brood zouden willen verdienen, die begrijpt, dat in deze tijden ook objecten van bescheiden omvang aandacht verdienen. En hij spreekt er de hoop bij uit, dat dit éne Oosterse sprookje zich verveelvoudigen zal en tot een complete „Duizend-en-één Nacht” worden. Bovendien; er steekt toch een grote voldoening voor de Nederlandse scheepsbouw en de vakkundige arbeiders die er te vinden zijn, in, dat men in Iran beslist een jacht hebben moest, dat op een Hollandse werf werd gebouwd. Het is van belang, dat WIJ dit feit onder de aandacht van vele tienduizenden brengt, die er anders misschien aan zouden voorbij gaan. Maar bovendien brengt het blad een aantal technische bijzonderheden, die ook voor den vakman van interesse zijn. Niet minder dan 400 arbeiders vinden werk aan de bouw van het nieuwe jacht voor den Sjah van Iran. Merkwaardig is, dat het schip aan zeer bijzondere eisen moet voldoen, want de toekomstige eigenaar is een man van twee meter lengte en de hoogte der dekken, de lengte van het bed, ja zelfs de badkuip moet daaraan worden aangepast. Enorme moeilijkheden zullen straks nog overwonnen moeten worden, als het schip naar zijn bestemming: de Kaspische zee vervoerd zal worden. Alleen al wat daaraan te pas komt, is de lezing van het W/J-artikel meer dan waard.

er sedert het eerste halfjaar van 1935 slechts een geringe verschuiving plaats vond. Het percentage E. zegels daalde met 1 procent, hetgeen er op wijst, dat de werkvermeerdering zich nog niet in dalende werkloosheid demonstreert. De klasse van 101 cent ging eveneens met 1 procent omlaag; daartegenover stegen de klassen van 51 en 91 cent, elk met eveneens 1 procent. De cijfers geven ons overigens geen aanleiding tot bijzondere opmerkingen. Elk afdelingsbestuur geven wijde raad, de cijfers met betrekking tot eigen afdeling te vergelijken met die van andere afdelingen van ongeveer gelijke omvang en gelijke omstandigheden. Het is zaak er op te letten, dat de leden inde juiste klasse betalen, vooral ook om onaangename verwikkelingen bij eventuele werkloosheid e.d. te voorkomen.

De beschrijving van het zeejacht voor den Sjah van Iran is er weer eens een bewijs voor, dat WIJ zijn ondertitel: „Ons werk ons leven” met recht draagt. Welk ander weekblad in ons land schenkt zoveel aandacht aan den werker en zijn bestaan? Wij vragen bovendien: welk ander gej illustreerd weekblad verdient daarom in zo ruime mate de steun van dienzelfden werker? Wie nog geen WIJ-abonné is, worde het. En hij stelle zijn aanmelding niet te lang uit! Borging voor bouten en moeren. Dezer dagen heeft de heer J. W. Kroef, alhier ons een nieuwe borging voor bouten en moeren getoond, die geheel afwijkt van de bestaande methoden. Het principe is betrekkelijk heel eenvoudig. Indien men een bout zou nemen met een schroefdraad naar rechts en op diezelfde bout een linkse draad zou maken voor een contramoer, die dezelfde buitenmaat heeft en men zou verder over die twee moeren een zes-kantig kokertje schuiven, dan wordt één geheel verkregen, dat onwrikbaar vast zit. Deze werkwijze is inde praktijk echter niet best mogelijk en er zouden zich verschillende bezwaren voordoen. De heer Kroef heeft die bezwaren in zijn vinding omzeild en in plaats van de contra-moer genomen een rond busje, dat van binnen gedeeltelijk dezelfde schroefdraad heeft als de betreffende bout en gedeeltelijk van groeven is voorzien. Op de buitenkant van het busje is er fijne linkse schroefdraad aangebracht, waarop een moer past, die uitwendig even groot is als de te borgen moer. Bovendien is dit ronde busje aan de kant van de groeven gespleten. De werkwijze is nu als volgt. Men begint met de moer gewoon op de bout te draaien. Vervolgens wordt op de nog uitstekende schroefdraad het ronde busje geschroefd, tot dit met het gespleten eind de eerste moer raakt. Vervolgens draait men op dit busje, dat immers van buiten een linkse draad heeft, de tweede moer, die het ronde busje aanklemt, omdat dit een weinig taps is. Deze tweede moer wordt nu zodanig aangetrokken, dat zij dezelfde stand heeft als de eerste, zodat over beide moeren wij nemen aan dat het zeskantige zijn een zeskantig busje geschoven kan worden. Dit busje heeft op eender kanten een lipje, dat men naar binnen kan slaan en dit komt te zitten tussen de eerste moer en de borgmoer. Op die manier is een borging verkregen, die niet meer los kan werken. Op deze vinding is patent aangevraagd. (Nwe Rott. Crt.)

