is toegevoegd aan je favorieten.

De delver; het vrije kunstorgaan, jrg 12, 1938-1939, no 6, 1938

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

M. BAUER (1864-1932)

Oostersche kooplieden Ets 1926

De vernis-mou heeft in den naam reeds een verklaring van het procédé. Op de plaat -wordt een weeke, boterachtige vernislaag aangebracht, waarop met tusschenvoeging van heel dun papier de teekening wordt gemaakt. De lijn die na het inbijten van het zuur ontstaat, geeft bij het afdrukken een donzig effect en kan diepzwart en zeer fluweelig worden afgedrukt. In deze techniek zijn vele prenten van Kathe Kollwitz uitgevoerd.

Als variaties op de ets resten nog de a q u a t i n t en de mezzotint, die hun naam danken aan het feit, dat behalve de geëtste of gegraveerde teekening nog allerlei nuances en toonwaarden in effen vlakken verkregen kunnen worden, door verschillende kunstgrepen in het bijten en afdekken. Aquatint en ets worden veel gecombineerd, o.a. in het werk van Goya. Beschouwd uit een zuiver grafisch oogpunt is het normale etsen (dus enkel liniair), het „flaneeren op koper" toch wel het zuiverste uitdrukkingsmiddel (Rembrandt, Bauer, Walter Vaes e.a.) tegenover de vele „hulpprocédé's", die in laatste instantie toch aan het zuivere teeken-