Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

552

DE RENAISSANCE IN ITALIË.

Fig. 597. Stuc-ornament van een zuil van de binnenplaats van het Pal. Vecchio te Florence, uit 1565.

de 16e eeuw gebruiken Bramante en Peruzzi de Dorische orde, met of zonder triglyphen. Zoo is de gevel van Pal. Farnesina zeer eenvoudig met de Dorische orde zonder triglyphen. Tijdens de Hoog-Renaissance worden Dorische pilasters toegepast met Jonisch hoofdgestel (Bramantes tempeltje, S. Pietro te Montorio) en triglyphen. De lijsten zijn dan vlak en met weinig voorFig. 619. sprong. Ook voor boogomlijstingen verschijnt de Dorische orde (Bibliotheek van Venetië). In de metopen zijn voorstellingen van wapenen, schilden, of voorwerpen aangebracht, nimmer figurale reliëfs.

Verhoudingen volgens Vignola voor de Toskaansche orde:

binnen zekere grenzen; tijdens de HoogRenaissance werden echter de meer strenge vormen toegepasc, zonder nabootsingen te zijn van de klassieken, zelfs met zekere originaliteit.

Is tijdens de Vroeg-Renaissance het intercolumnium ongeveer vierkant, rechthoekig en slanker verschijnt het in de Hoog-Renaissance,

De Dorische orde vindt weinig toepassing, Fig. 582, f. behalve in de Vroeg-Renaissance, wanneer soms pilasters, pijler of zuilen met kapiteel in deze orde zijn opgevat, in combinatie met Jonisch basement en hoofdgestel (benedenverdieping van Palazzo Rucellai te Florence). In Fig. 598.

Fig. 598. Palazzo Rucellai.

Sluiten