is toegevoegd aan uw favorieten.

Het Noorden in woord en beeld, jrg 17, 1941, no 37, 21-11-1941

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

t/Odke bandenmisère

W& k.OCjr2tl /g (^l'ronuirj&ll,

en hoe men zich tracht te helpen 1

Mooie resultaten! Beide banden hadden een groot gat. De voorste band is gerepareerd en geruimen tijd weer te gebruiken.

Elke dag zien we de rijders weer „verlaagd" tot voet' yangers; op elk tijdstip zien we een ongelukkige mistroostig naar voor- oi achterband kyken, en even vaak zien we iemand prutsen aan herstel o[ verbetering. De vulcaniseerinrichtingen hebben het druk. Laten we er een kijkje nemen. Links: Eerst worden breuken en gaten ruw geschuurd, opdat de op te smelten rubber beter pakt.

Foto'i Polken

Rechts: In de met stoom verhitte vulcaniseerpers wordt de vervangende rubber er op gesmolten.

Is reparatie uitgesloten, dan probeert men wel de houten velg, die rondom de half leege buiten- en binnenband gelegd wordt. Deze houten band vervangt het loopvlak van

de buitenband.

Een der nieuwste producten is de z.g.n. Bressiaanband. smalle, ronde rubberband wordt ingelegd als loopvlak. leveren oude, versleten binnen- en buitenbanden. die in een drietal stukken om de velg gelegd wordt. Een Deze vervaardigt men door het omsmelten van de in te

Ook heeft men al houten banden, bestaande uit houten blokjes, die door veer en worden samengehouden.

Een uiterste noodmaatregel!... het bevestigen van oude stukken buitenband met touwen. Met recht kan men dit in elke beteekenis een „lap"-middel noemen!