Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

146

HET TURKSCHE RIJK IN EUROPA.

die van Koelelli-Boergas-Dede-Agatsj ; » » Feredsjik-Saloniki ;

» » Saloniki-Mitrowitza met vertakking van Uskub

naar Branje ; » » Saloniki-Monastir.

Met uitzondering van kleine baanvakken waren zij met enkel spoor en ongeschikt voor een behoorlijke dislocatie.

8e. De uit Azië komende transporten moesten naar de havens van Saloniki en Dede-Agatsj worden gedirigeerd, waartoe de suprematie ter Egeïsche Zee een noodzakelijke voorwaarde was.

9e. De Anatolische spoorwegen konden dienen tot troepenvervoer uit Mesopotamië, Klein Azië, Syrië maar niet uit Armenië. De overtocht over den Bosporus was zeer tijdroovend, de mobilisatie tengevolge van de geringe capaciteit der spoorwegen traag.

ioe. De pantservloot was bemand met slecht geoefend personeel en opgeborgen in den Bosporus. Zij bestond uit:

2 in 1909 van Duitschland gekochte pansterschepen („Kurfürst Friedrich Wilhelm" en „Weiszenburg") ieder bewapend met 6 kns van 28 cM. en een flinke middelbare batterij ;

2 a 3 verouderde en verbouwde pantserschepen, ieder bewapend met 4 kns van 25 cM. ;

1 oude kustverdediger ;

2 kleine pantserdekschepen, licht bewapend ;

3 a 4 pantserbooten, ieder bewapend met 4 kns van 15 cM. ;

6 a 8 groote torpedobooten;

een aantal kleinere, benevens kanonneerbooten.

1 ie. Ruw geschat stonden 350.000 a 500.000 man, (het laatste getal is de gunstigste grens) tegenover 660.000 man van het Balkanverbond (Bulgarije 350.000, Servië 170.000, Griekenland 115.000, Montenegro 25.000). Daarbij verdient opmerking, dat het verloop van den oorlog heeft aangetoond, dat de Turksche vloot de Grieksche niet aangedurfd heeft en onder bescherming der Dardanellen vrijwel in de Zwarte Zee opgeborgen bleef.

Het meesterschap ter Egeïsche Zee en de Turksche eilanden werden zoodoende aan Griekenland prijs-

Sluiten