DE K.P.M. BESTELT EEN SCHIP. Naar Het Volk” meldt heeft de Koninklijke Paketvaart Mij. aan de scheepsbouwwerf van Gebr. Pot te Bolnes opdracht verstrekt voor de bouw vaneen motorvracht- en passagiersschip. Het schip, dat 950 ton zal meten, zal worden uitgerust met een Werkspoormotoreninstallatie. De voo’rnaamste afmetingen van het schip zijn 57 bij 10.06 bij 4.60 meter. * * * BEWAPENING EN AANDELENKOERSEN. Daar ook Zwitserland gaat meedoen aan de bewapeningswedstrijd zijn, in afwachting vaneen groot aantal orders, de koersen vaneen aantal bekende ondernemingen uit de betrokken industrie sterk gestegen. Van begin Januari 1936 tot half April j.l. steeg de koers der aandelen van de aluminiumindustrie Neuhausen van 1580 op 1790, Sauer, Arber steeg van 87 op 158, ijzer- en staalbedrijf Fischer van 235 op 318, Sulzer (motoren) van 265 op 400, machinefabriek Oerlikon van 245 op 352 en Brown Boverie van 62 op 125. * * * EEN MACHINE DIE 1.500.000 MENSEN VERVANGEN KAN. Bij de katoenoogst werd tot nu toe alleen van menselijke arbeidskracht gebruik gemaakt. Dikwijls heeft men het met machines geprobeerd, maar dat mislukte altijd, omdat allerlei af val en vreemde lichamen meegenomen werden. Nu heeft men echter een machine uitgevonden, die berust op het zuigsysteem. Zij rolt over de planten en zuigt de zaden op, maar alleen de goede. Pet uur plukt deze machine 4,000 vierk. meter af. Zij vervangt 75 pet. der benodigde arbeidskrachten. Van de 2 millioen arbeiders die tot heden ,in Amerika werk vonden bij de katoenoogst, zal deze machine er U millioen kunnen vervangen. * * * WERELDPRODUCTIE VAN AUTOMOBIELEN. De wereldproductie van automobielen is blijkens een publicatie van „Wirtschaft und Statlstik” van 6.300.000 stuks in 1929 (recordproductie) tot rond 2.000.000 stuks in 1932 teruggelopen, om daarna inde volgende drie jaren weer toe te nemen. Voor 1935 wordt de productie op ruim 5.000.000 automobielen geschat. * *• OPENBARE WERKEN IN AMERIKA. Meer dan 180 leden van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden hebben een petitie getekend, waarin zij president Roosevelt verzoeken voor openbare werken minstens 700 van de 1500 millioen dollar, welke voor werkverschaffing bestemd zijn, te willen beschikbaar stellen. (Dag. Beurscourant). * * * VERZEKERING DER „QUEEN MARY” Er wordt thans te Londen onderhandeld over de verzekering van de „Queen Mary”. Casco en machines zullen voor £ 4.800.000 worden verzekerd. (Reuter). * * * AUTO’S MET RADIO. De General Motors heeft een radiofabriek van de Crosley Radio in Indiana gekocht. Het concern zal in deze fabriek radio-toestellen laten vervaardigen, welke in zijn wagens worden aangebracht. Een deel der radiotoestellen zal men verder van Crosley blijven betrekken. * * * DE TECHNIEK IN DIENST VAN VEILIG VERKEER. Op verschillende kruispunten van wegen in Engeland wordt het verkeer automatisch geregeld met behulp van electrische contacten, die de voertuigen sluiten even voor het passeren van het kruispunt. In het midden staat een vierzijdige verkeerslantaarn, die op rood staat. Komt een voertuig aan, dan sluit het een electrisch contact, waardoor het betreffende verkeerssein op groen gesteld wordt, als het ten minste niet reeds geblokkeerd is door een voertuig vaneen andere kant. Deze contactgeving wil men bij wijze van proef vervangen dooreen met onzichtbare stralen. Aan de ene kant van de weg is een „zender” opgesteld, terwijl zich aan de andere kant een voor die stralen gevoelige foto-electrische cel bevindt. Wanneer nu een voertuig de onzichtbare straal passeert, wordt deze onderbroken en op die manier kan een verkeerssein in werking gesteld worden. k (Electro-Techniek./

Het jacht voor de Sjah van Iran in aanbouw.

Sluiten