Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

HET NEO-KLASSICISME.

873

Teatro della Scala, voltooid in 1778, is inwendig pompeus. De gevel is beneden rustiek, en heeft boven Korinthische halfzuilen. Het bood plaats aan 3600 bezoekers. Het een jaar later voltooide Teatro della Cannobbiana is veel kleiner.

Leopoldo Polack(1750—1805) was de ontwerper van een villa voor den graaf di Belgiojoso, welke later Pal. della villa reale werd genoemd, en die van den Palladiaanschen geest doet blijken.

De aan 30.000 bezoekers plaatsbiedende Arena, met een fraaie koningsloge, is een schepping van Luigi Canonica (1764 — 1844). Het grondplan van de ellips heeft assen van 238 en 116 M. Canonica bouwde eveneens het teatro Carcano en Casa Travers i.

Luigi Cagnola (1762—1833) ontwerpt de Porta Ticinese (Jonisch) en een der fraaiste bestaande t riomfFig. 971. bogen, de Arco della Pace. Deze boog lijkt op die van Septi-

mus Severus, is 23.5 M. breed en geheel uit wit marmer opgetrokken. Verhoudingen en details van dit in 1838 voltooide monument zijn buitengewoon fijn.

Pietro Pestagalli voltooit in 1825 het Casa Cagnola; Giovanni Brocca in 1829 het Casa Brocca; Ferdinand Albertolli het Casa Taverna. De kerk S. Carlo Borromeo (1847), een naar het Pantheon gevolgde rondbouw, is van Carlo Amati (1776—1852). De Porta oriëntale en de Barriera di Porta Venezia werden door Rudolfo Vantin i (f 1856) gebouwd. Giuseppe Zanajo (1752—1817), die te Milaan de Porta nuova ontwerpt, is tevens de bouwmeester van het Pal. Borromeo op het wonderschoone eiland Isola Bella in het Lago Maggiore. Met den aanleg van het Cimetero monumentale, een ontwerp van Carlo Maciachini (1818—1899), welk kerkhof nog steeds niet voltooid is, daar het ontwerp slechts wordt uitgevoerd voorzoover er aan uitbreiding behoefte bestaat, wordt voor het eerst gebroken met het klassicisme.

Genua. Zeer bekend is het Camposanto di Staglieno, door Carlo Barabino Fig. 970. (1768—1835). De als koepelrotonde met Dorisch portiek opgevatte grafkerk is geflankeerd door Dorische, eveneens in portieken uitloopende hallen. De hallen dienen voor de voornamere, het erdoor omsloten veld voor de minder rijke inwoners.

Behalve Andrea Tagliafichi (1729—1811), wiens ontwerpen een streven aantoonen.naar de opvatting der Hoog-Renaissance, werkt te Genua ook Charles de Wailly (ook in Frankrijk) o. a. aan Pal. Spinola.

Sluiten