is toegevoegd aan uw favorieten.

De ingenieur; weekblad gewijd aan de techniek en de economie van openbare werken en nijverheid jrg 6, 1891, no 51, 19-12-1891

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

480

De Internationale Eleetro-technische Tentoonstelling te Frankfurt a/M.

XI.

{Vervolg van Bis. 437.) STOOMMACHINES EN GASMOTOREN OP DE TENTOONSTELLING.

{Vervolg van Blz. 375.) III. STOOMMACHINES VAN G. KUHN TE STUTTGART-BERG. Onder de tentoongestelde stoommachines nemen deze zeker een eerste plaats in, zoowel wat hun matigen gang als hun afwerking aangaat. Twee machines zijn door deze fabriek tentoongesteld en wel feen triple-compound en een compound-machine. De eerste is verbonden met den grooten gelijkstroom-dynamo der firma Siemens & Halske. Zij is voor een beginspanning van 10-12 Atm. gebouwd, en heeft bij 80—120 omwentelingen per minuut een vermogen van 400-600 effect. P. K. De cyhnders hebben 500, 770 en 1200 mM. middellijn en 600 mM. slaglengte. De hoogedrukcylinder heeft een dubbele zuigerschuif, welke door den J regulateur verstelbaar is; de middel- en lagedrukcylinders daarentegen ontlaste vlakschuiven. Om kleine schuifbewegingen te verkrijgen zijn de kanalen van een dubbele opening voorzien. Alle cylinders hebben stoommantels, welke door verschen stoom verwarmd worden. _

De as voorzien van drie krukken, draagt aan het eene uiteinde een vliegwiel, aan het andere den dynamo, en rustin vijf kussen-

voorzien van dubbele zuigerschuiven, waarvan die van den hoogedrukcylinder door den regulateur versteld wordt, die van den lagedrukcylinder daarentegen uit de hand versteld kan worden.

De cylinders bezitten stoommantels, welke met verschen stoom gevoed worden.

De as, welke aan de eene zijde het vliegwiel draagt, aan de andere zijde met den dynamo gekoppeld is, rust in vier kussenblokken, welke met de fundeeringplaat in één stuk gegoten zijn. Vier sterke gietijzeren kolommen verbinden deze fundeeringplaat met de cylinders. De geleidbanen zijn aan deze kolommen vastgegoten.

De enkelwerkende luchtpomp voor den condensor wordt door middel van een hefboom door het kruishoofd van den lagedrukcylinder bewogen.

Ook hier geschiedt de smering door een centraal smeertoestel.

IV. STOOMMACHINE DER sMASCHINENFABRIK H. PAUCKSCH, ACTIEN-GESELLSCHAFT", TE LANDSBERG A/D. WARTHE. (Met plaat.)

Deze horizontale compoundmachine, welke bestemd is voor het electrisch centraalstation der Maatschappij «Electra» te Amsterdam, is verbonden met de wisselstroommachine van «Helios». De diameter van den hoogedrukcylinder bedraagt 570 mM., die van den lagedrukcylinder 1030 mM. Beide cylinders hebben een gelijke slaglengte van 840 mM.

Bij een 10-voudige expansie en bij 125 omwentelingen per

blokken, welke met de fundeeringplaat in één stuk gegoten zijn. I Buitendien zijn de uiteinden der as nogmaals ondersteund. De | vijf kussenblokken zijn te zamen uitgeboord. Zes sterke kolommen verbinden de grondplaat met de cylinders tot een sterk geheel.

De enkelwerkende luchtpomp voor den condensor, wordt door middel van een hefboom door het kruishoofd van den middeldrukcylinder bewogen. De smering der machine geschiedt door een centraalsmeertoestel op zeer eenvoudige wijze.

De tweede stoommachine is verbonden met den grooten dynamo der firma Schuckert & Co. te Nürnberg. Zij is gebouwd voor een beginspanning van 8 Atm. en heeft met condensatie bij 160—200 slagen per minuut een vermogen van 250—300 P. K.

De cylinders hebben 465 en 685 mM. doorsnede, terwijl de slaglengte voor beide 480 mM. bedraagt. Beide cylinders zijn

minuut heeft deze stoommachine een vermogen van 600 P.K.

Beide cylinders zijn voorzien van zuigerschuiven met dubbele kanalen. Door een regulateur, welke op de as is aangebracht, wordt de slaglengte en de voor-ijling van de schuif van den hoogedrukcvlinder geregeld, zoodat de vulling tusschen 0 en V2 automatisch veranderd wordt. De schuif van den lagedrukcylinder heeft een onveranderlijke slaglengte, de voor-ijlingshoek daarentegen kan versteld worden.

De zuigerstangen zijn door de achterste cyhnderdeksels gevoerd en drao-en aan het einde elk een geleidblok dat zich langs een vlakke baan beweegt. Het geleidblok van den lagedrukcylinder is als een kruishoofd geconstrueerd en beweegt door middel van een dubbelen hefboom twee enkelwerkende luchtpompen welke onder I den beganen grond gelegen zijn.