Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

580

DE RENAISSANCE IN ITALIË.

Fig. 601. Fig. 600.1.

kruising kwam een lage koepel zonder tamboer, polygonaal, op vierkant grondplan. De kerk was bij Brunellesco's dood onvoltooid.

In Florence behooren tot het vroege tijdperk nog: de sakristie van de S. Spirito, waarvan de koepel door Cronaca is hersteld. Sinds 1495 werkte deze ook aan den Dom. De middenbeuk van de S. Spirito is horizontaal afgedekt, met casettenzoldering; tusschen kapiteel en boog is een stuk hoofdgestel ingelascht. Verder noemen we de S. Maria Maddalena de Pazzi; de S. Maria No vel la, met geïncrusteerden zwarten wit marmeren gevel en door voluten gemaskeerde zijbeuken, door Alberti; en van denzelfden bouwmeester een rotonde met 9 halfronde nissen, de S. Annunc i a t a. Een zeer fraaie kerk is ook nog de S. Francesco al Monte bij Florence, ook door Cronaca; de C a p e 11 a de Pazzi, door Brunellesco in den voorsten kloosterhof van de S. Croce gebouwd, met een door een tongewelf gedekte voorhal op Korinthische zuilen van Lucca della Robbia.

Rimini. Een der vroegste ker ken, slechts gedeeltelijk voltooid met een gevel in den vorm van

een klassieken triomboog, is de S. Francesco, door Alberti.

Mantua. De S. Sebastiano, nu ruïne, ook van Alberti, was gebouwd als Grieksch kruis. Eenbeukig is de S. Andrea, met een gevel als een tempelfront en fraaie details, met zijkapellen en tongewelf met casetten.

Prato. De kerk S. Maria delle Carceri werd van 1485—1491 door Giulio da Sangallo zeer fraai in Griekschen kruisvorm opgetrokken. Tusschen de bogen en de tamboer ligt een fraaie galerij. Ook Antonio da Sangallo, beeldhouwer, later architect, heeft eraan gewerkt.

Arezzo. De voorhal van de S. Maria della Grazie is van Benedetto da Majano, bijzonder fraai en luchtig gebouwd.

Monte pulciano. De Madonna di S.Biago is in 1518 begonnen door Antonio da Sangallo; deze centraalbouw hoort eigenlijk reeds bij de Hoog-Renaissance monumenten genoemd te worden. Belangrijk is ook de toren bij deze kerk.

Milaan. De kapel van de S. Eustorgio werd door Brunellesco ontworpen. De S. Maria della Grazie door Solari begonnen, werd in 1492 door Bramante voltooid met het koor.

Fig. 630

Andrea Palladio. Paleis van de prefectuur te Vicenza. Laat-Renaissance.

Sluiten