Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

18

DE EGYPTISCHE BOUWKUNST.

Fig. 20.

1. Grondplan van een Prae-Egyptische vesting.

(Naar Quibell).

2. Grondplan van het graf van Nagade. (Naar Morgan).

3. Mastaba van Gem-ni-kai. Opstand. (Naar von Bissing).

4. Plattegrond van de mastaba van Gem-ni-kai.

5. Loodrechte schachten in de Mastaba's bij Gizeh.

(Naar Lepsius).

6. Mastaba bij Gizeh.

7. Kamer en voorbouw van de mastaba van Ka-aper.

(Naar Mariette).

8. Schijndeur van een mastaba te Sakkara.

9. Gevel van de mastaba van Ma-nefer. (Naar Mariette). 10. Schijndeur uit een mastaba bij Gizeh. (Naar Lepsius).

2.

Wat wc van de Egyptische bouwkunst weten, weten we voornamelijk van de religieuse monumenten, graven en tempels, die van duurzaam materiaal waren vervaardigd en bovendien voorzien van talrijke opschriften en afbeeldingen. Woningen, paleizen en vestingen, opgetrokken uit minder duurzaam materiaal, en die dus niet zijn bewaard gebleven, komen minder in aanmerking; de geschiedenis hiervan is bekend uit de afbeeldingen.

In verband met de religieuse strekking van de monumenten, spreken de volgende hoofdtrekken: ernstig karakter, groote en grootsche afmetingen, geweldige kracht en soberheid.

De voornaamste opgaaf voor den bouwmeester in het Oude Rijk was het vervaardigen van een onverwoestbaar graf, ter beveiliging van het gebalsemde lijk, opdat het voortbestaan van den menschelijken geest (de Ka, de schaduw) zou zijn verzekerd.

De oudste bouwkunst, omvattende de drie eerste dynastie├źn van het Vroege tijdperk, wordt genoemd die van de Thiniten. De huizen waren in dit tijdperk niet van natuursteen,

Sluiten